اخبار داغ

تحلیلگر مسائل اقتصادی:

دولت الکترونیک کلید رفع فساد سیستماتیک اداری است/ بحران فقر و رانت خواری دولتی ثمره نفوذ اقتصاد لیبرالی/ سهم دولت از بازار عرضه و تقاضا، تقریبا هیچ!

دولت الکترونیک کلید رفع فساد سیستماتیک اداری است/ بحران فقر و رانت خواری دولتی ثمره نفوذ اقتصاد لیبرالی/ سهم دولت از بازار عرضه و تقاضا، تقریبا هیچ!
محمدرضا اکبری گفت: متاسفانه در اقتصادهای دولت محور نیز عده ای از رانت دولتی استفاده می‎کنند، در نتیجه فساد سیستماتیک اداری مسئله‎ای است که تنها با دولت الکترونیک مرتفع خواهد شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کارشناس ارشد مسائل اقتصادی درباره مفاسد اقتصاد لیبرالی به خبرنگار تیتریک، گفت: در حال حاضر اقتصاد لیبرالی یا سرمایه‎داری در غالب کشورهای پیشرفته و بعضا در حال توسعه دنبال می‎شود. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,
محمدرضا اکبری افزود: اقتصاد سرمایه‎داری به اقتصادی گفته می شود که دولت به عنوان حافظ و نگهبان یک کشور باید وظایف مرتبط با خود را اعم از حفظ مرزها و امنیت شغلی به همراه چتر نظارت عمومی در اقتصاد ایجاد کند. 
,
 
,
وی با اشاره به اینکه در اقتصاد مذکور دولت در مسائل کوچک اقتصادی و تعیین عرضه و تقاضا دخالتی ندارد، اظهار داشت: در اقتصاد لیبرالی اشخاص آسیب دیده و افرادی که توانایی مالی کمتری دارند با بحران مواجه خواهند شد زیرا اقتصاد دولت محور نبوده و بازار محور است. 
,
 
,
اکبری تصریح کرد: در اقتصاد سرمایه‎داری بازار تعیین می‎کند که چه شخصی، چه میزان از کالا و خدمات را با چه نرخی داشته باشد و در این نوع اقتصاد، رانت، مدیران رانت خوار و مفاسد ایجاد می شود اما بعضا در اقتصادهای دولت محور نیز ممکن است فساد ایجاد شود.
,
 
,
وی با اشاره به اینکه متاسفانه در اقتصادهای دولت محور نیز عده ای از رانت دولتی استفاده می کنند، گفت: فساد سیستماتیک اداری مسئله ای است که تنها با دولت الکترونیک مرتفع خواهد شد. 
,
 
,
اکبری افزود: کاهش ارتباط کارمند با ارباب رجوع می تواند گام های مهمی در راستای مبارزه با فساد و ترمیم اقتصاد باشد زیرا در جامعه ای که ارکان آموزشی، دفاعی، فرهنگی، نظامی حائز اهمیت است نباید ضعف در یک مسئله موجب ضعف در دیگر موارد شود.
,
 
,
وی اظهار داشت: باید بخش هایی از اقتصاد و فرهنگ جامعه را که ضعف در آن وجود دارد ترمیم کرد نه اینکه به تبع ضعف در یک بخش دیگر بخش ها نیز زیر سوال بروند و برای خود این حق را قائل شوند که ضعف داشته باشند. 
,
 
,
کارشناس ارشد مسائل اقتصای در خاتمه خاطر نشان داشت: در نظام های لیبرالی و سوسیالیسی (دولت محور) می توان فساد را محتمل دانست، در نتیجه باید قوت موجود در برخی از بخش ها، ضعف حوزه های دیگر را مرتفع کند تا شاهد جامعه اسلامی باشیم.  
 
,
,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه