اخبار داغ

کارشناس برجسته شیلات:

دانش علمی تولید ماهیان خاویاری انحصاری و در اختیار افراد خاص است

دانش علمی تولید ماهیان خاویاری انحصاری و در اختیار افراد خاص است
کارشناس برجسته شیلات، گفت: دانش تولید ماهیان خاویاری انحصاری و در اختیار چند نفر است و حتی در دانشگاه‌ها هم تدریس نمی‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ خاویار تقریبا یک غذای دست نیافتنی برای خانواده‌های متوسط، متوسط به بالا و حتی برخی افراد داری درآمد بالا است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

خانواده‌های متوسط و متوسط به پائین به دلیل هزینه بالای آن و ممکن است خانواده‌های متوسط به بالا هم به دلیل عدم دسترسی به این محصول دست شان به این ماده غذایی با ارزش و گرانبها نمی‌رسد.

,

بیشترین خاویار تولیدی جهان در دریای خزر تولید می‌شود که کارشناسان رقم خاویار تولیدی را بیش از 90 درصد اعلام کردند،به دلیل ارزش غذایی بسیار بالای به قیمت هزار تا هزار و 800 دلار بنا بر اظهارات محمد زاده مدیرکل شیلات استان مازندران می‌رسد.

,

خاویار بر اساس درجه و کیفت قیمت گذاری شده و قیمت این  محصول در جشن‌ها میلادی ممکن است افزایش یابد.

,

ارز آوری یک کیلو خاویار برای 20 تا 25 بشکه نفت است به همین دلیل این محصول تولیدی در استان ارزش ارز آوری زیادی برای کشور دارد.

,

طرح پرورش ماهی در قفس به ویژه ماهیان خاویاری در دستور کار متولیان استان مازندران قرار گرفته است.

,

محمد زاده مدیرکل شیلات استان مازندران از برنامه ریزی برای تولید 500 کیلو خاویار خبر داد و گفت: این طرح در مراکز پرورش ماهیان خاویاری در دستور کار است.

,

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری با توجه به ارزش غذایی بسیار زیاد ماهیان خاویاری با یکی از کارشناس ارشد این رشته درباره قابلیت‌های دریایی خزر  و اینکه آیا به لحاظ علمی امکان افزایش تولید ماهیان خاویاری وجود دارد، گفت و گو کردیم.

,

نصرتی یکی از دلائل گرانی ماهیان خاویاری در ایران را تولید این محصول در مقیاس پائین عنوان کرد.

,

وی با اعلام اینکه ماهیان خاویاری به دلیل گران بودن تخم گران قیمت به سمت تولید خاویار سوق داده می‌شود.

,

این کارشناس ارشد شیلات یادآور شد: بخشی که در اختیار پرورش دهنده قرار می‌گیرد با قیمت 20 هزار تومان است تا به کیلو برسد یک سال وقت می‌برد.

,

وی اضافه کرد: تولید کننده غزل آلا بچه ماهی را دو هزار تومان دریافت می‌کند به همین دلیل پس از پرورش در مدت کوتاه به مقدار کیلویی 40 هزار تومان به فروش می‌رساند.

,

نصرتی با اعلام اینکه ماهی خاویاری یک کیلویی گوشتی نیست، گفت: سال دوم این محصول قابل استفاده است، محدودیت اولیه ما در تولید بچه ماهی خاویاری است.

,

وی با اعلام اینکه با تولید انبوه امکان دسترسی مردم به خاویار وجود دارد، افزود: به دلیل وابسته بودن ما به منابع تولید ماهی تا حدودی این محصول گران قیمت است.

,

کارشناس ارشد شیلات اضافه کرد: خاویار پرورشی در حال حاضر بسیار کم است،سیکل تولید بچه ماهی خاویاری ممکن است در طی پنج سال آینده تکمیل شود و بچه ماهی خاویاری به قیمت پنج هزار تومان در اختیار تولید کننده قرار گیرد.

,

وی در پاسخ به این سئوال که آیا امکان تولید ماهیان خاویاری ارزان قیمت وجود دارد،افزود: بله قابل عملیاتی شدن است به شرطی که متولیان امر بتوانند حمایت مناسب از تکثیر داشته باشند و در بحث دریا بی نیاز شویم.

,

نصرتی خاطر نشان کرد: میزان ذخیره دریا در حال کاهش است و باید به فکر تولید فوق العاده باشیم.

,

وی در پاسخ به این سئوال که با بحث تولید ماهی در قفس می‌توانیم امیدوار به تولید خاویار ارزان قیمت باشیم، افزود: پرورش ماهی برای ماهی غزل آلا تعریف شده و اعلام کردند که این ماهی بومی دریا خزر نبوده بنابراین تعطیل شده و پرورش در قفس نداریم.

,

کارشناس ارشد شیلات خاطر نشان کرد: طرح موسوم به پرورش در قفس داخل دریا نیست، کنار دریا هست.

,

وی در پاسخ به این سئوال که در سایر نقاط دنیا چه اقداماتی برای تولید ماهیان خاویاری مورد نیاز اقدام شده است، گفت: بحث تولید پرورش مصنوعی در برنامه کاری قرار گرفته است، چین در حال حاضر جای ایران در تولید ماهیان خاویاری را گرفته است.

,

نصرتی یادآور شد: گونه‌های ماهیان خاویاری در این کشور اصلاح نژاد شده و با قیمت پائین تر عرضه شده است و از تولید کنندگان خودشان حمایت می‌کنند.

,

وی در پاسخ به این سئوال که آیا دانش فنی لازم در این حوزه را در اختیار نداریم، افزود:دانش پرورش ماهیان خاویاری در اختیار چند نفر بیشتر نیست، این اقدام نیست که در دانشگاه بتوانیم روی آن کار کنیم.

,

کارشناس ارشد شیلات ادامه داد: برخی مراکز خاصی در این حوزه در حال فعالیت هستند، بخش خصوصی چندان به این بخش وورد پیدا نکرده و بخش دولتی هم چندین مرکز در حال فعالیت بودند که به دلیل وابستگی به دریا امکان تعطیلی آنها وجود دارد.

,

وی اضافه کرد: در حال حاضر سیل مولد نداریم.

,

از نصرتی راهکار برای کاهش این تنش‌های که در حوزه پرورش ماهیان خاویاری وجود دارد درخواست کردیم، که این طور پاسخ داده است:باید برنامه‌ریزی دقیق و عملی برای توسعه پرورش ماهیان خاویاری طی یک برنامه کوتاه و بلند مدت در دستور کار قرار گیرد و مرکز توزیع بچه ماهی خاویاری ایجاد شده و نیاز کشور به این محصول را تامین کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه