اخبار داغ

گفته ها و ناگفته های یک استعفا

چرا عطای مدیریت میراث فرهنگی کرمان به لقایش بخشیده شد؟

چرا عطای مدیریت میراث فرهنگی کرمان به لقایش بخشیده شد؟
سالیان مدیدی است که خشت های لرزان میراث فرهنگی کرمان؛ لرزان از تکانه های سیاسی است و هر مدیری که می آید هنوز نیامده می رود و آخرین مورد هم مربوط می شود به استعفایی که می گویند برای حفظ بناهای تاریخی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان ؛ در سال جاری به یکباره هجمه های شدیدی علیه مدیر کل میراث فرهنگی کرمان ایجاد شد به نحوی که در کارگروه ۶ تیرماه سال جاری که در استانداری برگزار شد سیدمصطفی آیت‌اللهی‌ موسوی؛ معاون عمرانی استاندار این موضوع را علنی کرده و درخصوص او می گوید:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان , کارگروه ۶ تیرماه سال جاری,

« ایشان در همه‌ی کارهایشان ضعف دارد، مقبره‌ی شاه نعمت‌الله ولی مشکل دارد، کاشی‌های گنبد مشتاقیه در حال ریزش است، برای مرمت تخت درگاه قلی‌بیگ بار‌ها پیگیری کردیم و مشکلات زیادی داریم وهربار که به ایشان می‌گوییم، بهانه‌ای می‌آورد، در ایام نوروز هم اگر ما نبودیم همین میزان کار هم در استان انجام نمی‌شد.»

,

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان نیز که در این جلسه حاضر بود فرصت پیش آمده را غنیمت می شمارد و سازمان میراث فرهنگی کرمان را یکی از ضعیف ترین ادارات استان می خواند و عملکرد آن را در زمینه ساختار، اعتبارات و جایگاه زیر سوال می برد.

,

فرخی؛ مدیر کل میراث فرهنگی کرمان اما بی تفاوت از کنار این صحبت ها رد نمی شود و همان شب در گفت و گویی، تنها جرم میراث فرهنگی کرمان را عدم صدور مجوز تعدیل جرائم بافت و آثار تاریخی بیان می کند و می گوید:

, در گفت و گویی,

«نباید چرخ های توسعه از روی داشته های تاریخی عبور کند که در این صورت هویت و فرهنگ این خطه نابود می شود. تسلیم شدن برخی از مدیران سابق میراث فرهنگی کرمان در برابر این قبیل فشارها، ثمره‌ای جز تهدید بافت تاریخی و جرائم میراث فرهنگی نداشته است لذا تا روزی که عهده دار مسئولیت در میراث فرهنگی باشم به هیچ عنوان اجازه تعدی به هیچ یک از مواریث فرهنگی را نمی‌دهم.»

,

فرخی که در بخشی از سخنانش بیان کرده بود اگر لازم باشد، از برخی از درخواست‌های خلاف ضوابط پرده برمی دارد، طولی نمی کشد که استعفای خود را می نویسد و عطای مدیریت میراث فرهنگی را به لقایش می بخشد اما نکته جالب ماجرا اینجاست که سازمان میراث فرهنگی به محض دریافت استعفای ایشان با آن موافقت می کند و به سرعت یک مدیر جایگزین را معرفی می کند.

,

اما اینکه ماجرا از چه قرار است و چرا بعد از تهدید فرخی به افشاگری باید شاهد استعفای ایشان باشیم موضوعی است که از یحیی کمالی پور سوال کردیم چرا که این نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی قبلا در این خصوص اظهاراتی را مطرح کرده بود که قابل توجه می باشد.

,

یحیی کمالی پور در گفت و گو با خبرنگار راه آرمان در این خصوص گفت: ما در گوشه و کنار شاهد  برخوردهایی بودیم به نحوی که مدیر کل میراث فرهنگی در جلساتی که مربوط به ایشان بود از سوی استانداری دعوت نمی شد و از طرفی افرادی در استان خواسته هایی از ایشان داشتند که انجام آن ها عملا برای استان امکان پذیر نبود.

,

پیرو صحبت های این نماینده مجلس، با دفتر معاون عمرانی استاندار ارتباط گرفتیم تا علت عدم دعوت از مدیر سابق میراث فرهنگی استان در جلسات را جویا شویم که مسئول دفتر ایشان فقط به بیان این مطلب که چنین چیزی نبوده و آقای فرخی حتی درجلسات مربوط به خود هم حاضر نمی شد بسنده کرد و گفت: معاون عمرانی استاندار در این مورد صحبت نمی کنند چرا که این موضوع با استعفای فرخی و معرفی مدیرکل جدید تمام شده است.

,

با مدیر سابق میراث فرهنگی کرمان هم نتوانستیم ارتباط بگیریم ولی ایشان در خصوص دلیل استعفایش به کمالی پور گفته است: برخی در استان از من خواسته هایی دارند که اگر آن ها را انجام دهم به سرنوشت مدیران سابق دچار می شوم و باید پاسخگوی دستگاه های قضایی و نهادهای نظارتی باشم بنابراین ترجیح می دهم استعفا بدهم تا اینکه زیر بار چنین کاری بروم.

,

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد معتقد است مسئولان نظارتی استان و کشور باید این فضا را مدیریت و کنترل کنند تا اگر استعفای آقای فرخی ناشی از عدم تمکین در خصوص رفتارهای غیر قانونی باشد به جای موافقت با استعفای او باید با مدیران یا اشخاص متخلف برخورد کنند و به ایشان مدال دهند.

,

کمالی پور می گوید: نمی توان به سادگی از کنار سرمایه های استان گذشت و متاسفانه معدود مدیرانی که از جنوب کرمان در مرکز استان فعالیت می کنند مورد بی مهری مسئولان اجرایی استان قرار گرفته اند و این روند نه قابل پذیرش و نه قابل توجیه است.

,

این نماینده مجلس صحبت پایانی خود را این گونه بیان می کند: ما حتما فریاد مردم جنوب را در روزهای آغازین مجلس سر خواهیم داد و از رئیس جمهور با توجه به اینکه سازمان میراث فرهنگی زیر مجموعه آن هاست در این خصوص سوال کرده و تذکر خواهم داد که مدیری که در مقابل کارهای خلاف قانون ایستادگی می کند چرا باید به چنین سرنوشتی دچار شود.

,

به هر حال درخواست بسیاری از مردم و دوستداران میراث فرهنگی این است که در خصوص این استعفا شفاف سازی شود تا شاید خشت های لرزان این میراث کهن از تکانه های سیاسی رهایی یابد و بعد از سالها روی آرامش را به خود ببیند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه