اخبار داغ

چشم طمع زمین‌خواران به روستاهای قزوین؛

حاشیه امنی که پرونده "هفت‌سنگان" برای زمین‌خواران ایجاد کرد/ تالاب "دریابک" و منطقه "زرشک" دستبرد جدید ویژه‌خواران

حاشیه امنی که پرونده "هفت‌سنگان" برای زمین‌خواران ایجاد کرد/ تالاب "دریابک" و منطقه "زرشک" دستبرد جدید ویژه‌خواران
اگر پرونده ویژه خواری این متخلفان در پرونده هفت سنگان در زمان خود و به موقع رسیدگی شده بود امروز شاهد ایجاد حاشیه امنی برای متخلفان و زمین خواران دیگر و هجوم آنها برای ویلاسازی در مناطق دیگر استان نبودی
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح قزوین؛ پرونده تغییر کاربری‌ها و زمین خواری در منطقه هفت سنگان قزوین 5سالی است که در جریان بوده و هنوز متعرضان به زمین‌های کشاورزی هفت سنگان مورد محاکمه قرارنگرفته اند و این پرونده در تهران درحال پیگیری و بررسی است پرونده ای که حضور پررنگ برخی مسئولان و مدیران استان قزوین در آن به خوبی دیده می‌شود و متاسفانه به گفته رئیس کل دادگستری استان قزوین عده ای اجازه نداده بودند این پرونده روال قانونی خود را طی کند و زودتر رسیدگی شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین,
 
,
اگر پرونده ویژه خواری این متخلفان در پرونده هفت سنگان در زمان خود و به موقع رسیدگی شده بود امروز شاهد ایجاد حاشیه امنی برای متخلفان و زمین خواران دیگر و هجوم آنها برای ویلاسازی در مناطق دیگر استان نبودیم.
,
 
,
ساخت و سازهای غیرمجاز و تغییر کاربری اراضی کشاورزی، محیط زیست و منابع طبیعی از جمله موضوعاتی است که در کشور وجود دارد و البته برای جلوگیری از آن‌ها قوانینی درنظر گرفته شده است.
,
 
,
این نوع ساخت و سازهای غیرمجاز علاوه بر آسیب زدن به طبیعت و به خطر انداختن زیست بوم طبیعی، به گونه‌ای در زندگی انسان‌ها نیز تاثیرگذار بوده و دارای تبعات مختلفی است. در استان قزوین نیز این نوع ساخت و سازها و دست درازی به حریم طبیعت وجود دارد و در مناطق مختلفی از استان دیده می‌شود که ساخت و ساز در تالاب دریابک و منطقه زرشک از جمله آن‌ها است.
,
 
,
موضوع این تالاب در برنامه "نبض" سیمای مینودری مورد بررسی قرار گرفت، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قزوین در این برنامه کاهش بارندگی‌ها کمبود آب را از جمله علت‌های ساخت و ساز غیرمجاز ویلا در این منطقه دانست.
,
 
,
, ,
 
,
از نظر وی قطعه بندی زمین‌های کشاورزی و باغداری برای افراد این منطقه صرفه اقتصادی بهتری دارد و همین موضوع باعث فروش زمین‌ها و تبدیل مزارع به باغات است.
,
 
,
عباس علیخانی همچنین با تاکید بر حفظ زمین‌های کشاورزی و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی، ارجاع افراد متخلف به مراجع قضایی را مطرح کرد و تاکنون 84پرونده در این باره مورد بررسی قضایی قرار گرفته و برای 19مورد نیز حکم قلع و قمع صادر شده که نیمی از آن‌ها اجرا شده است.
,
 
,
برای گرفتن اطلاعات تکمیلی در این باره، موضوع را مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قزوین پیگیری کردیم.
,
 
,
عباس علیخانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: باتوجه به افزایش ساخت و ساز در چند سال اخیر در بخش مرکزی، آئین نامه‌ای برای اتاقک کارگر و نگهبانی تدوین شد.
,
 
,
وی ادامه داد: پیش از این حد نصاب ساخت اتاقک 1500متر بود، اما براساس آئین نامه، باغ‌های نیم هکتاری و دارای حقابه مجوز ساخت اتاقک 20متری برای نگهبان، کارگر و نگهداری ابزار آلات مورد نیاز را دارند و این موضوع ساخت و سازهای غیرمجاز را کاهش داده است.
,
 
,
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قزوین ابراز کرد: طی پنج تا شش سال گذشته در منطقه زرشک 53مورد ساخت و ساز با مجوز صورت گرفته و 84مورد نیز بدون مجوز اقدام به ساخت و ساز کرده‌اند که با شکایت از طرف جهاد کشاورزی پرونده‌ها در مراجع قضایی در دست بررسی است و تاکنون 9مورد نیز قلع و قمع شده است.
,
 
,
وی تاکید کرد: ما به هیچ وجه مجوز ساخت ویلا صادر نمی‌کنیم و صرفا اتاقک نگهبانی قانونی است، البته برخی از 53مورد مجوز دار نیز در مواردی مرتکب خلاف و ساخت طبقه فوقانی یا متراژ بالاتر از 20متر شده‌اند که توسط مراجع قانونی پیگیری خواهد شد.
,
 
,
این مسئول عنوان کرد: در برخی موارد منافع زودگذر توسط عموم مردم درنظر گرفته می‌شود از این رو زمین‌ها را بصورت قطعه قطعه به فروش می‌رسانند که دارای ارزش افزوده است؛ چراکه اکنون زراعت و کاشت محصولات زراعی در آن منطقه برایشان صرفه اقتصادی ندارد.
,
, ,
 
,
 
,
وی ادامه داد: مردم هر منطقه باید خودشان نسبت به حفظ زمین‌های زراعی اقدام کنند و جهاد کشاورزی در این راستا دارای برنامه‌های ترویجی و آموزشی در موارد مختلف است.
,
 
,
علیخانی بیان کرد: جهاد کشاورزی از دو بخش زراعت و باغداری حمایت می‌کند، البته هر منطقه از اقلیم خاص خود برخوردار است، در منطقه زرشک نیز به دلیل شرایط موجود، کمبود آب و ارزش افزوده میلیاردی برای زمین‌های قطعه قطعه شده زراعت به سمت باغداری پیش رفته است.
,
 
,
وی افزود: باغداری و کاشت درختان نیز برای جلوگیری از فرسایش خاک مفید هستند و به نوعی فضای سبز به شمار می‌آیند، بنابراین نمی‌توان گفت تبدیل زمین زراعی به باغات در یک منطقه اقیلم آنجا را از بین می‌برد.
,
 
,
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قزوین در پایان گفت: نمی‌توان گفت تبدیل زمین زراعی به کشاورزی صد درصد مفید یا مضر است و باید در این مورد بررسی کارشناسی صورت گیرد و البته به نوع نگاه و دید افراد به موضوع نیز بستگی دارد.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه