شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: فرهنگ و هنر
ساعت: 13:13 منتشر شده در مورخ: 1398/04/26 شناسه خبر: 1504025
یک منتقد سینما در گفتگو با دانا؛
نرگس آبیار سینمای ملی ایران را نمی شناسد/"شبی که ماه کامل شد"ارتباطی با سینمای ملی ندارد/ این فیلم را بیش از اندازه بزرگ نشان داده اند
جبار آذین منتقد سینما گفت: فیلم شبی که ماه کامل شد بیش از آن که به سینمای ملی تعلق داشته باشد به سینمای جنجالی و ملودرام متوسط شبه هندی و فیلم فارسی متعلق است، از همین رو این فیلم جایگاه شاخصی درسینمای ملی ایران ندارد.

جبار آذین منتقد سینما در خصوص فیلم "شبی که ماه کامل شد" آخرین اثر نرگس آبیار در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛گفت:  من نگاه چندان مثبتی به فیلم "شبی که ماه کامل شد" ندارم، در میان سینماگران نسل جوان نرگس آبیار دارای ویژگی هایی است که می تواند او را در ادامه مسیر درست کار در سینما به درجات بالاتر برساند، اما واقعیت سینمای ایران و شرایط ویژه ای که در آن سلطه دارد گاه مانع رشد توانایی و استعدادهای فیلمسازانی می شود که می خواهند در سینما به گونه دیگر با افکار به روز و همسو با مردم ظاهر شوند.

وی افزود: نرگس آبیار در فیلم جدیدش که بر مبنای بخشی از ماجرای زندگی عبدالمالک ریگی تروریست و شرور معروف ساخته شده است، نگاهی به عوارض و پیامدهای موجود پدیده هایی مانند ریگی دارد و سعی کرده نسبت به آثار قبلی خود از منظر ساختار هنری گامی جلوتر برداشته و تجربه غنی تری به تجارب خود بیافزاید، اما به رغم فراز و فرودهایی که در شکل دهی داستان سرایی این فیلم وجود دارد نقص های فراوانی در شخصیت پردازی، داستان سازی و ساختار هنری این فیلم به چشم می خورد که مانع روایت کامل، عینی، واقعی و تاریخی پدیده امثال ریگی ها است.

آذین اظهار داشت: جدا از تبلیغاتی که پیرامون این فیلم صورت گرفته و حامیانی که به دلایل خاص از این فیلم و فیلمساز حمایت می کنند، متاسفانه فیلم شبی که ماه کامل شد در حد موضوع فراگیر خود نه تنها نتوانسته از پژوهش و تحقیق لازم برخوردار باشد همچنین نتوانسته در حد یک اثر ملی به بازگویی مشکلات یک منطقه از کشور مبادرت کند؛ این فیلم آبیار از نظر پرداخت هنری و سینمایی و به ویژه پرداخت شخصیت ها چندان موفق نیست و حتی نتوانسته با نظرهای گروه بیشماری از مخاطبان سینما همسو باشد.

این منتقد سینما اذعان داشت: در مورد این اثر آبیار نظرهای ضد و نقیض فراوانی گفته و شنیده شده است که برخی از نظرها بیش از آن که حاصل تحلیل و نقد ویژگی های آن باشد ماحصل نگاه شخصی و سلیقه ای افراد است که این نوع نگاه بیش از آن که جنبه سینمایی و فرهنگی داشته باشد دارای ابعاد سیاسی است، جدا از نگاه نسبت سیاسی یا نگاه منفی سیاسی به این اثر خانم آبیار، خود فیلم دارای جایگاه شایسته ای در میان تولیدات فاخر و درجه یک سینمای ایران ندارد، از همین رو برخلاف ادعاهایی که در مورد این فیلم از سوی برخی از مدیران سینما صورت گرفته یا برخی منتقدان و رسانه ها، این فیلم را بیش از اندازه بزرگ نشان داده اند و نظرهای افراطی در چگونگی توجه و استقبال مخاطب از یک فیلم تاثیر خاصی ندارد.

وی در ادامه افزود: در واقع اگر شبی که ماه کامل شد بتواند با نظر مساعد گروهی از سینما دوستان رو به رو شود، نتیجه تبلیغات حامیان این فیلم و تازگی موضوع است نه چیز دیگر.

جبار آذین در خصوص اظهار نظر مسعود فراستی که فیلم شبی که ماه کامل شد در دفاع از ریگی و یک فیلم ضد ملی است گفت: فیلم کوشیده با توجه به سوژه ای که دستمایه قرار داده است در چارچوب سینمای ملی به این پدیده بپردازد اما واقعیت اسن است که ما در ایران سینمای ملی نداریم، یعنی به جای آن که در جهت ارائه سینمایی ایرانی با ویژگی های فرهنگی و اسلامی در راس آثار سینمایی باشد فیلمسازان ما هم چنان به تقلید از آثار خارجی و تبلیغ چارچوب های سینمایی جهان مشغول هستند و برخی حتی پا را فراتر گذاشته و فیلم فارسی های قبل از انقلاب را ترویج می کنند، از همین رو شبی که ماه کامل شد نه تنها ارتباطی با سینمای ملی ندارد بلکه خود خانم آبیار نه سینمای ملی را می شناسد و نه ویژگی های آن را می داند، می توانست فیلم شبی که ماه کامل شد را تبدیل به یک اثر ملی کند؛ در واقع فیلم بیش از آن که به سینمای ملی تعلق داشته باشد به سینمای جنجالی و ملودرام متوسط شبه هندی و فیلم فارسی متعلق است، از همین رو این فیلم جایگاه شاخصی درسینمای ملی ایران ندارد.

 

انتهای پیام/

 

http://dana.ir/1504025
ارسال نظر
نظرات