اخبار داغ

اقتصاد دلالی، سد راه صنعتی شدن تولید؛

رونق تولید؛ رویایی که با حضور بخش خصوصی تعبیر می‌شود/ استان‌های کم‌برخودار ناتوان در جذب سرمایه‌گذار

رونق تولید؛ رویایی که با حضور بخش خصوصی تعبیر می‌شود/ استان‌های کم‌برخودار ناتوان در جذب سرمایه‌گذار
راهبرد برنامه‌های توسعه‌ای نظام برای تقویت اقتصاد و صنعتی کردن چرخه های تولید جلب نظر و دعوت از سرمایه گذاران بخش خصوصی است، در این میان استان هایی که به لحاظ زیرساختی قوی ترند، توانسته اند قاپ سرمایه گذاران را برربایند اما استان هایی که در شاخص های توسعه ای و زیرساختی عقب مانده اند فقط با لیست کردن فرصت های سرمایه گذاری و بارگذاری آنها در سامانه مرکز خدمات سرمایه گذاری، چشم به راه سرمایه گذاران دوخته اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر اترک، استان خراسان شمالی از ظرفیت های اقتصادی قابل توجهی از جمله در بخش های کشاورزی، معدنی، صنعتی، گردشگری و صنایع دستی برخوردار است که چرخ های تولیدی آنان بر مدار تولید محصول هستند اما هنوز حلقه های صنعتی شدن آنها که ثروت ساز خواهند بود، شکل نگرفته است، دست یابی به این قله اقتصادی جز با مشااکت بخش خصوصی و تعاونی ها برای سرمایه گذاری امکان پذیر نیست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر اترک,

ظرفیت های تولیدی استان خراسان شمالی همانند اقلیمش متنوع است اما صنعتی شده نیست. ظرفیت های اقتصادی میانی استان در بخش های کشاورزی، صنعتی، معدنی، فرش، صنایع دستی، گردشگری ازجمله پیشران های اقتصادی در استان خراسان شمالی هستند که چرخه های تولید در این بخش ها شکل گرفته اند اما زنجیره های ارزش آنها که موجب کارایی ، بهره وری ، ایجاد اشتغال و درآمدزایی بیشتر همچنین رقابت پذیرتر کردن محصولات تولیدی، ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی شوند هنوز شکل نگرفته اند.

,

این در حالی است که مسئولان استان در بخش اقتصادی مهمترین برنامه های اجرایی خود را تکمیل زنجیره های ارزش برای چرخ های تولیدی استان در بخش های یاد شده به منظور قرارگیری این بخش ها بر روی ریل صنعتی شدن اعلام کرده اند.

,

سیاست و توان مالی دولت ها اجازه نمی دهد که اعتبارات ملی در زمینه شکل گیری زنجیره های ارزش چرخه های تولیدی هزینه شود. در این میان راهبرد برنامه های توسعه ای نظام برای تقویت اقتصاد و صنعتی کردن چرخه های تولید جلب نظر و دعوت از سرمایه گذاران بخش خصوصی است و در این میان استان هایی که به لحاظ زیرساختی قوی تر بوده اند، توانسته اند قاپ سرمایه گذاران را بربایند اما استان هایی همانند خراسان شمالی که از یک عقب ماندگی تاریخی در زمینه برخورداری از شاخص های توسعه ای و زیرساختی خود رنج می برند فقط با لیست کردن فرصت های سرمایه گذاری در بخش اقتصادی یاد شده و بارگذاری آنها در سامانه مرکز خدمات سرمایه گذاری استان برای معرفی به سرمایه گذاران و حتی رسانه ای کردن این ظرفیت هایی که قابلیت صنعتی شدن را دارند، چشم بر راهی دوخته اند تا شاید سرمایه گذار یا سرمایه گذارانی قدم به جلو بگذارند.

,

البته این در حالی است که دلالی تر شدن اقتصاد در کشور که سد راه تقویت حوزه کسب و کار شده است و التهابات گاه و بیگاه ارزی همچنین وجود برخی از قوانین مزاحم تولید، بارقه های امید را برای استان هایی مثل خراسان شمالی برای جلب نظر سرمایه گذاران کمرنگ تر کرده است.

, .,

 

,

, ,

 

,

لزوم ایجاد صنایع تبدیلی در بخش دامپروری

, لزوم ایجاد صنایع تبدیلی در بخش دامپروری, لزوم ایجاد صنایع تبدیلی در بخش دامپروری,

در همین باره، احمد داوطلب، مدیر امور دام  سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت و گو با عصر اترک درباره ظرفیت پرورش دام سبک در استان اظهار کرد: در خراسان شمالی 236 هزار راس دام سبک که از مرتع تغذیه می کنند، نگهداری می شوند، در عین حال، طی چندین سال اخیر مبتنی بر راهبرد وزارت جهاد کشاورزی که پرورش دام سبک در مناطق باید در قالب سامانه مزرعه ای و کاملا صنعتی انجام شود در خراسان شمالی نیز تاکنون 119 واحد پرواری  با 38 هزار و 500 راس دام سبک و 23 واحد پرورش گوسفند و بز با 18 هزار و 671 راس در استان فعالیت خود را آغاز کرده اند.

, .,

وی تصریح کرد: در خراسان شمالی سرمایه گذاران در زمینه پرورش دام سبک به سوی ایجاد واحدهای دامی مزرعه ای کاملا صنعتی روی آورده اند، با این وجود، این چرخه تولید به احداث صنایع تبدیلی و تکمیل برای فرآوری پشم، چرم و ضایعات از دام سبک با سرمایه گذاری بخش خصوصی نیاز دارد.

, .,

وی افزود: این چرخه تولید استان همچنین به راه اندازی یک واحد دو تا سه هزار راسی پرورش بزهای شیری در قالب سامانه مزرعه ای به عنوان واحدی برای پشتیبانی از مشاغل خانگی نیاز دارد که توسط بخش خصوصی راه اندازی شود.

, .,

داوطلب گفت: شرایط بازار، ارزشمند بودن یا نبودن تولیدات و اجازه رقبا در بازار اولیه از علل اصلی هستند که امکان شکل گیری صنایع تبدیلی و تکمیلی در زمینه فرآوری چرم، پشم وضایعات دام سبک را در استان تحت تاثیر قرار داده اند.

, .,

 

,

, ,

 

,

خروج فله ای عسل توسط دلالان

, خروج فله ای عسل توسط دلالان, خروج فله ای عسل توسط دلالان,

مهدی شکاری، سرپرست مدیریت امور طیور، زنبورعسل سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت و گو با عصر اترک با اشاره به اینکه به طور میانگین سالانه بیش از دو هزار تن عسل از سطح 176 هزار و 774 کلونی  زنبوردر سطح استان برداشت می شود، گفت: از سال گذشته نیز برداشت سه هزار و 749 کیلوگرم گرده گل، 22 تن موم و 405 کیلوگرم بره موم همچنین 87 کیلوگرم ژله رویال از سطح زنبورستان های استان آغاز شده است.

, .,

شکاری در ادامه با تاکید بر این نکته که زنبورستان های استان و تولید عسل قابل توجهی از این زنبورستان ها که یکی از مهمترین چرخه های اقتصادی استان است، برداشت می شود که ضرورت دارد حلقه های زنجیره صنعتی شدن برای آن آماده سازی شود، گفت: هرساله بخش عمده ای از عسل تولیدی استان به صورت فله ای و توسط دلالان از استان خارج می شود که نیاز است برای عسل تولیدی استان زمینه برندسازی و بسته بندی محصول را آماده سازی کرد.

, .,

وی همچنین درباره چهار محصول دیگر از چرخه تولید زنبورستان های استان نیز بیان کرد: ابتدا حجم تولیدات این چهار محصول در استان باید بیشتر شود و به سطح قابل توجهی برسد تا پس از آماده سازی صنایع پسین آنها توجیه پیدا کند.

, .,

شکاری خاطر نشان کرد: خراسان شمالی در زمینه برداشت ژله رویال جزو استان های پیش روی کشور است که زنبورداران استان در این زمینه به صورت علمی آموزش دیده اند.

, .,

 

,

, ,

 

,

توسعه نوغانداری در استان با بهره گیری از اعتبارات مصوب سفر رهبری

, توسعه نوغانداری در استان با بهره گیری از اعتبارات مصوب سفر رهبری, توسعه نوغانداری در استان با بهره گیری از اعتبارات مصوب سفر رهبری,

علی مبارکی،معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی درباره ظرفیت نوغانداری و تولیدات نخ ابریشم در استان اظهار کرد: خراسان شمالی رتبه چهارم کشوری به لحاظ تولید پیله کرم ابریشم را دارا است.

, .,

وی افزود: در استان میزان تولید پیله کرم ابریشم در سال 98 در مقایسه با سال گذشته 94 درصد افزایش یافته است.

, .,

وی گفت: چرخه تولید پیله کرم ابریشم در یک زنجیره صنعتی باید به تولید نخ ابریشم همچنین به کارخانه نساجی و کارگاه های تولید فرش برسد.

, .,

مبارکی عنوان کرد: با برنامه ریزی های انجام شده امکان افزایش تولید پیله کرم ابریشم با اعطای تسهیلات از محل اعتبارات سفر رهبری به استان محقق شده است که اجرای این برنامه در سطح استان از طریق ایجاد توتستان ها ادامه دار است.

, .,

وی افزود: از محل اعتبارات سفر رهبری، در سال گذشته در استان ساختمانی برای انجام مراحل نوغانداری ( تولید پیله کرم ابریشم تا ابریشم کشی و حتی تولید منسوجات ابریشمی) توسط مردم احداث شد.

, .,

وی خاطر نشان کرد: با مشارکت مردم 270 هزار تلمبار اختصاصی برای کاهش تلفات کرم های ابریشم ایجاد شد و بخش دیگری از تلمبارها هنوز در ساخت هستند.

, .,

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان بیان کرد: بخش خصوصی در استان دو دستگاه ابریشم کشی نیمه صنعتی را به منظور تولید نخ ابریشم از پیله های کرم ابریشم را خریداری کرده است، در عین حال، این چرخه نوغان داری در استان در مسیر رشد خود نیازمند است که به کارخانجات نساجی برسد که امیدوار هستیم این تولید گران بها در استان روزی از وجود کارخانه نساجی نیز برخوردار شود.

, .,

 

,

, ,

 

,

صدور 19 مجوز راه‌اندازی باشگاه اسب در استان

, صدور 19 مجوز راه‌اندازی باشگاه اسب در استان, صدور 19 مجوز راه‌اندازی باشگاه اسب در استان,

مبارکی در ادامه به وجود هزار سر راس اسب اصیل ترکمن در استان نیز اشاره کرد و گفت: تعداد این اسب ها به اندازه ای است که این چرخه اقتصادی استان قابلیت صنعتی شدن را دارد.

, .,

وی افزود: به ازای هر سر اسب ورزشی یک فرصت اشتغال پایدار ایجاد می شود.

, .,

به گفته وی، سال ها است که سازمان جهاد کشاورزی استان با همکاری هیات سوارکاری استان تلاش کرده اند تا زیرساخت های این چرخه اقتصادی در استان آماده سازی شود، با این وجود هنوز به نتیجه ای دست نیافته‌ایم.

, .,

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان آماده سازی پیست سوارکاری برای این چرخه اقتصادی در استان را بسیار ضروری دانست و گفت: برای ایجاد این پیست علاوه بر اینکه به اختصاص 30 هکتار زمین نیاز است همچنین احداث پیست به سرمایه گذاری اولیه 30 میلیارد تومانی نیاز دارد که برای بخش خصوصی رقم بسیار سنگینی است.

, .,

وی تصریح کرد: مسئله با استاندار وقت خراسان شمالی مطرح شده است که خوشبختانه وی قول پیگیری برای جانمایی و اختصاص زمین را داده است.

, .,

وی افزود: در عین حال تقاضا کرده ایم که پیست توسط دولت ساخته شود و پس از آن در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد تا این فضا را تکمیل کنند و بهره برداری برسانند.

, .,

مبارکی خاطر نشان کرد: باید برای این چرخه اقتصادی استان نمایشگاه فروش و عرضه به منظور برگزاری جشنواره های ملی اسب راه اندازی کنیم که نیازمند ورود بخش خصوصی برای فضا سازی این نمایشگاه هستیم.

, .,

وی افزود: باشگاه داری در استان باید رونق بگیرد که از دو سال قبل 19 مجوز رسمی باشگاه داری اسب در استان صادر شده اند و امیدوار هستیم برخی از این مجوزها منجر به بهره برداری شوند.

, .,

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان یادآور شد: در دور دوم سفر ریاست جمهوری به استان در زمینه های ایجاد پیست و راه اندازی باشگاه های اسب در استان تقاضای حمایت اعتباری کرده بودیم که امیدوار هستیم اتفاقات خوبی رقم بخورد.

, .,

 

,

, ,

 

,

دلالان به چرخه تولید و صنعتی کردن اقتصاد دعوت شوند

, دلالان به چرخه تولید و صنعتی کردن اقتصاد دعوت شوند, دلالان به چرخه تولید و صنعتی کردن اقتصاد دعوت شوند,

علی بهنام فر، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز درباره وضعیت شکل گیری صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی و دامی استان نیز بیان کرد: راه اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی مورد نیاز برخی از چرخه های تولیدی بخش کشاورزی استان در فهرست بسته های سرمایه گذاری بی نام برای معرفی به سرمایه گذاران جای گرفته اند تا در سامانه مرکز خدمات سرمایه گذاری استان بارگذاری شوند.

, .,

وی افزود: البته تمام واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی مورد نیاز چرخه های تولیدی بخش کشاورزی استان در فهرست بسته های سرمایه گذاری استان پوشش داده نشده اند.

, .,

وی گفت: ابتدا باید زیرساخت هایی آماده سازی شوند تا بخش خصوصی به انجام سرمایه گذاری ها رغبت پیدا کند که این مسئله زمان بر است.

, .,

در عین حال، بهنام فر عنوان کرد: هدف اصلی از اجرای برنامه ششم توسعه در بخش کشاورزی آن است که با جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی بتوان از خام فروشی محصولات کشاورزی جلوگیری و حلقه های صنعتی شدن چرخه های تولید این بخش را ایجاد کرد.

, .,

وی تصریح کرد: این هدفگذاری به اعطای تسهیلات کم بهره به سرمایه گذاران، ایجاد بازار فروش محصولات در داخل و خارج از کشور، وجود مجوزهای تاسیس و بهره برداری در کوتاه ترین زمان ( مجوزهای بی نام) نیاز دارد.

, .,

وی در پاسخ به این سوال که چرا اتحادیه ها و اعضایشان برای راه اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی مورد نیاز بخش کشاورزی قدم جلو نمی گذارند؟ اظهار کرد: آنان ورود کردند اما اقدام آنان به علل مختلف قوی و پررنگ نبوده است.

, .,

به گفته معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان، زمان بر و هزینه بر بودن سرمایه گذاری در این چرخه اقتصادی، ضعف مالی اتحادیه ها و چالش های اعطای تسهیلات بانکی رغبت را از اتحادیه ها و اعضایشان برای سرمایه گذاری در این بخش های یاد شده گرفته است.

, .,

با این وجود، بهنام فر توصیه کرد: نقدینگی اصلی در دست دلالان است بنابراین برنامه ریزان و تصمیم گیران دولتی باید دلالان را به میدان چرخه تولید و صنعتی شدن این چرخه ها دعوت کنند تا سرمایه گذاری کنند.

, .,

 

,

, ,

 

,

پنبه، پشم و چرم استان چشم انتظار صنعتی شدن

, پنبه، پشم و چرم استان چشم انتظار صنعتی شدن, پنبه، پشم و چرم استان چشم انتظار صنعتی شدن,

مهیار مشایخی، رییس اداره طرح و برنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نیز در این باره اظهار کرد: تکمیل زنجیره های تولید با هدف صنعتی شدن و دست یابی به ارزش افزوده بالاتر از اهداف اصلی برنامه های وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

, .,

مشایخی تولید پنبه در استان را از جمله ظرفیت های بسیار مهم استان برای صنعتی شدن دانست و گفت: پس از پنبه باید واحدهای پنبه پاکنی، نخ ریسی و ریسندگی، تولید پارچه، پوشاک، برندسازی و بازاریابی در استان ایجاد شوند.

, .,

وی گفت: تاکنون تحول در چرخه تولید پنبه استان که از مرغوب ترین پنبه های تولیدی کشور است در اولویت برنامه های استان به منظور جذب سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری نبوده است.

, .,

با این وجود، وی عنوان کرد: چهار واحد صنعتی تولید پوشاک و دو کارخانه پنبه پاکنی تا به کنون در استان راه اندازی شده اند.

, .,

رییس اداره طرح و برنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تصریح کرد: برای صنعتی شدن این چرخه تولیدی در استان علاوه بر اینکه می توان برای آن طرح خوشه صنعتی را تهیه و تدوین کرد همچنین فعالان این عرصه می توانند یک تشکل تشکیل دهند و حلقه های این چرخه تولید را برای صنعتی شدن تکمیل کنند.

, .,

وی در پاسخ به این سوال که تا به کنون چه مسائلی مانع از سرمایه گذاری بخش خصوصی در این زمینه شده بود، اظهار کرد: ریسک سرمایه گذاری در کشور و استان بالا است، راه اندازی خطوط تولید در این بخش به دانش فنی نیاز دارد و نوسانات ارزی نیز همیشه مزید بر علت است.

, .,

وی درباره ابریشم نیز بیان کرد: تشکیل خوشه ابریشم در دستور کار شرکت شهرک های صنعتی استان است.

, .,

مشایخی افزود: برای صنعتی کردن تولیدات چرم و پشم خام در استان می بایست طرح تهیه شود و در لیست مجوزهای بی نام برای جذب سرمایه گذار قرار گیرند.

, .,

 

,

, ,

 

,

صادرات خام ذخایر معدنی ثروت ساز مرمریت، آهک و گچ از خراسان شمالی

, صادرات خام ذخایر معدنی ثروت ساز مرمریت، آهک و گچ از خراسان شمالی, صادرات خام ذخایر معدنی ثروت ساز مرمریت، آهک و گچ از خراسان شمالی,

مهدی مهدی زاده، کارشناس مسئول بهره برداری معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی درباره آن دسته از ظرفیت های معدنی استان که قابلیت صنعتی شدن دارند، عنوان کرد: ذخایر اکتشافی بوکسیت در جاجرم به اندازه ای بود که سازمان ایمیدرو برای راه اندازی صنایع پایین دستی این ماده معدنی خام آستین ها را بالا زد و در این زمینه سرمایه گذاری کرد.

, .,

مهدی زاده گفت: علاوه بر اینکه کارخانه آلومینای جاجرم را راه اندازی کرد همچنین خط شمش آلومینا در این کارخانه نیز فعال شد، با این وجود، هنوز باید چندین خط تولید دیگر در بخش صنایع پایین دستی این کارخانه ایجاد شود.

, .,

وی در ادامه به سنگ های مرمریت و تزئینی که از دل معادن استان استخراج می شوند نیز اشاره کرد و گفت: استان بخاطر وجود این ذخایر معدنی به قطب این ذخایر معدنی در کشور معرفی شد.

, .,

وی گفت: درحالیکه این ظرفیت اقتصادی در استان برای رسیدن به ارزش افزوده بالا می بایست با انجام سرمایه گذاری ها برای تبدیل شدن به صنعت فرآوری سنگ ایران مبتنی بر به روزترین تکنولوژی های فرآوری دنیا متحول می شد که هنوز هیچ تحولی در این زمینه رخ نداده است.

, .,

مهدی زاده همچنین به وجود ذخایر آهکی استان با خلوص 99 درصد نیز اشاره کرد و افزود: با این ذخیره معدنی به صورت خام به بازار فروش عرضه می شود درحالیکه از مهمترین منابع معدنی برای صنعت شیمی، دارو و کاغذسازی است.

, .,

وی تصریح کرد: ذخایر گچ عالی استان نیز همین وضعیت را دارد.

, .,

کارشناس مسئول بهره برداری معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان عنوان کرد: این ذخایر بسیار مهم معدنی استان به صورت خام از استان خارج می شوند درحالیکه باید با سرمایه گذاری بخش خصوصی به فرآورده تبدیل شوند و با ارزش افزوده بسیار بالا ثروت سازی باشند.

, .,

 

,

, ,

 

,

تولید سالانه 100 هزار متر مربع فرش و گبه در خراسان شمالی

, تولید سالانه 100 هزار متر مربع فرش و گبه در خراسان شمالی, تولید سالانه 100 هزار متر مربع فرش و گبه در خراسان شمالی,

ساناز عباسپور، رییس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی درباره فرش استان گفت: سالانه 100 هزار متر مربع فرش و گبه ( ترکمن باف، ترکی باف، کردی باف، فرش های کپی نایین، تک رو و دو رو ابریشم) در استان بافته می شوند.

, .,

عباسپور افزود: این در حالی است که این هنر بافندگان استان بدون زیرساخت های لازم از جمله در زمینه های واحدهای رنگ رزی، ریسندگی پشم و ابریشم به حیات خود ادامه می دهد و بافندگان، نخ مورد نیاز را از خارج استان تامین می کنند درحالیکه خراسان شمالی تولیدکننده پشم و ابریشم است.

, .,

وی اظهار کرد:علاوه بر اینکه این چرخه تولید برای صنعتی شدن نیازمند راه اندازی صنایع تکمیلی در بخش های یاد شده است همچنین به بازاریابی قوی، راه اندازی نمایشگاه دائمی فرش در استان، برخورداری از تسهیلات ارزان قیمت، رفع محدودیت های قانونی در برخورداری از تسهیلات ارزان قیمت نیز احتیاج دارد.

, .,

رییس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان درباره فرش استان تصریح کرد: راه اندازی صنایع تکمیلی این چرخه اقتصادی به اراده تعاونی های فرش و بخش خصوصی برای سرمایه گذاری بستگی دارد.

, .,

 

,

خراسان شمالی تولید کننده پنبه، پشم و ابریشم، نخ مورد نیاز دست بافته های داری را وارد می کند

, خراسان شمالی تولید کننده پنبه، پشم و ابریشم، نخ مورد نیاز دست بافته های داری را وارد می کند, خراسان شمالی تولید کننده پنبه، پشم و ابریشم، نخ مورد نیاز دست بافته های داری را وارد می کند,

علی عابدی،معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی نیز گفت: دست بافته های داری، نساجی سنتی و چرم دوزی در استان از مهمترین بخش های تولیدی صنایع دستی استان هستند.

, .,

عابدی افزود: درحالیکه خراسان شمالی قطب دامپروری است و محصولات پشم و چرم از جمله تولیدات خام این بخش اقتصادی است همچنین مرغوب ترین پنبه کشور نیز در خراسان شمالی تولید می شود مواد اولیه این سه شاخه هنری از خارج استان تامین می شود.

,

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه پشم و چرم و پنبه در استان فرآوری نمی شود و خام از استان خارج می شود تولیدکنندگان این سه رشته هنری مجبور هستند نخ مورد نیاز خود را از خارج استان تهیه کنند و این مسئله هزینه تولید را افزایش داده است.

, .,

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان گفت: درصورتیکه تهیه و تدوین یک سند چشم انداز برای صنعتی شدن چرخه های تولیدی استان و توسعه اشتغال در استان بسیار ضروری است.

, .,

علی کاظمی، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی درباره قابلیت های گردشگری استان که به یک صنعت گردشگری تبدیل شود، اظهار کرد: مهمترین نوع گردشگری استان برای سرمایه گذاران اکوتوریسم ( طبیعت گردی) است چون این استان از ظرفیت مناطق بکر، روستاها، مناطق حفاظت شده، تنوع فرهنگی و قومی و غذا برخوردار است.

, .,

کاظمی افزود: این در حالی است که این قابلیت تحت تاثیر کمبودهای زیرساختی ریلی، هوایی، جاده ای، توسعه زیرساخت های شهری، زیرساخت های بهداشتی، آی تی و آموزشی در استان قرار گرفته است.

, .,

وی تصریح کرد: درصورتیکه این زیرساخت ها در استان مرتفع شوند بخش خصوصی برای رشد شاخص های صنعت گردشگری استان ورود خواهد کرد.

, .,

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان گفت: خوشبختانه در سند توسعه استان، رونق گیری صنعت گردشگری در استان مهم و جدی در نظر گرفته شده است که البته تحول اصلی در این بخش باید با حضور بخش خصوصی رقم بخورد.

, .,

 

,

, ,

 

,

بالا بودن ریسک سرمایه گذاری در تولید 

, بالا بودن ریسک سرمایه گذاری در تولید , بالا بودن ریسک سرمایه گذاری در تولید ,

سید علی میر کریمی، مدیرکل جذب و حمایت سرمایه گذاری استانداری خراسان شمالی در پاسخ به این سوال که به طور کلی وضعیت سرمایه گذاری بخش خصوصی در استان چگونه است؟ اظهار کرد: بخش خصوصی استان ضعیف است و استان از سرمایه گذاران توانمند برخوردار نیست.

, .,

در عین حال، میرکریمی بیان کرد: در حال حاضر کشور در شرایطی به سر می برد که ریسک تولید بالا است و بخش خصوصی به دلالی روی آورده که از این محل به سود بالایی دست پیدا کرده است.

, .,

وی همچنین تصریح کرد: برخی از قوانین کشور نیز مشکل دارند و به نفع تولید نیستند.

, .,

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که استان هایی همانند خراسان شمالی با وجود ظرفیت اقتصادی که قابلیت صنعتی شدن را دارند برای جذب سرمایه گذاران چه باید بکنند؟ عنوان کرد: دولت با اختصاص اعتبارات باید کمک کند تا عقب مادگی های توسعه ای در این استان از بین برود.

, .,

مدیرکل جذب و حمایت سرمایه گذاری استانداری خراسان شمالی همچنین افزود: قوانین و مقرارتی که سد راه پیش روی کسب و کار هستند باید اصلاح شوند و با تصویب قوانین جدید می بایست فشار از روی تولید برداشته شود و اثرات دلال بازی کاهش پیدا کند.

, .,

انتهای پیام

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه