اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

تراژدی تصادف خودروها با حیوانات صحراگرد/ شتر هایی که دیگر جلوی در خانه ها نمی خوابند!

تراژدی تصادف خودروها با حیوانات صحراگرد/ شتر هایی که دیگر جلوی در خانه ها نمی خوابند!
سالانه شاهد تلفات جانی زیادی در جاده های کشور و خراسان‌جنوبی به دلیل تردد شترها در جاده‌های اصلی هستیم و متأسفانه اقدام خاصی برای حفظ جان مسافرانی که از این جاده ها عبور می‌کنند و شترهای سرگردان در بیابان‌ها که گاهی در مسیر جاده در حرکت‌اند انجام نشده که نیاز به توجه دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، خراسان‌جنوبی دومین قطب پرورش شتر در کشور است و با داشتن هوای گرم و خشک و بیابان‌های وسیع، مکان بسیار خوبی برای پرورش شتر است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان, خاورستان,
شتر حیوانی است که نیاز غذایی بالایی ندارد و می‌تواند در بیابان زندگی کند و پرورش آن نسبت به گاو و گوسفند از صرفه اقتصادی بالاتری برخودار است اما این حیوان به دلیل اینکه معمولا به صورت رها شده در بیابان پرورش داده می‌شود گاهی اوقات برای خود و رانندگانی که در مسیر جاده هایی که محل تردد شتر است خطر ساز می‌شوند.
,
 
,
سالانه شاهد تلفات جانی و حیوانی زیادی در جاده‌های کشور و خراسان‌جنوبی به دلیل تردد شترها در جاده‌های اصلی هستیم و متاسفانه اقدام خاصی برای حفظ جان مسافرانی که از این جاده ها عبور می‌کنند و شترهای سرگردان در بیابان‌ها که گاهی در مسیر جاده در حرکت‌اند انجام نشده است.
,
 
,
تلفاتی که ناشی از تردد شتر در جاده‌ها است
, تلفاتی که ناشی از تردد شتر در جاده‌ها است, تلفاتی که ناشی از تردد شتر در جاده‌ها است,
 
,
یکی از جاده‌های خراسان‌جنوبی که محل تردد شتر است و سالانه شاهد تلفات زیادی در این جاده هستیم جاده خور واقع در شهرستان طبس است که می‌طلبد در این خصوص اقدامات لازم از سوی دستگاه‌های ذیربط انجام شود.
,
 
,
بهمدی یکی از شترداران شهرستان طبس در این خصوص در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: دشت رهوار در منطقه خور از گذشته مرتع شترداری بوده و بیشتر چاه‌های شترداری نیز در این منطقه است.
,
 
,
وی با بیان اینکه این دشت وسعت زیادی دارد که به بیش از 150 کیلومتر مربع می‌رسد، افزود: طی سال‌های اخیر جاده اصلی از وسط دشت عبور کرده اما هیچ گونه تابلویی مبنی بر تردد شتر از مسیر یا گذاشتن سیم خارداری برای عدم ورود شترها به جاده گذاشته نشده است.
,
 
,
این فرد اظهار کرد: به دلیل عدم انجام تمهیدات لازم برای ورود نکردن شترها به مسیر جاده اصلی متاسفانه شاهد حضور شترها به جاده بوده و این موضوع با عث برخورد با وسایل نقلیه سبک و سنگین شده و علاوه بر تلف شدن شترها شاهد از بین رفتن جان مسافران در این مسیر هستیم.
,
 
,
بهمدی گفت: اغلب اوقات در خطر برخورد کامیون‌ها و سایر وسایل نقلیه با شترها به دلیل عدم آشنایی رانندگان با ذبح شرعی شتر شاهد از بین رفتن این حیوان که در واقع سرمایه صاحبان‌اند هستیم.
,
 
,
شترهایی که بیمه نیستند
, شترهایی که بیمه نیستند, شترهایی که بیمه نیستند,
 
,
وی اظهار کرد: شترداران جرات اینکه شترها را بیمه کنند ندارند چراکه وقتی شتر را بیمه کنند صاحب شناسایی شده و به دادگاه معرفی شده و باید خسارت ماشین و دیه افراد را نیز پرداخت کند از همه بدتر اینکه به صاحب شتر نیز مبلغی به عنوان خسارتی که متحمل شده پرداخت نمی‌شود.
,
 
,
این شتردار بیان کرد: اخیرا بخشی از قسمت‌هایی که دارای ستون برق در حاشیه جاده است سیم نصب شده اما نیاز است که سیم خاردار نصب شود یا چاله‌کنی در عمق کم انجام یا خاکریز در نزدیکی جاده ایجاد شود که شاهد عدم حضور شترها در جاده اصلی باشیم.
,
 
,
بهمدی با بیان اینکه در ایران سبک شترداری به صورت چرای آزاد بوده و چون شتر حیوان پرخرجی است لذا در نظر گرفتن ساربان برای تعداد شتر کم به صرفه نیست، افزود: از گذشته بحث تالیف و چرای شتر به صورت آزاد بوده و هم‌اکنون نیز به همین صورت ادامه دارد و امکان نگهداری شتر برای صاحب وجود ندارد.
,
 
,
جاده های مسیر تردد شترها تجهیز شو‌د
, جاده های مسیر تردد شترها تجهیز شو‌د, جاده های مسیر تردد شترها تجهیز شو‌د,
 
,
وی اظهار کرد: دولت باید وقتی جاده‌ای احداث می‌کند همانطور که جاده را آسفالت کرده برای نصب سیم خاردار در جاده‌هایی که مسیر تردد شتر است نیز هزینه کند و نسبت به تجهیز کردن حاشیه جاده‌ها اقدام کند.
,
 
,
این شتردار عنوان کرد: چند روز قبل در خصوص چاره اندیشی برای این موضوع با پلیس‌راه و راهداری و حمل و نقل جا‌‌ده‌ای جلسه‌ای داشتیم که اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان از در نظر گرفتن بودجه برای نصب سیم خاردار در حاشیه جاده‌های مسیر تردد شتر خبر داد و این گونه که مطرح شده ظاهرا قرار است حدود 1500 متر از مسیر جاده را را با نصب سیم خاردار تجهیز کنند.
,
 
,
بهمدی عنوان کرد: نیاز است در این خصوص امور دام، منابع طبیعی و راهداری استان به صورت جدی ورود کرده و در مورد رفع این مسئله که به معظلی برای منطقه تبدیل شده اقدام مناسبی  انجام دهند ضمن اینکه مسیر حادثه‌خیز طولانی نیست و شاید به 50 کیلومتر برسد.
,
 
,
وی با بیان اینکه تلفات جانی ناشی از برخورد شتر در این مسیر بسیار زیاد است، افزود: تلفات شترها نیز در جاده‌ها زیاد است به گونه‌ای که یک پنجم شترها در تلفات جاده‌ای از بین می‌روند که با تلف شدن هر شتر سرمایه صاحبش که شاید تنها منبع درآمدخانواده‌اش باشد از بین می‌رود.
,
 
,
قسمتی از عوارض دریافتی جاده‌های ترانزیتی برای تجهیز جاده‌ها استفاده شود
, قسمتی از عوارض دریافتی جاده‌های ترانزیتی برای تجهیز جاده‌ها استفاده شود, قسمتی از عوارض دریافتی جاده‌های ترانزیتی برای تجهیز جاده‌ها استفاده شود,
 
,
بهمدی ضمن در خواست از مسئولان برای توجه به این موضوع گفت: دولت قسمتی از عوارضی که بابت این جاده‌ها ترانزیتی دریافت می‌کند را برای نصب سیم خاردار حاشیه جاده هزینه کند که در این صورت ضریب امنیت جاده بالارفته و مال مردم از بین نرود.
,
 
,
تلف شدن هر شتر از بین رفتن سرمایه ملی 
, تلف شدن هر شتر از بین رفتن سرمایه ملی , تلف شدن هر شتر از بین رفتن سرمایه ملی ,
 
,
وی با بیان اینکه تلف شدن هر شتر به منزله از بین رفتن سرمایه ملی است، گفت: در این زمانی‌که تولید مواد پروتئینی و گوشتی در کشور با مشکل مواجه است  لازم است دولت به این مسئله توجه کرده و با جلوگیری از تلف شدن شترها در مسیر جاده‌های استان به زنجیره تولید گوشت، شیر و سایرفرآورده های شتر که همه به فایده کشور است توجه کند.
,
 
,
این شتردار با اشاره به اینکه قسمتی از مسیر جاده تجهیز شده، بیان کرد: از سمت طبس کار نصب سیم خاردار در حاشیه جاده انجام شده و اعتباری نیز برای این موضوع در نظر گرفته شده و بخشی که مربوط به راهداری دیهوک بوده سیم خاردار نصب شده اما قسمتی که مربوط به بیرجند است فقط 1500 متر سیم گذاشته شده اما نصب نشده است.
,
 
,
بهمدی خاطرنشان کرد: در مسیرهایی که سیم خاردار نصب شده شاهد کاهش تلفات هستیم.
,
 
,
عدم در نظر گرفتن حق و حقوق برای دامداران
, عدم در نظر گرفتن حق و حقوق برای دامداران, عدم در نظر گرفتن حق و حقوق برای دامداران,
 
,
وی گفت: از مسئولان درخواست دارم به صورت جدی به این موضوع پرداخته و برای دامداران حق و حقوقی در نظر گرفته شود. متأسفانه در قانون مدنی هیچ حقی برای دامدار در نظر گرفته نشده است.
,
 
,
این شتردار عنوان کرد: علی‌رغم اینکه از گذشته و قبل از احداث جاده‌ها شترداری در این منطقه سابقه دارد اما هیچ گونه حقوق عرفی برای دامداران در نظر گرفته نشده است.
,
 
,
بهمدی با بیان اینکه شغل عمده مردم خور شترداری است و قرار است در آینده جاده‌ای از سمت گرماب به شهداد وصل شود، اظهار کرد: این جاده نیز پس از اتصال نیاز به تجهیز به سیم خاردار در اطراف جاده دارد که اگر این اتفاق نیفتد شاهد افزایش تلفات از این مسیر نیز خواهیم بود.
,
 
,
سید کمال الدین میرجعفریان معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی در این خصوص در گفت‌و‌گو با خاورستان، اظهار کرد: این موضوع که کنار جاده حصار شود یا فنس گذاشته شود محدودیتی برای دامداران، کشاورزان و روستائیان منطقه دارد.
,
 
,
وی افزود: الزام شده دستگاه‌های متولی موانعی که می‌تواند مقداری برای شترها تردد را سخت کند ایجاد کنند.
,
 
,
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی بیان کرد: می‌توان کنار جاده با فاصله مشخصی کانال یا خاکریز ایجاد کرد که مانع ورود شترها به جاده شود.
,
 
,
میرجعفریان گفت: این موضوع را در جلسه اخیر کمیسیون ایمنی حمل و نقل و ترافیک مصوب کردیم و قرار شده اداره کل راهداری حمل و نقل جاده‌ای با همکاری دستگاه‌های دیگر تا جایی که امکان دارد تمهیدات لازم را نسبت به موضوع ورود شترها به سطح جاده را انجام داده و این موضوع را تا اندازه‌ای تعدیل کند.
,
 
,
وی اظهار کرد: صاحبان دام‌ها نیز باید برخی ملاحظات را داشته باشند و برای عدم ورود شترها در مسیر جاده کمک کنند که شاهد اتفاقات ناگوار در جاده‌های استان نباشیم.
,
 
,
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی در خصوص پیشنهاد شترداران برای نصب سیم خاردار اطراف جاده، بیان کرد: نصب سیم خاردار ملاحظات خاص خود را دارد و برای عبور و مرور افراد نیز مشکل ایجاد می‌شود و گزینه مناسبی نیست.
,
 
,
میرجعفریان افزود: در برخی از نقاط جاده شاهد نصب سیم در محدوده جاده هستیم اما بهترین گزینه برای عدم ورود شترها به سطح جاده همان حفر کانال در حاشیه جاده است.
,
 
,
حال که قرار است شاهد ورود شتر به استان و ایجاد اشتغال جمعیت قابل توجهی در استان باشیم لازم است تمام اقدامات مورد نیاز برای حفظ جان این حیوان که برای استان صرفه اقتصادی دارد را فراهم کرد و نگذاشت این حیوان با ورود به مسیر جاده باعث از بین رفتن جان خود و مسافرانی از این مسیرها عبور می‌کنند باشد.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه