اخبار داغ

طغیان تب کشنده در سیستان و بلوچستان/کریمه کنگو پهناورترین استان کشور را به حالت آماده باش در آورد

طغیان تب کشنده در سیستان و بلوچستان/کریمه کنگو پهناورترین استان کشور را به حالت آماده باش در آورد
مدیر کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: بیشترین آمار ابتلا به تب کریمه کنگو در کشور مربوط به سیستان و بلوچستان است که این موضوع موجب شده تا طغیان تب کشنده پهناورترین استان کشور را به حالت آماده باش در آورد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، همه ساله با آغاز فصل گرما در کشور شاهد شیوع برخی بیماری های خاص عفونی در ایران هستیم که بسته به شرایط بهداشتی و منطقه ای در برخی استان ها بیش از دیگر نقاط کشور به چشم می خورد، در این بین تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یکی از همین بیماری هاست که همه ساله در استان های محرومی چون سیستان و بلوچستان شیوع پیدا می کند.

از ابتدای سال تاکنون 14تن در سیستان و بلوچستان به این بیماری کشنده گرفتار شده اند به گونه ای که این استان بیشترین آمار ابتلا را به خود اختصاص داده است که این مهم زنگ خطر تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را در جنوب شرق کشور به صدا در آورده است.

تب خونریزی دهنده کریمه کنگو که اولین بار در سال 1944 در کریمه و سپس در سال 1956 در کنگو شیوع پیدا کرد در اثر ویروسی از جنس نایرو و از خانواده بونیا ویریده ها ایجاد می شود این ویروس غالبا بوسیله گزش کنه هیالوما به انسان منتقل می شود و مخزن اصلی ویروس در طبیعت کنه های هیالومائی هستند که بر روی بدن احشام زندگی می کنند ویروس از طریق تماس مستقیم با خون و ترشحات بدن بیمار و لاشه حیوانات آلوده سبب ایجاد همه گیری های متعدد شده است.

علائم بیماری تب کریمه کنگو؛ دوره نهفته بیماری بسته به عمق نیش کنه متفاوت است در صورت گزش عمیق، دوره نهفته بین یک تا سه روز و حداکثر ۹ روز است اگر بیماری بر اثر تماس با خون یا بافت آلوده باشد، دوره نهفته پنج تا شش روز و حداکثر ۱۳ روز است  تب، درد عضلانی، گردن درد، سفت شدن بافت گردن، درد چشم، حساسیت چشم نسبت به نور، تهوع، استفراغ، اسهال، شکم درد، گلودرد، نوسانات خلقی شدید و خواب آلودگی از مهمترین علایم تب خونریزی دهنده کنگو است.

سیستان و بلوچستان در آماده باش تب کریمه کنگو
در همین رابطه مدیر کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون، با تاکید بر اینکه بیماری تب کریمه کنگو گسترده نبوده و جایی برای نگرانی نیست، بیان کرد: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو با نام اختصاری (CCHF) از بیماری های ویروسی مشترک بین انسان و حیوان است که در صورت عدم پیشگیری های لازم یا تاخیر در درمان، خطرناک بوده و ممکن است کشنده باشد، این بیماری گسترده نبوده و به صورت عادی همه ساله در فصول گرم سال گسترش میابد.

وی افزود: در فصول گرم سال به دلیل افزایش فعالیت کنه های ناقل این بیماری شاهد گسترش تب کریمه کنگو هستیم که با رعایت مسائل بهداشتی می توان جلوی انتشار آن را گرفت.

مهدی حسینی با اشاره به راه های انتقال این بیماری، گفت: مهمترین راه انتقال بیماری تب کریمه کنگو تماس با دام آلوده و محصولات دامی است همچنین از طریق تماس با کنه آلوده و یا بیمار مبتلا به این بیماری نیز احتمال ابتلا به این بیماری وجود دارد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه علائم خونریزی جزو مراحل پیشرفته بیماری است بنابراین قبل از اینکه  فرد دچار حمله خونریزی شود باید بیماری تشخیص و درمان صورت گیرد وگرنه ممکن است بیمار مبتلا فوت کند.

زاهدان بیشترین آمار ابتلا به تب کریمه کنگو در کشور را به خود اختصاص داد
حسینی با بیان اینکه علائم اولیه بیماری تب کریمه کنگو بسیار شبیه سرماخوردگی و آنفلوآنزاست، اذعان کرد: تب، لرز، سردرد، بدن درد،  درد عضلات، درد چشم و ترس از نور علایم اولیه این بیماری است، همچنین علائمی چون خون‌ریزی در مخاط ها و خون ریزی زیرجلدی در پوست، خون‌ادراری و خون‌دماغ، خون‌ریزی لثه و خونریزی غیرطبیعی رحم ایجاد شود و گاهی خلط خونی، خون‌ریزی در ملتحمه و گوش ها نیز دیده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ذبح بهداشتی، سمپاشی مناطق نگاه داری دام ها و رعایت موارد بهداشتی از راه های پیشگیری از این بیماری است.

مدیر کل دامپزشکی استان با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان بیشترین ابتلای به این بیماری را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون ۲۳ نفر به دلیل برخورداری از علائم اولیه بیماری تب کریمه کنگو، مشکوک به بیماری شناسایی شدند که از این تعداد ۱۴ نفر به این بیماری مبتلا شده و تحت درمان قرار گرفتند که از این تعداد بیشترین آمار یعنی 9 نفر آنها مربوط به زاهدان بوده‌ است.
 
انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
,
,
,
,
,
,
, سیستان و بلوچستان در آماده باش تب کریمه کنگو,
,
,
,
,
,
,
,
,
, زاهدان بیشترین آمار ابتلا به تب کریمه کنگو در کشور را به خود اختصاص داد,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه