اخبار داغ

در سایه بی‌تدبیری؛

سال رونق تولید و ظرفیت‌های مغفول مانده حوزه صادرات/ چرا دولت برنامه‌ای برای صادرات محصولات کشاورزی ندارد؟

سال رونق تولید و ظرفیت‌های مغفول مانده حوزه صادرات/ چرا دولت برنامه‌ای برای صادرات محصولات کشاورزی ندارد؟
براساس بررسی‌های پژوهشی بیش از 30 نوع محصول کشاورزی ایران جزو رتبه‌های یک تا ۱۰ جدول جهانی بوده و این آمار نشان می‌دهد که می‌توان بر روی صادرات این محصولات کشاورزی تمرکز بیشتری داشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا; در حالی وزیر جهاد کشاورزی در مراسم راه اندازی سامانه دریافت حد آلایندگی محصولات کشاورزی نوید رونق صادرات کشاورزی را دادکه هنوز مشخص نیست چه زیرساخت هایی برای رونق صادرات از طرف دولت ایجاد شده است؟

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

در روزهایی‌هایی که شاهد افزایش فشار دشمن در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و رسانه‌ای هستیم که مسئولان اقتصادی دولت برنامه مدونی در حوزه رونق تولید و توسعه صادرات ندارند و مانند همیشه بازارهایی که می‌توان در منطقه روی آنها حساب باز کرد، مغفول مانده است.

,

کمبود تولید یک محصول در یک سال و تولید انبوه همان محصول در سال دیگر نیز نشان می‌دهد که تولید محصولات کشاورزی هم نیاز به برنامه‌ریزی دارد که سالهاست کشاورزان به دلیل بی‌برنامگی مسئولان در این حوره متضرر می‌شوند.

,

تجارت خارجی یکی از مولفه‌های مهم در توسعه اقتصادی و منبع تامین درآمدهای ارزی برای سرمایه گذاری در تکنولوژیهای جدید و افزایش توان تولیدی اقتصاد کشور بوده که در سالجاری با وجود تحریم‌­ها و به ویژه تحریم نفتی درآمد ارزی کشور را با تغییرات زیادی مواجه می‌کند که با این روند در اقتصاد کشور تاثیر مثبتی می‌گذارد.

,

خروج از اقتصاد نفتی و روی آوردن به صادرات محصولاتی که می‌توان آن را به کشورهای منطقه صادر و بازار آنها را به دست گرفت راهکار مناسبی برای خنثی کردن نقشه‌های شوم دشمن است، در این میان وجود ظرفیت‌های حوزه کشاورزی و تغییر الگوی کشت متناسب با اقلیم ایران می‌تواند کشور را به عنوان یکی از صادرکنندگان قدرتمند منطقه در حوزه محصولات کشاورزی تبدیل کند.

,

بی‌شک وقتی برنامه‌ای برای تولید محصولات کشاورزی و جلوگیری از وورد دلالان در این عرصه وجود نداشته باشد در روزهایی قیمت برخی اقلام کشاورزی به حدی می‌رسد که نه تنها صدای مردم را درمی‌آورد بلکه عایدی مناسبی نیز برای کشاورز ندارد.

,

احمد گلچین عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان در مورد وضعیت زیرساختی و صادراتی حوزه کشاورزی به خبرنگار موج رسا; گفت: صادرات محصولات کشاورزی می‌تواند منفعت زیادی داشته باشد و از لحاظ اقتصادی نیز به دلیل وارد شدن ارز به کشور برای دولت و زارع نیز به صرفه‌تر است.

, موج رسا;,

وی تصریح کرد: اگر صادرات به صورت نامتعادل صادر شود باعث کمبود در بازار داخلی شده و افزایش هزینه‌های زیادی را برای مردم تحمیل می‌کند.

,

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان با توجه به اینکه چند سالی است که قیمت محصولات کشاورزی بالا رفته و ادامه این روند باعث گسترش فقر در جامعه می‌شود افزود: قیمت‌ها وقتی افزایش یابد و از توان مردم بالاتر باشد مردم نمی‌توانند استفاده کنند و بعد از مدتی مردم دچار فقر مواد غذایی می‌شوند.

,

وی با اشاره به افزایش قیمت لبنیات افزود: وقتی قیمت لبنیات افزایش می‌یابد و این کار در آینده می‌تواند مشکلات زیادی اعم از پوکی استخوان و سایر بیماریها در جامعه ایجاد کند.

,

گلچین با بیان اینکه متاسفانه صادرات برخی از محصولات در فروش داخلی اولویت پیدا می‌کند عنوان کرد: زمانی بود تعدادی زیادی محصولات کشاورزی از سیب زمینی و پیاز خارج می‌شد که این کار باعث افزایش شدید قیمت‌ها در داخل کشور شده بود.

,

 

,

*تعادلی بین مصرف داخلی و صادرات حوزه کشاورزی وجود ندارد

, *تعادلی بین مصرف داخلی و صادرات حوزه کشاورزی وجود ندارد, *تعادلی بین مصرف داخلی و صادرات حوزه کشاورزی وجود ندارد,

وی افزود: دولت باید برآوردی انجام دهد و در هر استان برآوردهای داخلی صورت بگیرد و محصولات مازاد در لیست صادرات قرار بگیرد.

,

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان عنوان کرد: نباید اینطور باشد که همه محصولات تولیدی مانند سیب‌زمینی صادر شود که مردم مجبور به تهیه آن با قیمت بالا در بازار داخلی باشند چرا برخی از قیمت‌ها از توان مردم خارج است.

,

وی افزود: به دلیل عدم برنامه‌ریزی تعادلی بین مصرف داخلی و صادرات وجود ندارد و باید این تعادل را ایجاد کنند و مازاد مصرف را صادر کنند ولی متاسفانه اینکار صورت نمی‌گیرد.

,

 

,

*برنامه مدونی در صادرات کشاورزی وجود ندارد

, *برنامه مدونی در صادرات کشاورزی وجود ندارد, *برنامه مدونی در صادرات کشاورزی وجود ندارد,

گلچین با اشاره به اینکه در حوزه صادرات هیچ برنامه مدونی وجود ندارد افزود: وزارت جهادکشاورزی باید در این راستا گام بردارد و به غیر از وزارت جهادکشاورزی ارگان‌هایی دیگری دخیل هستند که باید به روند صادرات ورود داشته باشند.

,

وی عنوان کرد: برنامه مدونی در حوزه صادرات اصلا وجود ندارد و قبلا نیز این روند حاکم بود و برای تولید محصولات کشاورزی نیز برنامه مدونی وجود ندارد.

,

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان با بیان اینکه در برخی از سالها تولید یک محصول نوع محصول افزایش می‌یابد و باعث افت قیمت می‌شود خاطر نشان کرد: در سال بعد نیز همان محصول افزایش قیمت پیدا می‌کند که در این شرایط نیز کشاورزان متضرر می‌شوند.

,

وی افزود: باید برآورد دقیقی از تولید برخی از محصولات در استان صورت بگیرد تا کشت یک محصول افزایش نیابد و کشت محصولات کشاورزی بیش از حد باعث افزایش ضایعات کشاورزی نیز می‌شود.

,

گلچین همچنین در مورد استاندارد بودن محصولات صادراتی افزود: باید محصولات کشاورزی استاندارد باشد و میزان سم و باقی مانده کود در آن کنترل شده باشد که چنین چیزی در محصولات کشاورزی ما وجود ندارد.

,

وی افزود: بسته بندی شکیل و متاسفانه به دلیل رعایت نکردن این موارد در تولید محصولات کشاورزی بارها شاهد بازگرداندن محصولات صادراتی کشاورزی بودیم.

,

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان با اشاره به کم بودن روابط تجاری در حوزه محصولات کشاورزی عنوان کرد: متاسفانه روابط تجاری کشور ما در حوزه صادرات محصولات کشاورزی با سایر کشورها بسیار پایین بوده که دولت باید در حوزه اقدام اساسی انجام دهد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه