اخبار داغ

در نشست مردم بلبان آباد با فرماندر چه گذشت؛

سرمایه گذاری یا تخریب منابع طبیعی / سرمایه گذار، ما را به خیر تو امید نیست دست از سرما بردار!

سرمایه گذاری یا تخریب منابع طبیعی / سرمایه گذار، ما را به خیر تو امید نیست دست از سرما بردار!
نگرانی مردم منطقه بلبان آباد از اکتشاف معدن جدید باعث اعتراض مردم و فعالان محیط زیست شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازکُردتودی، ، با وجود معادن فراوان در شهرستان دهگلان و بهره برداری افراد غیر بومی از این معادن که اصلا به فکر محیط زیست و مردم نیستند این روزها در دهگلان شدت گرفته و معادن قارچ گونه اطراف شهرستان باعث مشکلات و مضرات هم برای مردم، کشاورازان، دامداران و محیط زیست منطقه شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

 

,

 اما چیزی که بسیار جالب است اینکه مردم خود منطقه دهگلان تا زمان ثبت معدن به معدن دار بی اطلاع و دیگر معلوم نیست چه کسانی معادن  این مردم محروم و مظلوم و با اجاز چه کسانی آنرا در اختیار فرصت طلب به اصظلاح سرمایه گذار می گذارند.

,

 

,

 واقعا جای تاسف است که افراد ذیربط خیلی آسان منابع طبیعی ومنابع ومعادن این شهرستان را ازمردمش گرفته و دراختیار کسانی به عنوان سرمایه گذار قرا میدهند به خیال اینکه سرمایه گذار برای مردمان ساکن اطراف معدن ایجا اشتغال می نمایدکه به غیر از درصدی ناچیز افراد شاغل معادن غیر بومی هستند.

,

 

,

هر چند معادن روستاهای اخی کمال، میمون آباد و جوانمرد آباد در چند گذشته تا امروز مورد نگرانی واعتراض شدید مردم است اما به تازگی هم معدنی دیگر درتنها مکان تفرجگاه شهرستان دهگلان که علاوه بر مکان تفریحی مردم محل اشتغال دامداران و کشاورزان بلبان آباد، سرنجیانه و روستای کلکه می باشد متاسفانه بدون اطلاع مردم به یک سرمایه گذار غیر بومی که صدها کیلومتر از کردستان فاصله دارد سپرده شده است که این باعث نگرانی شدید مردم منطقه بلبان آباد و اطراف شده است.

,

 

,

  در هنگام شروع بکار جدید این معدن دار در چند روز گذشته مردم شهر بلبان آباد روستاهای سرنجیانه و کلکه و فعالان محیط زیست مانع بهره برداری از معدن می شوند و با اوج اعتراض مردم جلسه رفع این مشکل به فرمانداری شهرستان دهگلان کشیده می شود در این نشست فرماندار با مردم معترض فرماندار دهگلان گفت: آیا مردم منطقه نمی خواهند که این سرمایه گذار باعث ایجاد اشتغال در منطقه شود که فعالان محیط زیست گفتند اگر سرمایه گذار هدفش ایجاد اشتغال است چرا به فکر احداث یک کارخانه در این منطقه نیست آیا غارت معادن ما توسط غیر بومی ایجاد اشتغال است.

,

 

,

 محمدی عضو شورای اسلامی شهر بلبان آباد  گفت: کوه سرمعلی نماد منطقه لیلاخ است که در آوازهای محلی فولکلور آورده شده و علاوه بر این مکان تفریحی مردم ، محل چرای دام مردم منطقه است اگر معدن شروع بکار نماید  انفجار معدن باعث خشک شدن چشمه ها شده دامداری که تنها سرمایه اش 6 الی 10 راس دام است باید بیکار شده واز این منطقه  مهاجرت نموده و آواره شهرها شود.

,

 

,

 یکی از فارغ التحصیلان خهر بلبان آباد گفت: ما در طی این چند سال استخدام نشده ایم اما حاضر نیستیم با تخریب منابع طبیعی و استخراج معادن که متعلق به خود ماست توسط افراد غیر بومی صاحب شغل شویم.

,

 

,

 محمدی دیگر ساکن شهر بلبنا باد بیان داشت: زمانی که به معدن دار گفتیم در این منطقه بجای تخریب منابع طبیعی یک کارخانه احداث نماید در جواب گفت که این مطقه امنیت ندارد پس چرا غارت امول ما برایش امنیت دارد ما این جمع به نمایندگی از مردن بلبان آباد به شدت معترض هستیم و نمی گذاریم این استخراج صورت گیرد.

,

 

,

 

,

 یکی دیگر از ساکنان بلبان آباد گفت: آقای معدن دار به زبان  صریح فارسی به شما می گویم ما را به خیر شما هیچ امیدی نیست شرت را سر ما کوتاه کن

,

 

,

 اما دیگر فعالان ومردم معترض شهر بلبان آباد می گویند متاسفانه کسی  حامی ما نیست و زمانی که می خواستیم مانع کار معدن دار شویم در جواب ما گفت: من از استانداری دستور می گیرم و شخص استاندار به من گفته جواب مردم ندهید و کار خود راشروع کنید.

,

 

,

 وقتی فرماندار در این نشست با اعتراض شدید مردم بلبان آباد روبرو شد گفت: اگر به قانون عمل نکنیم سنگ روی سنگ بند نمی شود که فعالان هم گفتند اگر ما به اینجا آمده ایم خواهان گفتگو با سرمایه گذار هستیم و در غیر اینصور به شدت با او مقابله کرده و مانع کارش می شویم زیرا این مکان تفریحی مردم شهرستان و محل در آمد چند دامدار و کشاورز بدبخت و مظلوم است که تنها سرمایه آنان چند راس دام و چند هکتار زمین کشاورزی ناچیز است.

,

 

,

بهروز محمدی نایب زئیس شورای اسلامی کردستان گفت: من به نمایندگی از مردم نگرانی خود را ازاین موضوع اعلام می کنم و مردم ما اصلا راضی نیستند و اگر اینکار صورت گیرد باعث مهاجرت 5 هزار نفر از مردم منطقه به شهر خواهد شد و خطاب به فرماندار گفت: قبل اینکه این کار صورت گیرد برای 5 هزار نفر مردم منطقه زمین برای اسکان در شهر دهگلان در نظر گرفته شود زیرا با تخریب کوه سرمعلی دیگر ادامه زندگی برای مردم منطقه اماکن پذیر نخواهد بود و به فرماندار گفت: ما قبل از این نشست دوبار طوما و اعتراض مردم منطقه را به فرمانداری ارسال کرده ایم.

,

 

,

 زمانی که فرماندار گفت: من هم از مردم و هم از سرمایه گذار در راستای ایجاد اشتغال و به ضرر مردم نباشد حمایت می کنم یکی از ساکنان شهر بلبان آباد گفت: این سرمایه گذاری نیست این غارت منابع ماست اگر سرمایه گذاری است چرا به خود ماسپرده نشده است در حقیقت کار این معدن دار ایجاد اشتغال نیست تنها استخراج معدن و منابع ماست که به شدت از این قضیه معترض هستیم و از فرماندار خواستدن که صدای آنان به مدیران استانی منتقل شود که به شدت معترض هستند.

,

 

,

عضو هیئت کوهنوردی شهرستان دهگلان گفت: اولا این تنها مکان تفریحی شهرستان بوده و ثانیا سرمعلی در فدراسیون ورزشی برای دورهای آموزشی کوهنوردی ثبت شده  و به نمایندگی از کوهنوردان منطقه با این سرمایه گذاری مخالفم وبه این سرمایه گذار می گویم  ما را به خیرت امیدی نیست به شر مرسان.

,

 

,

یکی از ساکنان روستای سرنجیانه گفت: کارخانه آسفالت که متعلق افراد غیر بومی است تنها سودش گرد و خاک در مزارع ماست و همه افراد اشتغال در کاخانه غیر بومی هستند در حالی حق جوانان و مردم بیکار ماست دراین کارخانه مشغول بکار شوند که متاسفانه کسی نیست از حق مردم این شهرستان فاع کند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه