اخبار داغ

بحران رشد غیرمنتظره جلبک ها در اقیانوس؛

سارگاسوم معمای حل نشده اقیانوس/شکل گیری بزرگترین پوشش جلبک دریایی جهان نتیجه چیست؟

سارگاسوم معمای حل نشده اقیانوس/شکل گیری بزرگترین پوشش جلبک دریایی جهان نتیجه چیست؟
رشد مکرر و بی رویه گونه ای از جلبک های گرمسیری و بزرگ شدن آنها، سواحل اقیانوس اطلس و کارائیب را با مشکلات عدیده ای روبرو نموده است
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ساینس مگ (sciencemag)، رشد بی رویه جلبکی دریایی و قهوه ای رنگ با نام سارگاسوم (Sargassum) در شمال آتلانتیک شایع می باشد. رشد نادر و غیرمنتظره اینگونه جلبک دریایی، در سال 2011 میلادی و در اقیانوس آرام، بین آفریقا و آمریکای جنوبی، بوقوع پیوست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ساینس مگ ,

, ,

رشد مکرر و بی رویه اینگونه از جلبک های گرمسیری و بزرگ شدن آنها، سواحل اقیانوس اطلس و کارائیب (Atlantic and Caribbean beaches) را با مشکلات عدیده ای روبرو نموده است. این رشد بی رویه باعث به دام افتادن برخی از موجودات زنده از قبیل لاک پشت های دریایی و همچنین وارد آوردن آسیب به صنایع گردشگری محلی شده است.

,

, ,

در سال 2018 میلادی، مقدار این جلبک های گرمسیری به 20 میلیون تن رسید که بطور تقریبی نسبت به جلبک های گرمسیری برآورد شده در سال 2011 میلادی، 10 برابر بیشتر بود.

,

حال، محققان تصور می نمایند که ممکن است بتوانند رمز و راز رشد ناگهانی و عظیم این گونه جلبک های دریایی را حل نمایند.باتوجه به ثبتیات ماهواره ای، به نظر می رسد که اینگونه از جلبک های گرمسیری بانام سارگاسوم (Sargassum) زمانی شکل گرفته اند که مواد مغذی فراوانی در اقیانوس اطلس وجود داشته است.

,

, ,

مطابق با گزارشات تیم اقیانوس شناسی، مشخص گردید که برخی از این مواد مغذی از منابع طبیعی به دست آمده و نتیجه افزایش غنای آب از مواد مغذی در سواحل غربی آفریقا می باشند. اما برخی از آنها از طریق رودخانه آمازون (Amazon River) در اقیانوس ذخیره می گردند و منابعی مغذیه محسوب می گردند که می توانند تأثیر بسزایی برروی فعالیت و رشد جنگلی و کشاورزی داشته باشند.

,

, ,

هرچند اندازه گیری سطوح مواد مغذی مذکور در تمام سال های بین 2009 تا 2018 میلادی بطور مداوم صورت نپذیرفت ولیکن دانشمندان توانستند با بررسی چگونگی رشد کلروفیل نوع ای (chlorophyll A) برروی سطح آب، که رنگدانه ای گیاهی در فیتوپلانکتون ها و جلبک ها بحساب می آید، میزان کمی از مواد مغذی را بیابند.

,

در سال 2009 میلادی، میزان کلروفیل نوع ای (chlorophyll A) سطحی رودخانه آمازون (Amazon River) در بخشی که به اقیانوس اطلس وارد می گردد، افزایش یافت. با گذشت زمان و در سال های متمادی و باتوجه به میزان گسترده ای از حجم جنگل زدایی، این مقدار افزایش بیشتری یافت.

,

, ,

این تیم تحقیقاتی براین باورند که خروج سالیانه این مواد مغذی و غنی، می تواند باعث رشد بی رویه اینگونه از جلبک های اقیانوسی گردند.

,

 

,

منبع: علمی و فناوری نیوز

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه