اخبار داغ

امامزاده ای در دل شهر؛

ارادت مردم اهل سنت به نسل «غریب‌الغربا» در کُردستان

ارادت مردم اهل سنت به نسل «غریب‌الغربا» در کُردستان
امام‌زاده هاجره خاتون خواهر امام رضا(ع)در سفر ایشان به خراسان در سنندج رحلت نموده و در محله قدیمی سرتپوله شهر سنندج به خاک سپرده شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، مسجد و زیارتگاه هاجره خاتون یکی از مهم‌ترین مسجدهای شهر سنندج محسوب می‌شود که توسط «عارف حاج شیخ شکرالله» مشهور به «شهباز سنه‌دژ» بازسازی و توسعه یافت و موقوفات زیادی را برای این مجموعه در نظر گرفت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

 

,

از بازار بزازان کوی سرتپوله می‌گذرم، دری با زنجیر ضخیم و قفل‌هایی که برخی‌ها به امید گرفتن حاجت به آن بسته‌اند نظرم را به خود جلب می‌کند.

,

 

,

استفاده از معماری سبک کردستانی در ایجاد ایوان ستون‌دار در سمت جنوب از دیگر ویژگی‌های این بنای تاریخی است.

,

 

,

استفاده از گچ‌بری‌های زیبا و نقوش پی‌‌در‌پی گل و گیاه که به وسیله استادان و هنرمندان بزرگ تزیین شده از دیگر ویژگی‌های این مکان است.

,

 

,

, ,

 

,

وجود خواهر گرامی امام رضا (ع) بی‌بی هاجر خاتون در شهر سنندج سال‌ها است مامن و محفل راز و نیاز و حمد و ستایش مردم این دیار است و با راز و نیاز و گریه و زاری در آن مکان مقدس حاجات خود را از خداوند می‌گیرند و اگر نذری هم داشته باشند نذر خود را در این مکان مقدس ادا می‌کنند.

,

 

,


این مسجد دارای دو درب ورودی در اضلاع غربی و شرقی یعنی مسیر بازارچه سرتپوله است. در قدیم مردم به زنجیر درب غربی دخیل می‌بستند و از روح طاهره هاجره خاتون مدد می‌جستند.

,
,

 

,

وارد صحن حرم می‌شوم شلوغ‌تر از آن است که فکرش را می‌کردم چند نفری به نماز ایستاده‌اند، عده‌ای قرآن می‌خوانند، چند نفری از مشکلات و ناراحتی‌هایشان می‌گویند. خلاصه هر کس با هدفی امروز دست به دامن خاتون کردستان شده و از ایشان می‌خواهند که حاجتشان را برآورده سازد.

,

 

,

جلوتر می‌روم زن جوانی را که کودک خردسالش را به سینه چسبانده و ضریح را محکم گرفته است نظرم را به خود جلب می‌کند اشک‌هایش پهنه صورتش را کاملا در برگرفته و در حالی که لبانش را به ضریح چسبانده، آرام آرام سخن می‌گوید و در این نقطه تلاقی آسمان و زمین خدا را در دل فریاد می‌زند.. خانم ناامیدم نکن.

,

 

,

 

,

, ,

 

,

کشور ایران متشکل از یک دین به اسم دین اسلام و دو مذهب اهل تشیع و اهل تسنن است که هر دو ارادت خاصی به حضرت امام رضا و اهل بیت(ع) دارند و برای آنها از دیدگاه مذهبی، معنوی، و دینی، جایگاه ویژه و بالایی برخوردارند.

,

 

,

, ,

 

,

اهل تسنن نیز با ارادتی بزرگ و مملو از عشق به حضرت امام رضا با زیارت به مشهد مقدس به آن حضرت، همچون برادران و خواهران اهل تشیع خود ایمانی قلبی و عشقی رضایی دارند و برای زیارت و خصوصا، شفا... عاشقانه و نیت کرده به آن دیار مقدس سفر می‌کنند و همانند سایر زائرین و هم‌وطنان دینی و مذهبی خود به پابوس آقا علی ابن موس الرضا مشرف می‌شوند.

,

 

,

 

,

وجود مقبره هاجره‌ خاتون در سنندج جایگاهی برای دعا و نیایش و نذر و نیازهای مردم استان و زوار این بانوی گرامی است و مصداق بارز ارادت اهل سنت به پیامبر گرامی اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) است.

,

 

,

امید است مسافرانی که قصد سفر به استان کردستان و به‌ویژه سنندج را دارند به مرقد مطهر بی‌بی هاجره خاتون مشرف شوند و حاجاتشان را از وی طلب کنند.

,

 

,

, ,

 

,

مسجد و مقبره هاجره خاتون با شماره ۲۷۷۰ در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است که در چند سال اخیر پروژه احداث سردرب شمالی و ساماندهی صحن امامزاده هاجره خاتون با هدف ساماندهی وضعیت عمرانی بقعه و تسهیل ورود زوار این بقعه متبرکه به انجام رسید.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه