اخبار داغ

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ارومیه:

تعهد پیمان‌سپاری ارزی؛ این‌بار سد راه صادرات محصولات تابستانی/ صادرات کشاورزی ۹۰ درصد کاهش یافت

تعهد پیمان‌سپاری ارزی؛ این‌بار سد راه صادرات محصولات تابستانی/ صادرات کشاورزی ۹۰ درصد کاهش یافت
رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، با بیان اینکه تعهد پیمان‌سپاری ارزی این‌بار سد راه صادرات محصولات تابستانی شده، گفت: صادرات محصولات کشاورزی تابستانی ۹۰ درصد کاهش یافت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بهنام تاج‌الدینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اروم‌نیوز، در خصوص شرایط بازار میوه‌های تابستانی ضمن اظهار تاسف از شرایط حاضر، اظهار داشت: متاسفانه قیمت محصولات اولیه و مورد نیاز کشاورزان به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. این در حالی است که کشاورزان امسال نیازمند سود برای جبران ضرر سال گذشته هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم‌نیوز,

وی، افزود: با توجه به اینکه میوه‌های تابستانی امسال از گزند سرمای دیررس بهاره در امان مانده‌اند؛ میزان قابل توجهی میوه در باغات وجود دارد که نیازمند بازار‌های فروش برای خود هستند.

,

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، عنوان کرد: تعهد پیمان‌سپاری ارزی امروز مهم‌ترین سد راه صادر‌کنندگان برای صادرات است و علاوه بر این و موارد بانکی، ارز‌آوری، کاهش لیست صادرات و مسائل مالیاتی صادرکنندگان را با مشکل روبرو کرده است.

,

وی، تاکید کرد: بازار داخلی به تنهایی پاسخگوی میوه‌های موجود در دست کشاورزان نبوده و عرضه بر تقاضا پیشی خواهد گرفت. باید هرچه سریع‌تر نسبت به رفع موانع صادراتی و افزایش صادرات میوه های تابستانی اقدام کرد امروز بازار میوه شرایط مساعدی ندارد و کشاورزان در برخی موارد ضرر متحمل شده و در برخی از موارد دیگر پایاپای هستند.

,

تاج‌الدینی، با بیان اینکه تصور گران بودن میوه در بازار صحیح نیست، افزود: هزینه‌هایی همچون تهیه سبد، سموم کشاورزی، آبیاری و حقوق کارگری بسیار بالابوده و کشاورز درآمد خود را در این مسایل خرج کرده و هزینه‌ای برای او نمی‌ماند.

,

وی، تصریح می‌کند: مسئولان باید به مسئله استثنا‌سازی استان‌ها از تعهد‌نامه ارزی اندیشیده و اقدام کنند و هر استان را به نسبت تولیدات خود از تعهد‌نامه مستثنی سازند در غیر اینصورت باید شاهد نابودی کشاورزی استان باشیم.

,

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، تاکید کرد:با وجود اینکه میوه قابل توجهی تاکنون در آذربایجان‌غربی تولید شده ولی تنها گیلاس آن هم به مقدار اندکی صادر شده و بقیه میوه‌ها به قیمت نه‌چندان قابل توجه در استان و شهرستان‌های دیگر به فروش رسیده که با توجه به این می‌توان گفت صادرات میوه‌های تابستانی نسبت به سال گذشته  ۹۰ درصد کاهش یافته است.

,
بنابراین گزارش، بر اساس تعهد پیمان‌سپاری ارزی، صادرکننده در ابتدا باید جهت خروج کالای خود از گمرک تعهد ارزی مبنی بر بازگشت درآمد ارزی خود از طریق سیستم های بانکی بدهد. اما با توجه به زیرساخت های بانکی کشور و ضعف در این مورد امکان آن کم بوده و یا به کندی صورت خواهد گرفت که این مسئله صادر کننده را از صادرات لازم منع می کند.
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه