اخبار داغ

رئیس قوه قضاییه در دیدار با رئیس شورای عالی قضایی عراق:

می توان زمینه انتقال زندانیان از عراق را فراهم کرد/ از دولت عراق به دلیل ایجاد تسهیلات کنسولی برای زائران تشکر می‌کنم

می توان زمینه انتقال زندانیان از عراق را فراهم کرد/ از دولت عراق به دلیل ایجاد تسهیلات کنسولی برای زائران تشکر می‌کنم
رئیس قوه قضائیه دردیدار با رئیس شورای عالی قضایی عراق گفت:فکر کنم باتشکیل هیئتی از طریق وزارت امور خارجه وبا همکاری قوه قضاییه بتوانیم زمینه انتقال تعدادی از زندانیان رافراهم کنیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه در دیدار با رئیس شورای عالی قضائی کشور عراق اظهار کرد: ابتدا خدمت شما و هیئت همراه خیر مقدم عرض می‌کنم و ضمن خوش امدگویی، از اینکه دعوت ما را اجابت کردید، تشکر می‌کنم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

رئیس قوه قضائیه سپس به معرفی حاضرین در جلسه پرداخت که عراقچی معاون وزیر امور خارجه، حجت الاسلام و المسلمین مصدق معاون قضائی قوه قضائیه، محمد جواد لاریجانی دبیر حقوق بشر و بین‌الملل قوه قضائیه، بختیاری رئیس حوزه ریاست قوه قضائیه، اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه و رئیس کل دادگستری استان تهران و حجت‌الاسلام والمسلمین شهریاری رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه بودند.

,

آیت‌الله رئیسی افزود: مناسبات ما با مردم عراق مناسبات همسایگی است و این مناسبات با ملت عراق بسیار عمیق است که ریشه در باورهای مشترکمان دارد. بنابر این قبل از همسایگی، اعتقادات، باورها و فرهنگ ملت ایران و عراق این مناسبات را بسیار نزدیک می‌کند.

,

وی تصریح کرد: دشمنان بسیار تلاش کردند که ارتباط بین ایران و عراق را دچار آسیب کنند؛ اما همچنان در راهبرد ایجاد اختلاف بین دو کشور ناکام هستند؛ به طوری که حقیقتاً امروز بعد از همه فراز و فرودها دشمن را در ایجاد اختلاف ناکام می‌بینیم.

,

رئیس قوه قضائیه ضمن تشکر از دولت عراق به دلیل ایجاد تسهیلات کنسولی برای زائران گفت: لازم می‌دانم از دولت عراق به دلیل تسهیلات کنسولی که برای زائرین و رفت و آمد هر چه بیشتر مردم عراق به ایران و ایرانیانی که عاشق زیارت عتبات هستند، ایجاد کرده‌اند، تشکر کنم.

,

آیت‌الله رئیسی افزود: بعضی از مشکلات که در مورد زائرین به صورت خاص وجود دارد، انشاالله با مذاکره قابل حل است. فکر می‌کنم با تشکیل هیئتی از طریق وزارت امور خارجه و با همکاری قوه قضائیه بتوانیم زمینه انتقال تعدادی از افرادی که در آنجا حبس هستند و انتقال زندانیان را فراهم کنیم.

,

وی با تاکید بر اینکه اراده ما گسترش مناسبات قضائی بین دو کشور است، گفت: مناسبات ما با کشور عراق در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی رو به گسترش و پیشرفت است و هر روز که می‌گذرد این مناسبات عمیق‌تر می‌شود.

,

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: بازدید از مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه می‌تواند یک زمینه همکاری برای دو کشور باشد؛ چرا که تبادل تجربیات بین قوه قضائیه دو کشور بسیار مؤثر خواهد بود.

,

آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران بر اساس فرموده امام راحل (ره) و جانشین بحق ایشان، مقام معظم رهبری تاکید بر این بوده که تمام رسیدگی‌ها بر اساس فقه و آموزه‌های دینی باشد و دادگستری‌های ما بر فقه و حقوق اسلامی مبتنی است.

,

وی بیان کرد: دشمنی‌های دشمنان با ما به این دلیل است که آنها می‌گویند چرا به احکام اسلام عمل می‌کنید؛ اما ما در این کار مصمم هستیم؛ چون نجات انسان را در آن می‌بینیم. امروز قضای اسلامی در جایگاه قضای برتر قرار دارد؛ البته این به معنای عدم استفاده از تجربیات کشورها نیست؛ روش‌ها ممکن است روش‌های نوینی باشد و این روش‌ها مورد توجه ماست.

,

رئیس قوه قضائیه گفت: ما مراکز پژوهشی و علمی در کنار قوه قضائیه داریم که این مراکز از آخرین یافته‌های حقوقی و علمی در دنیا بهره می‌برند و انشاالله تبادل تجربیات بین ما و کشور عراق بیش از پیش ادامه یابد.

,

آیت‌الله رئیسی افزود: دوستی بسیار عمیقی بین ما و عراق وجود دارد که با هیچ مودتی قابل مقایسه نیست. موفقیت ملت عراق موفقیت ایران و موفقیت یک کشور اسلامی است. امروز موفقیتی که عراق در برخورد با جریان دست ساخته آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی به نام داعش پیدا کرد، باعث خرسندی همه در ایران اسلامی است.

,

وی خاطر نشان کرد: زمینگیر کردن داعش مرهون ایستادگی مردم عراق است که این امر موجب مباهات مسلمانان و مردم ما در ایران اسلامی است.

,

رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: بهترین امنیت منطقه امنیتی است که توسط خود مردم منطقه و دولت‌های منطقه فراهم شود. دخالت دولتهای خارجی جز ایجاد ناامنی هیچ سودی نخواهد داشت و خوشبختانه این موضوع، هم موضع دولت عراق و هم موضع دولت ایران است.

,

آیت‌الله رئیسی با اشاره به همکاری دولت‌های ایران و عراق در مجامع بین المللی گفت: این همکاری‌ها خصوصاً در موضوع حقوق بشر بسیار خوب است. همچنین ما و دولت عراق در مبارزه با مواد مخدر به عنوان بلیه‌ای که منطقه را تهدید می‌کند، نگاه مشترک داریم. تولید مواد مخدر در افغانستان امروز زیر چتر حمایت غربی‌ها، آمریکایی‌ها و اروپایی‌هاست و این موضوع روشن است.

,


وی ادامه داد: در مورد جرایم سازمان یافته و مبارزه با تروریسم همکاری‌های ما با دولت عراق باید بیشتر شود؛ چرا که این همکاری‌ها می‌تواند در امنیت منطقه نقش مهمی ایفا کند؛ لذا اجازه کوچک‌ترین ناامنی در زمینه قاچاق مواد مخدر و جرایم سازمان یافته و تروریسم را نخواهیم داد.

,
,


رئیس قوه قضائیه در پایان گفت: امیدواریم این سفر برای شما سفری موفقیت‌آمیز و ارزشمند برای تبادل نظر و انتقال تجربیات باشد و انشاالله این ارتباطات ادامه داشته باشد تا از دیدگاه‌ها و نظرات شما بهره ببریم.

,
,

در ادامه قائق زیدان رئیس دستگاه قضائی کشور عراق گفت: به نوبه خودم از سوی اعضای هیئت همراه که از رؤسای دادگاه عالی هستند بابت این دیدار تشکر می‌کنم و انتصاب شما را به عنوان رئیس دستگاه قضائی ایران تبریک عرض کرده و آرزوی موفقیت برای شما دارم.

,

وی ادامه داد: دومین بار است که به ایران سفر می‌کنم، امیدوارم این سفر هم در ادامه توافقاتی که قبلاً صورت داده‌ایم باشد و بتوانیم آن‌ها را عملی کنیم.

,

رئیس دستگاه قضائی کشور عراق تصریح کرد: رئیس سابق قوه قضائیه ایران به همراه هیئتی پیشتر به بغداد سفر کردند و توافقاتی در مورد یکسری موضوعات صورت گرفته، امیدواریم همکاری ما در زمینه مسائل فرهنگی محکم‌تر شود و بتوانیم به کشورمان خدمت کنیم و این سفرها بین هیئت‌های قضائی دو کشور ادامه یابد و راهکارهایی را برای همکاری بیشتر پیدا کنیم.

,

رئیس دستگاه قضائی کشور عراق افزود: برادران من در دستگاه قضائی تلاش‌های زیادی برای حل مشکل کرده‌اند؛ اما در این رابطه نیازمند تلاش‌هایی هم از طرف ما و هم از طرف برادرانمان در جمهوری اسلامی ایران هستیم و باید ایده‌های مشترک که بین دو کشور وجود دارد به این مسئله کمک کند.

,

رئیس دستگاه قضائی کشور عراق ادامه داد: روابط بسیار خوبی که بین دو کشور وجود دارد می‌تواند در زمینه دستگاه قضائی و سایر زمینه‌ها گسترش پیدا کند.

,

وی در پایان اظهار کرد: از بازدید از مرکز فناوری اطلاعات قوه قضائیه به منظور افزایش همکاری و تبادل تجربیات استقبال می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم از این تجربه استفاده کنیم.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه