اخبار داغ

رئیس اتاق اصناف استان:

اهرم کنترل و فشار در کنترل قیمت اجاره مسکن نداریم/ مناطق مختلف شهر یاسوج درجه بندی می شود

اهرم کنترل و فشار در کنترل قیمت اجاره مسکن نداریم/ مناطق مختلف شهر یاسوج درجه بندی می شود
ارشدی گفت: با اینکه اهرم و کنترل بازدارنده ای نداریم و نمی توانیم جلوی آنها را بگیریم اما بر اساس آن سیاسی کاری و فشاری که قصد داریم وارد کنیم می گوییم در مادوان و بلهزار حداقل و حداکثر قیمت این مبلغ است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازصبح زاگرس  رئیس اتاق اصناف کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس در خصوص افزایش نرخ اجاره بهای مسکن در استان گفت: این مشکل کشوری است مثلا یک فرد یا بر اساس قانون کار می کند و یا قانون  را دور می زند در قانون مدنی مالکیت امری اختیاری است در هیچ جای کشور مطابق به این قانون نمی توان مالک را ملزم کنیم که بگوییم ملک خود را فلان قیمت بفروشد و یا اجاره دهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح زاگرس, صبح زاگرس,

ارشدی گفت: کارشناسان نیز به چند بنگاه مراجعه می کند و قیمت ملک را می پرسند یکی می گوید مثلا متری پنج میلیون تومان یکی می گوید 7 میلیون تومان هر فروشنده قیمت خودش را می گوید و کارشناس بر اساس این قیمت ها قیمت گذاری می کند.

,

رئیس اتاق اصناف کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: متاسفانه برای ما نیز خیلی سنگین است گاهی مثلا در دفتر املاک نشسته ایم و جوانی که تازه ازدواج کرده است با پنج میلیون رهن و ماهی سیصد هزار تومان دنبال خانه می گردد این ها برای ما درد است.

,

ارشدی عنوان کرد: از این طرف ما باید از ساخت و ساز نیز حمایت کنیم مثلا یک مالک را در نظر می گیریم  که 250 متر را 750 میلیون تومان می گیرد و همین مبلغ و شاید هم بیشتر از این مبلغ هزینه آن کند یک میلیارد و چهارصد یک خانه شیک و سه طبقه می سازد که هر سه تا را سه تا پنجاه میلیون  رهن با یک میلیون  تومان کرایه می دهد، سه تا یک میلیون نیز سه میلیون می شود وقتی شرایط بانکی ما به این شکل است که هنوز سود سپرده گذاری را مطرح می کنند اما به من می گویند صد میلیون تومان در بانک داشته باش یک میلیون و هفتصد می دهیم مردم نیز ترجیح می دهد پول شان را در ساخت و ساز هزینه نکنند و سپرده گذاری کنند.

,

وی گفت: کارشناس ما می گوید اگر ملکی 500 میلیون تومان قیمت دارد حداقل باید صد میلیون تومان برای رهن و برای حلال بودن نیز هزار تومان کرایه  در نظر گرفته شود اما اگر ما برویم گاهی  وقتی کارشناسی کنیم می بینیم که صاحب خانه بهتر می گوید.

,

ارشدی عنوان کرد: گاهی گلایه هایی نسبت به  بنگاه داران وجود دارد  که قیمت گذاری بالایی دارند در حالی که اینگونه نیست و  حتی خود بنگاه دار هم دوست دارد مالک ارزان تر بگوید که خودش قرار داد را بنویسد، اصلا شرایط به گونه ای است که خانه های خالی زیادی در شهر است و صاحب خانه باید مالیات پرداخت کند می گوید اجاره نمی دهم چرا که خانه ام را مستاجر خراب می کند و باید دوباره برایش هزینه کنم.

,

رئیس اتاق اصناف کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: نباید شرایط را خراب کنیم ساخت و ساز باعث اشتغال و رونق می شود ساخت و ساز در زیباسازی و نماسازی شهر تاثیر دارد باعث می شود افراد به واسطه این ساخت و ساز نان بخورند.

,

وی تصریح کرد: اکنون 70 درصد از ملک های ما در سطح شهر فرسوده است دولت وام را مطرح کرد و قبلا وام بدون سپرده پرداخت می کرد و اکنون باید سپرده داشته باشیم وام های بافت فرسوده کم است شرایط گرفتن پروانه، کنتور آب، برق، گاز و فاضلاب همه اینها هزینه دارد.

,

ارشدی به مشکلات اجاره نشینان اشاره کرد و گفت:  تصمیم داریم که منطقه بندی و درجه بندی کنیم و در چند جای مختلف این کار را انجام دهیم مثلا در مادوان و بلهزار که خانه ها ضعیف است اما متقاضی زیاد است و زیاد بودن متقاضی باعث شده است که صاحبان ملک ها نیز هر کاری دلشان می خواهد انجام دهند گاهی خانه هایشان را در این منطقه به قیمت یک خانه در منطقه شاهد یاسوج اجاره می دهند.

,

رئیس اتاق اصناف کهگیلویه و بویراحمد گفت: با اینکه اهرم و کنترل بازدارنده ای نداریم و نمی توانیم جلوی آنها را بگیریم اما قصد داریم فشار وارد کنیم می گوییم در مادوان و بلهزار حداقل و حداکثر قیمت این مبلغ است، بنگاه داران می گویند خانه ها با هم متفاوت هستند خانه ای کمد دیواری دارد دیگری ندارد سفید کاری است یا نه همه اینها معضلات و مشکلات است.

,

وی گفت: جلسات مختلفی در این خصوص در استان برگزار شده است با این حال متاسفانه ما اهرم و قدرت بازدارنده ای نداریم مالک اختیار دار است قانون مدنی هم که متاسفانه مشکلاتی دارد، دو هفته قبل به بنگاه داران اعلام کردیم الحق و الانصاف  رعایت شود اما گزارش هایی به من رسید که بنگاه دار گفت سیصد تومان اجاره بها در استان افزایش پیدا کرده است.

,

ارشدی گفت: من خود بنگاه املاک دارم و حاضر هستم تمام قردادهای سال گذشته و سال جدید را بیاورم  قرادادی دارم که که نسبت به سال قبل با همان کرایه است و قراردادی هم دارم که نسبت به سال قبل درصدی تخفیف داده است اما معمولا بین تا 10 تا 30 درصد افزایش وجود دارد، انتظار ما این است که بنگاه داران این موضوع را نیز بر سر در بنگاه های خود نصب کنند که از اجاره دادن خانه های با قیمت بالا معذور هستیم و ثبت نمی کنیم.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه