اخبار داغ

استرس خود را چگونه کنترل کنیم؟

استرس خود را چگونه کنترل کنیم؟
یک روانشناس گفت: استرس یک جز جدایی ناپذیر از زندگی روزمره ما است و داشتن مقداری استرس برای ادامه زندگی، طبیعی و ضروری است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ زهرا زین‌الدینی روانشناس و مشاور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره استرس و تاثیر آن در زندگی‌مان اظهار کرد: استرس یک جزء جدایی ناپذیر از زندگی روزمره ما است و داشتن مقداری استرس برای ادامه زندگی، طبیعی و ضروری است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
وی افزود: استرس باعث می‌شود انگیزه بیشتری برای انجام کار‌ها داشته باشیم، ولی اگر شدت استرس از یک مقدار خاصی فراتر رود باعث بیماری‌های جسمانی و اختلالات روانی خواهد شد.
,
 
,
زین‌الدینی بیان کرد: زمانی که افراد در مقابله با مشکلات و شرایط روزمره زندگیشان احساس کنند که با توجه به امکانات، توانمندی‌ها و منابعی که در اختیارشان هست نمی‌توانند شرایط را مدیریت کنند و کنترلی روی اوضاع ندارند استرس زیادی را تجربه خواهند کرد.
,
 
,
این روانشناس گفت: معمولا افراد به شکل متفاوتی به استرس واکنش نشان می‌دهند، ولی تعدادی از علایم رایج استرس عبارتند از عرق کردن دستها، تنش عضلانی، تپش قلب، سرخ شدن گونه‌ها، سردرد‌های مداوم، مشکلات گوارشی، خواب زیاد یا بی خوابی، عدم تمرکز، خستگی مداوم، افزایش یا کاهش وزن شدید، زود عصبانی‌شدن و از کوره دررفتن، اجتناب کردن از موقعیت‌های استرس‌زا است.
,
 
,
زین‌الدینی اضافه کرد: اولین قدم در مدیریت استرس شناسایی علت‌های آن است و بدین منظور بهتر است افراد یک دفتر یادداشت تهیه کنند و از دلایلی که باعث استرس آن‌ها می‌شود یک لیست تهیه و سپس آن‌ها را ارزیابی کنند که بین 1 تا 100 چقدر هر کدام روی سلامت، عملکرد شغلی و روابط آن‌ها تاثیر می‌گذارد.
,
 
,
این روانشناس تصریح کرد: مدیریت زمان و برنامه ریزی برای کار‌های روزمره یکی از روش‌های موثر برای مدیریت استرس است و همچنین بهبود مهارت نه گفتن و انجام رفتار جراتمندانه برای افرادی که در این زمینه مهارت کافی ندارند بسیار مهم است.
,
 
,
وی افزود: نوع نگاه و شیوه معنی کردن اتفاقات روزمره در مدیریت استرس بسیار اهمیت دارد به منظور این که با متوقف کردن افکار منفی و بزرگنمایی مشکلات، اصلاح طرز تفکر و کاهش انتظارات از خود و دیگران می‌‎توان به مقدار زیادی استرس را در زندگی خود کاهش داد.
,
 
,
زین‌الدینی با اشاره به اینکه ورزش کردن، مدیتیشن، یوگا، داشتن خواب منظم و کافی و تغذیه سالم بسیار به کاهش استرس و مدیریت موفق آن کمک خواهد کرد اضافه کرد: یادگیری تکنیک‌های آرام‌سازی و تنفس شکمی و انجام آن‌ها بطور روزانه و منظم بسیار اثربخش خواهد بود.
,
 
,
این روانشناس گفت: کمک گرفتن از دیگران در زمان‌هایی که محدودیت زمان داریم و داشتن دایره‌ای از دوستان که بتوان از حمایت اجتماعی آن‌ها در زمان مشکلات کمک گرفت از دیگر راهکار‌های موثر مدیریت استرس است.
,
 
,
زین‌الدینی خاطرنشان کرد: اگر افراد بتوانند قدرت سازگاریشان را افزایش دهند و توانایی این را داشته باشند که مشکلات زندگی را به عنوان یک چالش ببینند و سعی کنند با مواجه شدن با هر چالش قوی‌تر شوند و رشد کنند در زمینه مدیریت استرس بسیار موفقتر خواهند بود.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه