اخبار داغ

معاون بهداشتی پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور خبر داد

ایران کشوری عاری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان/ از ابتدای سال جاری 5 هزار دام مولد به کشور وارد شده است

ایران کشوری عاری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان/ از ابتدای سال جاری 5 هزار دام مولد به کشور وارد شده است
معاون بهداشتی پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: سازمان جهانی بهداشت دام، ایران را به عنوان کشور عاری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان معرفی کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، علی‌صفر ماکنعلی معاون بهداشتی پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: در سال 1396 حدود 26 میلیون و 200 هزار قطعه پرنده به دلیل آنفولانزای حاد پرندگان معدوم شدند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان, خاورستان,
 
,
وی افزود: بعد از شیوع بیماری آنفولانزای حاد پرندگان و اواخر سال 96 یک برنامه عملیاتی بسیار قوی طراحی شد که امروز بعد از اجرای این طرح، سازمان جهانی بهداشت دام در وب‌سایت خود کشور ایران را به عنوان یک کشور را عاری و پاک از آنفولانزای فوق حاد پرندگان در تمام سطوح معرفی کرده است.
,
 
,
معاون بهداشتی پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: بعد از اجرای این طرح امروز ارزان‌ترین و بهترین پروتئین در کشور تولید شده است و از طرفی در ظرف 6 هفته بیش از 15 هزار تن مرغ و تخم مرغ از کشور صادر شد.
,
 
,
ماکنعلی تصریح کرد: کشور ما در یک برهه زمانی کانون‌های گسترده‌ای از بیماری تب برفی وجود داشت که بیش از 12 هزار کانون بود اما در سال 97 در 11 استان موردی از بیماری نداشتیم و تعداد کانون‌ها به زیر یک هزار تا رسید و 85 درصد کاهش کانون‌ها را در 10 سال اخیر داشتیم.
,
 
,
وی افزود: بعد از سیل اخیری که در کشور رخ داد مدیریت بهداشتی به گونه‌ای بود که هیچ‌گونه رخ داد بهداشتی در حین و بعد از وقوع سیل نداشتیم و سازمان جهانی بهداشت دام از این عملکرد تعجب و سپس تشکر کرد.
,
 
,
معاون بهداشتی پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: بعد از وقوع سیل 93 تیم واکنش سریع در بحث مدیریت بحران سیل اعزام شدند و 100 درصد استان‌های سیل‌زده در برابر بیماری‌های واگیردار مدیریت شدند.
,
 
,
ماکنعلی به واردات دام مولد به استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان‌رضوی و خراسان‌جنوبی اشاره کرد و یادآور شد: از ابتدای سال جاری تاکنون 2 هزار و 200 گوسفند مولد و 95 نفر شتر مولد شیری به خراسان‌جنوبی وارد شده است و در حال حاضر به دنبال توسعه و راه‌اندازی مراکز پرورشی نیمه تعطیل و تعطیل هستیم.
,
 
,
وی افزود: برنامه‌ها، اعتبارات و حمایت‌های سازمان دامپزشکی کشور موقعیت محور و بر اساس شیوع بیماری‌ها است.
,
 
,
معاون بهداشتی پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: هر حرکت جدیدی که اتفاق می‌افتد مخالفان و منتقدانی را به همراه دارد که در بحث واردات شتر مولد متخصصان به این نتیجه رسده‌اند که نیاز است شتر مولد وارد شود.
,
 
,
ماکنعلی تصریح کرد: سازمان دامپزشکی کشور برای ورود دام زنده به کشور یک سری مطالبات بهداشتی برای حفاظت از انسان و دام در برابر بیماری‌های واگیردار دارد که این مطالبات بسته به نوع دام متفاوت است.
,
 
,
وی با اشاره به این‌که از ابتدای سال جاری 5 هزار راس دام مولد وارد کشور شده که خراسان‌جنوبی بیشترین میزان واردات را به خود اختصاص داده است، افزود: به خراسان‌جنوبی اجازه داده شده است تا جایی که ظرفیت دارد واردات دام مولد را داشته باشد.
,
 
,
معاون بهداشتی پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با بیان این‌که خروج دام مولد از استان ممنوع شده است، افزود: در کشور 291 کشتارگاه مرغ داریم که 52 کشتارگاه دارای ویژگی تولید مرغ سبز هستند.
,
 
,
ماکنعلی با اشاره به این‌که در سیستان و بلوچستان 11 کشتارگاه و 43 مرکز بسته‌بندی گوشت با بیش از یک هزار میلیارد تومان اعتبار فعال است، افزود: در خراسان‌جنوبی 400 کشتارگاه فعالیت دارند و واحدهایی که دارای پروانه هستند می‌توانند برای اعمال قرنطینه‌ای آماده شوند.
,
 
,
وی با اشاره به این‌که مصوبه هیئت وزیران برای خرید و فروش و حمل و نقل دام زنده به همه استان ها ابلاغ شده است، عنوان کرد: امروز بحرانی در حوزه تب کریمه کنگو در سطح کشور وجود ندارد بلکه تنها افرادی که با دام مرتبط هستند اگر موازین بهداشتی را رعایت نکنند در معرض ابتلا به این ویروس قرار می گیرند.
,
 
,
معاون بهداشتی پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: برای کشتارگاه‌ها و قصاب‌ها باید دوره‌های آموزشی برای پیشگیری از ابتلا به تب کریمه کنگو برگزار شود.
,
 
,
ماکنعلی با بیان این‌که باید به نهادهای ذی صلاح کشور اعتماد داشته باشیم، گفت: بازار کشورهای حوزه خلیج فارس سالانه 8 میلیون راس دام وارد می‌کنند و چیزی به نام پرورش دام مولد ندارند لذا قاچاق دام مولد به این کشورها وجود ندارد.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه