سرپرست معاونت معماری و شهرسازی شهرداری اراک گفت: طبق بررسیهای انجامشده شهر اراک بیشتر مشکل ساماندهی ترافیکی دارد.[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ ستوده نیا سرپرست معاونت معماری و شهرسازی شهرداری اراک شامگاه شنبه در جلسه صحن رسمی شورای اسلامی کلانشهر اراک در خصوص تصویب طرح جامع شهر اراک در شورای عالی شهرسازی گفت: بررسی طرح جامع جدید شهر اراک از سال ۹۲ آغاز شد اما به دلایل مختلف تصویبش طول کشیده است و در حال حاضر با پیگیریهای انجامشده طرح به شورای عالی شهرسازی ارسال شد و طی جلسه اخیر این شورا به تصویب رسید.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,ستوده نیا با بیان اینکه در طرحهای جامع به آنچه باعث توسعه شهر در حوزههای مختلف میشود، میپردازند عنوان کرد: در این طرح وضعیت جمعیتی، جمعیت پذیر بودن شهر، کاربریها، تراکمها و سازمان فضایی شهر موردبررسی قرار میگیرد.
وی به خروجی طرح جامع اراک پرداخت و بیان کرد: در طرح جامع قبلی که تا سال ۹۱ ادامه داشت در افق تعریفشده آن، در حوزه جمعیتی باید جمعیت شهر اراک در آن زمان به ۵۸۴ هزار نفر میرسید که این اتفاق نیفتاده است.
سرپرست معاونت معماری و شهرسازی شهرداری اراک با تأکید بر اینکه یکی از موارد تأثیرگذار در میزان سرانهها، تراکمها و میزان توسعه بحث جمعیت است تصریح کرد: افق پیشنهادی طرح جامع اراک سال ۱۴۰۵ پیشنهادشده بود که با توجه به تأخیر ایجادشده در ارائه طرح جامع، افق پیشنهادی به ۱۴۱۰ تغییر یافت و با بررسی آمارهای ۵ ساله و ۱۰ ساله رشد جمعیت، جمعیتی بالغبر ۶۵۳ هزار نفر را تا افق ۱۴۱۰ در این طرح دیدهاند. البته برخی معتقدند که با توجه به رشد جمعیتی شهر به این جمعیت دست پیدا نخواهیم کرد. اما در این طرح نگاه مثبت به جمعیت، در افزایش میزان سرانههای در نظر گرفتهشده نقش مثبتی را ایفا خواهد کرد.
وی به بحث حریم شهری در طرح جامع پرداخت و اظهار کرد: در طرح جامع قبلی یکی از کمترین حریمهای شهری را داشتیم به شکلی که محدوده شهر ۶۲۵۰ هکتار بود و حریم آن ۱۲ هزار هکتار. این در حالی است که ۳ تا ۵ برابر محدوده شهر را حریم میگذارند. در طرح جامع جدید حریم شهر به ۲۶ هزار هکتار رسیده است که تقریباً ۳.۲ برابر محدوده شهری است.
ستوده نیا در خصوص محدوده شهری گفت: ۹۵۰ هکتار اراضی قابل بارگذاری به محدوده شهر اضافهشده است که البته باید گفت این مناطق درگذشته علیرغم اینکه در محدوده شهر نبودند اما خدماتی را به شهر میرساندند. مناطقی مانند بیمارستان امام خمینی(ره) که درگذشته نیز خدماترسانی میکرد و در حال حاضر به محدوده شهری اضافهشده است.
وی به شبکه معابر شهر اشاره و اضافه کرد: در این طرح نیز مانند همه طرحهای جامع شبکه معابر اصلی شهر موردبررسی قرار گرفت. یکی از اصلیترین معابر پر بحث پروژه ۵۸ متری بود که زوایای مختلف آن موردبررسی قرار گرفت و نهایتاً کمیته فنی به این نتیجه رسیدیم که این طرح از طرح جامع اراک حذف گردد.
سرپرست معاونت معماری و شهرسازی شهرداری اراک ادامه داد: طبق بررسیهای انجامشده شهر اراک بیشتر مشکل ساماندهی ترافیکی دارد تا مشکل معابر. به همین دلیل عریض شدن معبر اصلی و یا ایجاد معبر اصلی جدیدی در دستور کار نیست و فقط شهرداری باید اهداف طرح ۵۸ متری را به طرق مختلفی چون ساماندهی ترافیک شهری مدیریت کند.
وی بیان کرد: همانطور که در طرح جامع قبلی نیز باغات سنجان خارج محدوده شهر بودند در طرح جدید نیز در راستای حفظ باغات در خارج از محدوده باقی ماندند چراکه اگر وارد محدوده شوند تغییرات و ساختوساز در آنها آغاز میشد.
ستوده نیا در خصوص توسعه وسعت شهر اراک تشریح کرد: با توجه به بررسیهای کمیته فنی به دلیل نبود برخی از زیرساختها شهر اراک قابل توسعه نیست و شهر ناچارا باید به صورت منفصل در شهرهایی مانند مهاجران و امیرکبیر گسترش پیدا کند و باید گفت که این شهر توانایی بارگذاری بیشتر را ندارد و به همین دلیل صالحآباد و ولیآباد به محدوده اضافه نشدند.
وی افزود: از طرفی باید گفت اراضی اطراف شهر یا کوهستانیاند و یا زمینهای کشاورزی و به همین دلیل نمیتوان این شهر را گسترش داد. در حال حاضر که جمعیت شهر به شکلی نیست که چنین نیازی را ایجاد کند ولی حتی اگر این نیاز نسبت به جمعیت احساس میشد هم اجازه گسترش وجود نداشت و سرریز جمعیت باید به سمت این شهرها حرکت کند.
سرپرست معاونت معماری و شهرسازی شهرداری اراک ادامه داد: البته وسعت تنها شاخصه توسعه نیست و جهت توسعه نیاز به شاخصهای دیگری چون شاخصهای زیستمحیطی و اقتصادی است. اگر این شاخصها وجود نداشته باشد، توسعه وسعت نهتنها توسعه را به دنبال ندارد بلکه ضربه زننده خواهد بود.
وی ضمن بیان اینکه این اتفاق میتواند برافزایش قیمت مسکن در اراک تأثیرگذار باشد عنوان کرد: البته باید گفت با توجه به لغو طرح ۵۸ متری به عبارتی املاک این منطقه نیز به محدوده شهر اضافهشده است و همان میتواند تا حدی مشکلات را حل کند.
ستوده نیا اظهار کرد: علیرغم جمعیت پذیر بودن اراک تراکم زیادی را در این طرح برای اراک در نظر نگرفتهاند. تراکمها نیز در حال حاضر در سه پهنه کم، متوسط و زیاد توزیعشده است.
وی تصریح کرد: برخی از کلانشهر ها دارای اداره حریم شهر هستند. این بخش در چارت سازمانی تعریفنشده است اما میتوانیم با تشکیل یک تشکیلات داخلی این کار را انجام دهیم.
سرپرست معاونت معماری و شهرسازی شهرداری اراک خاطرنشان کرد: در ارتباط با طرح تفصیلی که مرتبط با محدوده شهر است طبق آخرین ابلاغیهها گفته میشود که اداره راه و شهرسازی مسئول است اما با توجه به اطلاعات جزیی شهرداری، شهرداری آمادگی لازم را جهت پیگیری طرح تفصیلی دارد.
رئیس کمیسیون برنامهوبودجه شورای اسلامی کلانشهر اراک:
پیاده راهسازی راهی برای مدیریت ترافیک
ایرج رضایی رئیس کمیسیون شورای اسلامی کلانشهر اراک در بخشی از این جلسه گفت: پیادهروهای شهر اراک از وضعیت خوبی برخوردار نیستند و لازم است که شورا و شهرداری نسبت به بازبینی شرایط اقدام کنند.
رضایی عنوان کرد: با توجه به اینکه ۵۸ متری عملاً لغو شد بار سنگین ترافیکی مرکز شهر کم نخواهد شد و طرح پیاده راهسازی میدان شهدا و خیابانهای اطرافش برای کاهش بار سنگین ترافیکی آن منطقه راهگشاست.
وی افزود: انتقال برخی از مشاغل مانند مطبهای پزشکی و مغازههای میوه و ترهبار نیز میتواند در راستای تمرکززدایی از مرکز شهر و کاهش ترافیک کمککننده باشد.
رئیس کمیسیون برنامهوبودجه شورای اسلامی کلانشهر اراک ضمن انتقاد از وضعیت آلودگی شهر اراک بیان کرد: متولیان امر در خصوص آلودگی هوای اراک باید اقدامی را انجام دهند. فضای سبز اراک نیاز به گسترش دارد. نزدیک به ۸ سال است که از وعده دولت در جهت افزایش فضای سبز اراک میگذرد اما اقدامی صورت نگرفته است.
وی ادامه داد: برخی از شرکتها ذاتاً آلاینده هستند که نیاز به بررسی دارند و همین شرکتها حق آلایندگی را نیز بهدرستی پرداخت نمیکنند.
انتهای پیام/
ستوده نیا با بیان اینکه در طرحهای جامع به آنچه باعث توسعه شهر در حوزههای مختلف میشود، میپردازند عنوان کرد: در این طرح وضعیت جمعیتی، جمعیت پذیر بودن شهر، کاربریها، تراکمها و سازمان فضایی شهر موردبررسی قرار میگیرد.
,وی به خروجی طرح جامع اراک پرداخت و بیان کرد: در طرح جامع قبلی که تا سال ۹۱ ادامه داشت در افق تعریفشده آن، در حوزه جمعیتی باید جمعیت شهر اراک در آن زمان به ۵۸۴ هزار نفر میرسید که این اتفاق نیفتاده است.
,سرپرست معاونت معماری و شهرسازی شهرداری اراک با تأکید بر اینکه یکی از موارد تأثیرگذار در میزان سرانهها، تراکمها و میزان توسعه بحث جمعیت است تصریح کرد: افق پیشنهادی طرح جامع اراک سال ۱۴۰۵ پیشنهادشده بود که با توجه به تأخیر ایجادشده در ارائه طرح جامع، افق پیشنهادی به ۱۴۱۰ تغییر یافت و با بررسی آمارهای ۵ ساله و ۱۰ ساله رشد جمعیت، جمعیتی بالغبر ۶۵۳ هزار نفر را تا افق ۱۴۱۰ در این طرح دیدهاند. البته برخی معتقدند که با توجه به رشد جمعیتی شهر به این جمعیت دست پیدا نخواهیم کرد. اما در این طرح نگاه مثبت به جمعیت، در افزایش میزان سرانههای در نظر گرفتهشده نقش مثبتی را ایفا خواهد کرد.
,وی به بحث حریم شهری در طرح جامع پرداخت و اظهار کرد: در طرح جامع قبلی یکی از کمترین حریمهای شهری را داشتیم به شکلی که محدوده شهر ۶۲۵۰ هکتار بود و حریم آن ۱۲ هزار هکتار. این در حالی است که ۳ تا ۵ برابر محدوده شهر را حریم میگذارند. در طرح جامع جدید حریم شهر به ۲۶ هزار هکتار رسیده است که تقریباً ۳.۲ برابر محدوده شهری است.
,ستوده نیا در خصوص محدوده شهری گفت: ۹۵۰ هکتار اراضی قابل بارگذاری به محدوده شهر اضافهشده است که البته باید گفت این مناطق درگذشته علیرغم اینکه در محدوده شهر نبودند اما خدماتی را به شهر میرساندند. مناطقی مانند بیمارستان امام خمینی(ره) که درگذشته نیز خدماترسانی میکرد و در حال حاضر به محدوده شهری اضافهشده است.
,وی به شبکه معابر شهر اشاره و اضافه کرد: در این طرح نیز مانند همه طرحهای جامع شبکه معابر اصلی شهر موردبررسی قرار گرفت. یکی از اصلیترین معابر پر بحث پروژه ۵۸ متری بود که زوایای مختلف آن موردبررسی قرار گرفت و نهایتاً کمیته فنی به این نتیجه رسیدیم که این طرح از طرح جامع اراک حذف گردد.
,سرپرست معاونت معماری و شهرسازی شهرداری اراک ادامه داد: طبق بررسیهای انجامشده شهر اراک بیشتر مشکل ساماندهی ترافیکی دارد تا مشکل معابر. به همین دلیل عریض شدن معبر اصلی و یا ایجاد معبر اصلی جدیدی در دستور کار نیست و فقط شهرداری باید اهداف طرح ۵۸ متری را به طرق مختلفی چون ساماندهی ترافیک شهری مدیریت کند.
,وی بیان کرد: همانطور که در طرح جامع قبلی نیز باغات سنجان خارج محدوده شهر بودند در طرح جدید نیز در راستای حفظ باغات در خارج از محدوده باقی ماندند چراکه اگر وارد محدوده شوند تغییرات و ساختوساز در آنها آغاز میشد.
,ستوده نیا در خصوص توسعه وسعت شهر اراک تشریح کرد: با توجه به بررسیهای کمیته فنی به دلیل نبود برخی از زیرساختها شهر اراک قابل توسعه نیست و شهر ناچارا باید به صورت منفصل در شهرهایی مانند مهاجران و امیرکبیر گسترش پیدا کند و باید گفت که این شهر توانایی بارگذاری بیشتر را ندارد و به همین دلیل صالحآباد و ولیآباد به محدوده اضافه نشدند.
,وی افزود: از طرفی باید گفت اراضی اطراف شهر یا کوهستانیاند و یا زمینهای کشاورزی و به همین دلیل نمیتوان این شهر را گسترش داد. در حال حاضر که جمعیت شهر به شکلی نیست که چنین نیازی را ایجاد کند ولی حتی اگر این نیاز نسبت به جمعیت احساس میشد هم اجازه گسترش وجود نداشت و سرریز جمعیت باید به سمت این شهرها حرکت کند.
,سرپرست معاونت معماری و شهرسازی شهرداری اراک ادامه داد: البته وسعت تنها شاخصه توسعه نیست و جهت توسعه نیاز به شاخصهای دیگری چون شاخصهای زیستمحیطی و اقتصادی است. اگر این شاخصها وجود نداشته باشد، توسعه وسعت نهتنها توسعه را به دنبال ندارد بلکه ضربه زننده خواهد بود.
,وی ضمن بیان اینکه این اتفاق میتواند برافزایش قیمت مسکن در اراک تأثیرگذار باشد عنوان کرد: البته باید گفت با توجه به لغو طرح ۵۸ متری به عبارتی املاک این منطقه نیز به محدوده شهر اضافهشده است و همان میتواند تا حدی مشکلات را حل کند.
,ستوده نیا اظهار کرد: علیرغم جمعیت پذیر بودن اراک تراکم زیادی را در این طرح برای اراک در نظر نگرفتهاند. تراکمها نیز در حال حاضر در سه پهنه کم، متوسط و زیاد توزیعشده است.
,وی تصریح کرد: برخی از کلانشهر ها دارای اداره حریم شهر هستند. این بخش در چارت سازمانی تعریفنشده است اما میتوانیم با تشکیل یک تشکیلات داخلی این کار را انجام دهیم.
,سرپرست معاونت معماری و شهرسازی شهرداری اراک خاطرنشان کرد: در ارتباط با طرح تفصیلی که مرتبط با محدوده شهر است طبق آخرین ابلاغیهها گفته میشود که اداره راه و شهرسازی مسئول است اما با توجه به اطلاعات جزیی شهرداری، شهرداری آمادگی لازم را جهت پیگیری طرح تفصیلی دارد.
,,
رئیس کمیسیون برنامهوبودجه شورای اسلامی کلانشهر اراک:
, رئیس کمیسیون برنامهوبودجه شورای اسلامی کلانشهر اراک:,,
پیاده راهسازی راهی برای مدیریت ترافیک
, پیاده راهسازی راهی برای مدیریت ترافیک, پیاده راهسازی راهی برای مدیریت ترافیک,ایرج رضایی رئیس کمیسیون شورای اسلامی کلانشهر اراک در بخشی از این جلسه گفت: پیادهروهای شهر اراک از وضعیت خوبی برخوردار نیستند و لازم است که شورا و شهرداری نسبت به بازبینی شرایط اقدام کنند.
,رضایی عنوان کرد: با توجه به اینکه ۵۸ متری عملاً لغو شد بار سنگین ترافیکی مرکز شهر کم نخواهد شد و طرح پیاده راهسازی میدان شهدا و خیابانهای اطرافش برای کاهش بار سنگین ترافیکی آن منطقه راهگشاست.
,وی افزود: انتقال برخی از مشاغل مانند مطبهای پزشکی و مغازههای میوه و ترهبار نیز میتواند در راستای تمرکززدایی از مرکز شهر و کاهش ترافیک کمککننده باشد.
,رئیس کمیسیون برنامهوبودجه شورای اسلامی کلانشهر اراک ضمن انتقاد از وضعیت آلودگی شهر اراک بیان کرد: متولیان امر در خصوص آلودگی هوای اراک باید اقدامی را انجام دهند. فضای سبز اراک نیاز به گسترش دارد. نزدیک به ۸ سال است که از وعده دولت در جهت افزایش فضای سبز اراک میگذرد اما اقدامی صورت نگرفته است.
,وی ادامه داد: برخی از شرکتها ذاتاً آلاینده هستند که نیاز به بررسی دارند و همین شرکتها حق آلایندگی را نیز بهدرستی پرداخت نمیکنند.
,,
انتهای پیام/
,]
ارسال دیدگاه