اخبار داغ

افزایش نرخ بیکاری خراسان‌جنوبی/ نرخ رشد اقتصادی کاهش یافت

افزایش نرخ بیکاری خراسان‌جنوبی/ نرخ رشد اقتصادی کاهش یافت
براساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری طی بهار امسال در خراسان‌جنوبی افزایش و مشارکت اقتصادی کاهش یافت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، بررسی نرخ بیکاری ۳۱ استان کشور به استنباط گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، نرخ بیکاری ۱۹ استان کشور در پایان بهار امسال نسبت به فصل بهار سال گذشته کاهش داشته است؛ همچنین نرخ بیکاری ۱۲ استان کشور با رشد مواجه بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان, خاورستان,
 
,
بر این اساس، نرخ بیکاری ۱۹ استان آذربایجان غربی، اصفهان، البرز، ایلام، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویر احمد، گیلان، مرکزی، همدان و یزد کاهش داشته است.
,
 
,
همچنین نرخ بیکاری ۱۲ استان آذربایجان شرقی، اردبیل، خراسان‌جنوبی، خوزستان، زنجان، سمنان، قم، کرمان، گلستان، لرستان، مازندران و هرمزگان با رشد رو به رو بوده است.
,
 
,
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌جنوبی چندی پیش در خصوص نرخ بیکاری گفته است: خراسان‌جنوبی نرخ بیکاری در سال 96 در کشور 11.9 درصد و در خراسان جنوبی 11.5 درصد بوده است.
,
 
,
وی افزود: نرخ بیکاری در سال 97 در کشور 12 درصد و در خراسان جنوبی به میزان 8.5 درصد بوده است.
,
 
,
هر چند کاهش 4 درصدی نرخ بیکاری از 11.5 به 8.5 طی سال 96 تا 97 جای بسی تامل دارد اما همین نرخ نیز از سه ماهه سال 97 تا سه ماهه ابتدای سال جاری رشد داشته است.
,
 
,
افزایش نرخ بیکاری در خراسان‌جنوبی براساس گزارش مرکز آمار ایران در حالی رقم خورده که بسیاری از صاحب نظران وضعیت اقتصادی، تعطیلی برخی صنایع خصوصا ساخت وسازها، تعدیل نیرو در بخش صنعت، عدم هم‌خوانی مدارک دانشگاهی با بازار کار از مهم ترین دلایل بیکاری در خراسان‌جنوبی به شمار می رود.
,
 
,
از سویی در این سال‌ها تعریف از بیکار نیز همیشه مورد بحث و نقد صاحبنظران بوده است و حتی در ابتدای روی آمدن دولت یازدهم، حامیان دولت تعریف دولت‌های قبلی را غیرکارشناسی می‌دانستند، اما واقعیت جامعه نشان می دهد هیچ اقدامی در این راستا انجام نشده است و آنچه مشاهده می شود برخلاف آماری است که تعاون، کار و رفاه  اجتماعی از وضعیت بازارو اشتغال ارائه می دهد.
,
 
,
واقعیت این روزهای بیکاری و اشتغال زمانی خود را نشان می دهد که یک آزمون استخدامی برگزار شود آن گاه سیرعظیم بیکاران را به سمت حضور در این آزمون می بینیم.
,
 
,
در هر صورت براساس تعریفی جمعیت فعال با رده سنی بین 10 تا 60 سال که توانایی کار داشته و جویای کار باشند، اما منبع درآمدی یا شغل نداشته باشند، «بیکار» گفته می‌شود و از آنجا که هرم جمعیتی کشور جمعیتی جوان را نشان می‌دهد که اکثراً زیر 35 سال سن دارند در نتیجه میزان متقاضیان کار در کشور آمار بالایی را به خود اختصاص داده است.
,
 
,
صاحب‌نظران معتقدند اشتغال یکی از شاخص‌های پیشرفت است و افزایش آمار بیکاری جامعه را به طور نسبی دچار فقر اقتصادی خواهد کرد؛ از این رو دولت‌ها همواره به دنبال راهکارهایی برای اشتغالزایی بوده‌اند و مسیرهای مختلفی را نیز برای تحقق این موضوع در برنامه‌های خود اجرا کرده‌اند.
,
 
,
علی رغم فعالیت‌های اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی در راستای ایجاد اشتغال و تعهد شغلی که هر سال  داده می شود چرا برخلاف دغدغه استاندار خراسان‌جنوبی نیز مبنی بر اشتغال‌زایی در استان نرخ بیکاری افزایش یافته است.
,
 
,
نرخ بیکاری یکی از شاخص‌هایی است که برای ارزیابی شرایط اقتصادی استان مورد استفاده قرار می‌گیرد و یکی از شاخص‌های مهم توسعه‌یافتگی است و افزایش و کاهش آن همواره مورد توجه کارشناسان اقتصادی قرار داشته و دارد.
,
 
,
نرخ رشد اقتصادی خراسان جنوبی نیز 0.1 درصد کاهش داشته است.
,
 
,
عباس رکنی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی علل افزایش نرخ بیکاری را فاصله زیاد بین فرصت‌های شغلی اعلام شده و تعداد به کارگمارشدگان را تفاوت مهارت افراد با مهارت مورد نظر کارفرمایان و میزان دستمزد موردنظر جوینده کار بیان کرد.
,
 
,
وی افزود: دستگاه‌های اجرایی خراسان‌جنوبی تعهد ثبت 10 هزار و 566 فرصت شغلی در سامانه ملی رصد را داشتند که براساس گزارش اخذ شده از سامانه رصد بیش از 11 هزار فرصت شغلی ثبت شده است که 10 درصد بیشتر از میزان تعهد بوده است.
,
 
,
حال که خراسان جنوبی تعهد بیش از 10 هزار فرصت شغلی را در سامانه دارد باید دید چه میزان از این میزان تعهد به طور واقعی تحقق می یاید و برای حل مشکل بیکاری چه باید کرد؟
,
 
,
حال در کنار وظیفه مسئولان و دولت البته نباید از این نکته مهم غفلت کرد که بخشی از بیکاری استان به خاطر فرهنگ غلط اشتغال است و اینکه هنوز بسیاری از جوانان نسبت به ظرفیت‌های شغلی نیز آگاه نیستند.
,
 
,
بسیاری از کارگاه های کوچک زودبازده اشتغال، فرصتی خوبی است تا بسیاری از جوانان از این مهم بهره گرفته و با ایجاد یک کارگاه اشتغال می توانند برای خود و دیگران اشتغال ایجاد کنند.
,
 
,
مسئولان نیز اگر منابع را فراهم کنند و مردم را در مسیر اشتغال به خصوص برای گرفتن تسهیلات بانکی در گردونه پراسترس ضمانت و بروکراسی اداری نیندازند باید شاهد افزایش اشتغال در استان در ظرفیت‌های جدید باشیم.
,
 
,
جدی گرفتن آموزش‌های مورد نیاز بازار کار، در اولویت‌بودن نیروهای استان به جای نیروهای مهاجر و اتباع خارجه در مشاغل ساختمانی و رونق ساخت‌وساز نیز نقش اساسی در کاهش بیکاری دارند که باید جوانان همتی در زمینه اشتغال داشته باشند و مسئولان زیرساخت های اشتغال را فراهم کنند تا دیگر شاهد بیکاری نباشیم.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه