اخبار داغ

یادداشت؛

برجام الگوی نامناسب گفتگو و تعامل با دنیا

برجام الگوی نامناسب گفتگو و تعامل با دنیا
23تیرماه سال 94 روزی بود که برجام بعنوان یک توافقنامه بین المللی تصویب شد بعبارتی دولت حسن روحانی بعد از دوسال گفتگو و سعی در تعامل با دنیا به این توافق دست یافت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سپاس؛ هرچند که هرگز منافع ملت ایران با برجام تأمین نشد اما یک سال پس از تصویب برجام و درست در سالگرد یک سالگیش یعنی در تیر ماه سال ۹۵، حسن روحانی در جلسه هیئت وزیران پیشنهاد داد که از این به بعد این روز به عنوان روز گفتگو و تعامل سازنده با دنیا نام گذاری و در تقویم ثبت شود لذا این پیشنهاد در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح و با اکثریت آراء به تصویب رسید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس,

اکنون با توجه به اینکه عامل نام گذاری این روز، سالروز تصویب برجام است ذکر چند نکته لازم است؛

,

ابتدا باید اظهار داشت که اصل گفتگو به معنی مهارت در برقراری نوعی ارتباط است که در آن از ابزارهای کلامی و غیر کلامی نظیر مکاتبات استفاده می گردد به نحوی که این عمل ،پایه گذار نوعی ارتباط موثر باشد و طرفین ، پیام همدیگر را با حداکثر دقت و ذکاوت دریافت و درک نمایند همچنین طرفهای گفتگو باید تمام توان و ظرفیت های خود را برای افزایش اثر بخشی و کسب حداکثر بهره وری بکار گیرند و از تمام ظرفیتها و پشتوانه های داخلی بهره گیری نمایند و حتی باید در انتخاب کلمات و لغات و برداشتهای مشابه و گوناگون از آنها دقت لازم و کافی را داشته باشند .

,

همچنین (تعامل) نیز به معنی ارتباطی دو سویه و متقابل بین دو یا چند گروه است که همه این گروهها با توافق ، به برخی از منافع دلخواه و مدنظر خود برسند. در روابط بین الملل آنچه مهم است این است که در تـعـامـل و مـناسبات دو یا چند جانبه همواره باید تنظیم روابط مد نظر بوده و به گونه اى عـمل شود که طرف مقابل احساس کند هر نوع اقدام مثبت و یا منفى ، داراى واکنش و نتیجه متناسب با آن خواهد بود و نیز همواره باید اصول اصلی و اساسی نظام جمهوری اسلامی حفظ گردد حتی مقام معظم رهبری در مورد تـعـامـل بـا کشورهای مختلف دنیا بـر اساس اصول تأکید نموده و ادامه سیاست تنش زدایى را محور اصلى سیاست خارجى میدانند و چنین میفرمایید که : «مقبولیت جهانی بسیار خوب است ، اما نه به بهای دست برداشتن از اصول جمهورى اسلامى که هویت ملى و جمعى ماست» . لذا آنچه در کلام رهبر فرزانه انقلاب مورد تاکید واقع شده است و در واقع ستون اصلی سیاست خارجى کشور در برخورد با استکبار را تشکیل میدهد، این است که در تعامل با کشورها و حضور فعال در صحنه سیاست خارجی هرگز نباید به اصول و مبانی انقلاب و نظام جمهورى اسلامى ایران کوچک ترین خدشه اى وارد شود؛ بـلکـه همواره باید اصول سه گانه عـزت ، حکمت و مصلحت نظام مورد توجه قرار گیرد و بر استقلال و عزت اسلامى و اجتماعى تأکید شود. همچنین در گفتگو در عرصه بین المللی باید توجه داشت که هرگز نباید به دشمن اعتماد کرد، زیرا او نیز به ما اعتمادى ندارد. بعبارت دقیق تر باید گفت میدان دیپلماسى یک میدان نبرد واقعى است نبردى که پشت میز و با گفتگو انجام مى گیرد.

,

با این اوصاف اگر به بررسی برجام و نتایج حاصله از آن که به نوعی محصول گفتگو و تعامل دولت حسن روحانی و کشورهای ۱ + ۵ است بپردازیم خواهیم دید این یک گفتگو و تعامل سازنده، نیست بلکه توافقی مخرب و خسارت محض است لکن دولت محترم سعی دارد با انتخاب روز تصویب آن بنام روز گفتگو و تعامل سازنده با دنیا به نوعی آن را بزک کرده و آن را دستاوردی مهم و بزرگ برای نظام جمهوری اسلامی ایران و دولتش معرفی نماید که البته باید گفت آنچه از این نامگذاری مشخص است رویه سیاسی‌کاری است که با بزرگنمایی دستاورد دولت یازدهم درآمیخته است. چرا که اولا این گفتگو برپایه سه اصل یاد شده «عزت ، حکمت ، مصلحت» نیست و بیشتر سعی شد منافع حزبی و گروهی حفظ،و تامین شود تا منافع ملی و از طرفی نتیجه حاصله از آن با قاعده نفس سبیل که از اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی است منافات دارد . چرا که اولا منافع ملی در برجام تامین نشد و نیز باعث از دست رفتن بسیاری از منابع کشور و همچنین توقف پیشرفتهای هسته ای شده و با افزایش تحریمها و نقض آشکار مفاد برجام و همچنین خروج آمریکا از برجام به نوعی نظام جمهوری اسلامی به خسارت های بزرگی دچار شد بعبارتی برجام خسارت محض بود. اکنون چهار سال از تاریخ تصویب برجام میگذرد ، آمریکا بعنوان یکی از طرفهای گفتگو و شاید بتوان گفت عضو اصلی آن ، براحتی برجام را نقض کرد و از آن خارج شد و تحریمهای شدیدتری علیه ایران اسلامی وضع کرد و طرفهای اروپایی نیز در این راه با اهمال و سستی در اجرای تعهدات خود با آمریکا همگام شدند و منافع ایران در این گفتگو و تعامل عملا تامین نشد و دستاوردش تقریبا هیچ بود . در این گفتگو اگر دقت و ظرافت لازم به خرج داده می شد و دولت محترم و دستگاه دیپلماسی کشور ، منابع نقد خود را با وعده های نسیه طرف مقابل معاوضه نمی کرد، مشکلات فعلی بوجود نمی آمد و امروز دچار بحرانها و مشکلات اقتصادی و تولیدی نبودیم.
مورد جالب اینکه همین عدم توجهات و دقت کافی باعث شد شایعه تحریم نماینده و گفتگو کننده ایرانی از طرف آمریکا بگوش برسد بعبارتی فردی که مدعی بود زبان دنیا را میداند و با این فهم و گفتگوی دقیق توان از میان برداشتن تحریم ها را دارد ، خودش نیز تحریم شد.

,
,

در گفتگو و تعامل سازنده با دنیا باید همواره از ظرفیتهای داخلی برای حل بحرانهای خارجی بهره گیری کرد و توان چانه زنی و نیز اقتدار را بالا برد برای این مهم مدیریت صحیح در عرصه های مختلف اقتصادی ، فرهنگی سیاسی و ... در درون کشور گام اول و حیاتی است که متاسفانه دولت محترم در آن لنگ میزند و به ظرفیتهای داخلی توجهی ندارد امروز حتی رهبر معظم انقلاب نیز مشکلات فعلی کشور را نتیجه سوء مدیریت داخلی می دانند و حتی در دیدار اخیر نخست وزیر ژاپن این نکته را بیان کردند ، الا ایحال برجام هرگز نمی تواند نماد یک گفتگو و تعامل سازنده با دنیا معرفی شود چرا که قرار بود آنها که زبان دنیا را می دانند با گفتگو و تعامل و دست یابی به توافق هسته ای هم چرخ سانتریفوژ را بچرخانند و هم چرخ اقتصاد کشور را لکن امروز هر دوچرخه پنچر شده و آسیب جدی دیده اند در آخر طنز تلخ ماجرا اینجاست که داعیه داران فهم زبان دنیا مورد تمسخر نماینده آمریکا در مذاکرات «وندی شرمن» قرار گرفته و مشخص میشود آنها حتی معنی برخی لغات انگلیسی مطرح شده در متن برجام را درست نمی دانستند.

,

حسین نجفی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه