اخبار داغ

موگرینی: برجام باید حفظ شود / اروپا فعلا مکانیسم ماشه را فعال نمی‌کند

موگرینی: برجام باید حفظ شود / اروپا فعلا مکانیسم ماشه را فعال نمی‌کند
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه پس از نشست طولانی وزرای خارجه این اتحادیه درباره برجام و دیگر موضوعات در جمع خبرنگاران حاضر شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اسکای‌نیوز، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل در ابتدای سخنان خود بر اهمیت توافق هسته‌ای با ایران تأکید کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی در این باره افزود: «در نشست امروز ما بر حفظ برجام تأکید کردیم و این توافق باید حفظ شود. هیچ جایگزینی برای برجام وجود ندارد و از ایران نیز می‌خواهیم که به تعهدات برجامی خود به صورت کامل پایبند باشد. حتی کشورهایی که منتقد برجام بودند اکنون از تهران می‌خواهند به این توافق پایبند باشد. برجام در راستای منافع ما و ایران است. ما خواستار کاهش تنش‌ها در منطقه هستیم».

,

به گفته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا «گام‌هایی که ایران برداشته و ما بابت آن متأسفیم، اقداماتی برگشت‌پذیر هستند و از ایران می‌خواهیم که به اجرای کامل برجام برگردد. امیدواریم  ایران این گام‌ها را به عقب برگرداند و از این کشور دعوت می‌کنیم که این کار را انجام دهد».

,

آمریکا ۱۸ اردیبهشت پارسال به صورت یکجانبه و بدون دلیل خاصی از برجام که مورد تأیید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل بود، خارج شد و اعلام کرد کارزار فشار حداکثری علیه ایران را به راه خواهد انداخت تا صادرات نفت تهران را به صفر برساند و آن را مجبور کند بار دیگر به میز مذاکره بیاد تا «توافق بهتری» برای آمریکا رقم بخورد.  این اقدام دولت آمریکا پس از یک سال «صبر راهبردی» ۱۸ اردیبهشت امسال با اعلام رسمی رئیس‌جمهور کشورمان برای کاهش گام به گام تعهدات برجامی ایران روبرو شد.

,

ایران در نخستین گام اقدام برجامی خود محدودیت‌های مربوط به ذخیره‌سازی آب سنگین و اورانیوم غنی‌شده را کنار گذاشت و ۱۶ تیرماه نیز ضمن انتقاد از «وقاحت سیاسی اروپا» گام دوم خود را آغازکرد. مقامات ایران یکشنبه گذشته رسماً اعلام کردند ایران در راستای اجرای گام دوم برجامی خود از سطح مجاز ۳/۶۷ درصدی برای غنی‌سازی اورانیوم عبور خواهد کرد.

, وقاحت سیاسی اروپا,

موگرینی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره سازوکار برجامی موسوم به «مکانیسم ماشه» یا برگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران گفت: « کشورهای اروپایی فعلا تصمیمی برای فعال‌کردن این مکانیسم ندارند زیرا این اقدام هنگام عدم پایبندی کامل اجرا می‌شود. بر اساس اطلاعات موجود هیچ کدام از طرف‌های برجام عدم پایبندی (کاهش تعهدات برجامی ایران) را فعلا عدم پایبندی اساسی تفسیر نمی‌کنند».

,

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به سوالات مربوط به سازوکار مالی موسوم به اینستکس با ادعای اینکه اولین تراکنش‌های اینستکس عملیاتی شده افزود: «اولین تراکنش‌ها باید بین کشورهای عضو آغاز شود بعد به کشورهای دیگر نیز اجازه دسترسی داده می‌شود. کشورهای زیادی تمایل خود را برای پیوستن به اینستکس اعلام کرده‌اند. داریم بررسی می‌کنیم که آیا اینستکس را می‌توان برای نفت (صادرات نفت ایران) استفاده کرد یا خیر. نمی‌دانم این سازوکار مالی تا چه حد ایرانی‌ها را راضی کرده اما باید بگویم که جبران تمام خسارت‌های خروج آمریکا از برجام برای ما دشوار است، ما صرفاً  تلاش می‌کنیم که تأثیرات این اقدام آمریکا را کاهش دهیم».

,

طرف‌های اروپایی برجام پارسال پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از این توافق ضمن ابراز «تأسف» از اقدام واشنگتن مدعی شدند بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام را تضمین می‌کنند. اما وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان سرانجام با صدور بیانیه مشترکی در بهمن ماه گذشته تنها ثبت یک کانال مالی ویژه برای تجارت با ایران موسوم به اینستکس (INSTEXT) را اعلام کردند که بنابر گفته مقامات کشورمان، با گذشت چند ماه از ثبت این سازوکار مالی، هیچ اقدام موثر و عملی در زمینه روابط تجاری ایران و اروپا صورت نگرفته و توانایی مقابله با تحریم‌های آمریکا و تأمین منافع اقتصادی ایران در برجام را ندارد.

,

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه