اخبار داغ

تحلیلگر مسائل منطقه ای در برنامه جهان آرا:

برجام یک توافق بین المللی است و آمریکاست که خلاف قانون عمل کرده است

برجام یک توافق بین المللی است و آمریکاست که خلاف قانون عمل کرده است
اسداللهی تحلیلگر مسائل منطقه‌ای گفت: برجام یک توافق بین المللی است و آمریکاست که خلاف قانون عمل کرده است چرا که خود را مافوق قانون و حقوق بین الملل می‌داند؛ ایستادگی ایران این هیبت را دارد می‌شکند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مسعود اسداللهی کارشناس مسائل منطقه شامگاه سه‌شنبه در برنامه جهان آرا با محوریت سالگرد جنگ ۳۳ روزه و تحلیل سخنرانی مهم سید حسن نصرالله درباره شرایط منطقه، طی سخنانی در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه جنگ ۳۳ روزه را خیلی ها نقطه عطف می دانند آیا این یک شعار است که این جنگ دستاورد بزرگی داشت و یا دلایل متعددی وجود دارد که در مقایسه با تحولات قبل از آنکه پی مقاومت صاحب یک امتیاز خیلی خاص و بزرگ شد،‌ اظهار داشت: در این شکی نیست که جنگ ۳۳ روزه نقطه از خیلی مهمی بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
وی افزود: زمانی که اسرائیل در سال ۱۹۸۲ میلادی یا همان ۱۳۶۱ هجری شمسی دو هفته پس از آزادسازی خرمشهر اسرائیل حمله کرد و قسمت اعظمی از لبنان را اشغال کرد، ایران سپاه پاسداران را برای کمک مردم لبنان و شکل گیری مقاومت علیه اسرائیل اعزام کرد و در این مدت طولانی در بین سال ۱۹۸۲ تا ۲۰۰۳ پیروزی بسیار بزرگی مانند پیروزی تاریخی سال ۲۰۰۰ به وجود آمده بود.
,
 
,
کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: ارتش اسرائیل پس از پیروزی تاریخی سال 2000 مجبور شد پس از اشغالگری در خاک لبنان، بدون هیچ گونه امتیاز گیری از دولت لبنان که ضعیف‌ترین دولت جهان عرب هم به حساب می‌آمد خاک لبنان را ترک کند که معظم قسمتی که اشغال بود تخلیه شد؛ بنابراین این یک رویداد تاریخی است که نقطه عطف حساب می‌شود.
,
 
,
اسداللهی بیان کرد: در سال ۱۳۸۲ زمانی که آمریکا به عراق حمله و صدام را به سرعت سرنگون کرد - که قبل از آن هم طالبان در افغانستان حمله کرده بود- تحولات جدیدی در منطقه شکل گرفت، بر اساس آن طرحی که آمریکایی ها برای منطقه پیش‌بینی کرده بودند که بعدها به خاورمیانه جدید معروف شد.
,
 
,
وی افزود: در این طرح قرار نبود فقط بحث عراق و تغییر رژیم در عراق مطرح باشد بلکه این تعداد یک طرح بسیار گسترده بود که توسط راست‌گراهای افراطی و نئو محافظه کاران آمریکا با همراهی صهیونیست ها تهیه شده بود آنهم برای کل منطقه ما و تقسیم تمام کشور های موجود.
,
 
,
کارشناس مسائل منطقه ادامه داد:‌ این طرح به این معنا بود که ادعا می‌کنند که در توافقنامه ساکس پیکو نقشی نداشتند؛ این توافق نامه بین فرانسه و انگلیس در میانه جنگ جهانی اول امضا شد که ماترک امپراتوری عثمانی را بین خود تقسیم کردند و دولت های جدیدی را که اکنون می‌شناسیم را با مرزهای فعلی ایجاد کردند، به عنوان مثال لبنان سوریه اردن فلسطین و حتی مرز های فعلی عراق و در پی آن توافقنامه ساکس پیکو معروف شد.
,
 
,
وی افزود: بنابراین نومحافظه کاران آمریکا ادعایی دارند و می‌گویند ما آمریکایی ها در این توافقنامه نقشی نداشتیم و بین انگلیس و فرانسه اتفاق افتاده است؛‌ آنها می گویند این توافق را قبول نداریم چرا که دولت‌هایی تشکیل شده بودند که در آنها اکثریت هایی هستند که یا قومیتی مذهبی و یا دینی زبانی هستند و البته اقلیت‌هایی هم در آن وجود دارد. این ها ادعا می‌کنند که این کشورها به علت این نوع ترکیب هیچوقت دموکراسی در آنها کم نمی شود چرا که همیشه اکثریت به خاطر اینکه جنبه خاصی به نفع خود رای می‌دهند. آنها حالت انسان دوستانه به قصه دادند تا این کشورها مجدد تجزیه شوند.
,
 
,
وی ادامه داد: آنها می‌خواستند کل منطقه را تجزیه کنند و این تجزیه حتی کشورهای مدرن مانند آمریکا عربستان مصر و ترکیه را در بر می‌گرفت. اما آنها  در انقلاب اسلامی ایران غافلگیر شدند و فکر می‌کردند رژیم شاه حالا حالاها خواهد ماند در صورتی که یک سال بعد از این تفکر رژیم شاه سرنگون شد و با نظام جدیدی روبرو شدند که کاملاً ضد اسرائیلی بود
,
 
,
وی ادامه داد: در جنگ های قبل از جنگ ۳۳ روزه وقتی جنوب کشور بمباران می شد شیعیان به سمت بستگان خود مهاجرت می کردند.
,
 
,
اسداللهی عنوان کرد: در جنگ ۳۳ روزه تمام نقاطی که شیعیان بودند بمباران می‌شد هیچ نقطه نبود که شیعیان در آن باشند و آن منطقه مستثنی شده باشد. دیگر جایی نمانده بود که شیعیان مهاجرت کنند و از تیررس آتش اسرائیلی‌ها در امان بمانند جنگ ۳۳ روزه در اوج اختلافات داخلی لبنان صورت گرفت
,
 
,
وی در همین رابطه اضافه کرد: حزب الله با یک جنگ بسیار سخت و ویرانگر مواجه شد و هر روز 8 برج بسیار عظیم را اسرائیلی‌ها تخریب می کردند.  اسرائیلی ها فکر می کردند و یک هفته‌ای کار را تمام می‌کنند که در عرض یک هفته تمام نقاط هدف شان را زدند اما هیچ اتفاقی نیفتاد و هیچ یک از افرادی که کادر بودند نشده بودند.
,
 
,
 کارشناس مسائل منطقه همچنین عنوان کرد: برای حزب الله نوعی نگرانی پیش آمده بود که موجودیت شیعه در خطر اضمحلال قرار گرفته است. با اینکه حزب الله با تمام قدرت می جنگید اما یک سوال مهم برای آنها پیش آمده بود که چرا اسرائیل این دفعه نسبت به دفعات قبلی متفاوت میجنگد که بعدها مشخص شد که اسرائیلی‌ها طراحی این جنگ ویرانگر را برای مهر‌ماه همان سال یعنی ۱۳۸۵ آماده کرده بودند و داشتند آماده می‌شدند.
,
 
,
وی در ادامه سخنانش اظهار داشت: برای این جنگ آمریکایی ها و تصمیم گرفته بودند که به ایران و سوریه حمله کنند لذا تصمیم گرفتند در درجه اول در یک جنگ غافلگیرکننده حزب الله را نابود کنند و وقتی خیالشان راحت شد حمله علیه ایران انجام شود که این تصور برای مهرماه آماده شد.
,
 
,
کارشناس مسائل منطقه افزود: وقتی حادثه اسیر گیری انجام شد اسرائیل دید بهانه خیلی خوبی است ما سه ماه زودتر شروع می کنیم تا نشان دهیم حزب الله شروع کننده جنگ بوده است.
,
اسداللهی خاطرنشان کرد: لبنان یک پایلوت و جامعه نمونه‌ای برای این جنگ شده بود چون اسرائیلی ها و آمریکایی ها و با اطلاعاتی که منافقین از نطنز و فردو کشور ما را داده بودند در بحث هسته‌ای ما را لو داده بودند که ایران تمام صنعت هسته‌ای خود را در دل کوه ها و زیر استحکامات بسیار قوی قرار داده است لذا بمبهای عادی به این موارد اثر نمی کند لذا آمریکایی‌ها در حال طراحی بمب‌های ضد استحکام بودند که با آنها حمله کنند که نمونه از این بمب ها و موشک ها را به صورت گسترده در جنگ ۳۳ روزه استفاده کردند و در این جنگ بود که این موشک‌ها را به کار می بردند.
,
 
,
وی در همین رابطه اضافه کرد: این موشک‌ها به قدری قدرتمند بود که موشک در برج ۱۰ طبقه را از سقف تا زیر زمین مستقیم می رفت و در این زمین منفجر می‌شد و خلأ ایجاد می‌کرد و یه دفعه روی زمین کمتر از ۳۰ ثانیه مچاله می شد و روی زمین می ریخت. قرار بود نمونه هایی از این موشک‌ها را در ایران علیه ما استفاده کنند.
,
 
,
اسداللهی گفت: اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها فکر می‌کردند که حزب الله را با این روش نابود خواهند کرد. در این جنگ ۳۳ روزه فقط 250 برج را در ضاحیه تخریب کردند و حجم ویرانی خیلی شدید بود، لذا برای حزب‌الله با این که با شجاعت اطمینان می‌جنگید سوال بزرگ پیش آمده بود که آینده چه خواهد شد؟ اینجا بود که از رهبر معظم انقلاب اسلامی سوال کردند که آقا فرمودند نگران نباشید و در جنگ با موفقیت شما پایان خواهد یافت و بعد از این جنگ شما تبدیل به یک بازیگر بزرگ منطقه خواهید شد.
,
 
,
وی خاطرنشان کرد: اسرائیل می‌خواست جنگ بسیار گسترده‌ای در ایران اتفاق بیفتد اما جنگ ۳۳ روزه لبنان برای ما تجربه شد. از لحاظ مبادله مالی هم برای ما ۱۰ برابر سود بود. اگر خدای ناکرده حزب الله از بین می‌رفت بلافاصله ایران مورد هدف قرار می گرفت، اما با پایمردی حزب الله و جوانان مومن و شیعیان و استفاده خوب و آموزش هایی که در این رابطه برای سلاح دیده بودند باعث شد که ایران از یک حادثه بسیار تلخ نجات پیدا کند.
,
 
,
کارشناس مسائل منطقه در ادامه بیان کرد: بعد از جنگ 33 روزه مسئولیت حجم عظیمی از مهاجرین بر حزب الله مانده بود و نگران بودند که ممکن است اینها از بین بروند. بنابراین سوریه و آقای بشار اسد نقش بسیار مهمی را ایفا کردند و تمام امکانات دولت سوریه را بسیج کرد کردند و مردم که سر مرز می‌آمدند را با همه احترام مدیریت و تقسیم می‌کردند. خواهر آقای بشار اسد مسئول ساماندهی این موارد بود لذا این موضوع یک دفعه شرایط بسیار سنگین را از روی دوش حزب‌الله برداشت.
,
 
,
اسداللهی عنوان کرد: با توجه به قدرتی که حزب‌الله پیدا کرده است محال است اسرائیل بتواند دیگر به حزب‌الله حمله کند لذا هیچ احتمالی برای جنگ وجود ندارد.
,
وی خاطرنشان کرد: جنگ ۳۳ روزه لبنان از همه نظر برای اسرائیل گران تمام شد. در این جنگ حزب الله پیروز شد چون شکست نخورد و اسرائیل شکست خورد چون پیروز نشد.
,
 
,
کارشناس مسائل منطقه در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: اسرائیل با این همه تجهیزات و حمایت‌های جهانی که داشت وسط جنگ انبار مهمات ارتش آن از موشک و بمب تمام شد و آمریکایی‌ها با هواپیما ارسال می‌کردند؛ با این حجم ویرانگری اگر ملتی که بود که سست عنصر بود تسلیم می‌شدند.
,
وی گفت: زمانی که در جنگ 33 روزه آتش‌بس اعلام شد اسرائیلی‌ها اعلام کرده بودند که کسی بر نگردد اما همان روز هشت صبح مردم همه یورش آوردند و این هم نشان داد که اسرائیلی‌ها شکست خوردند و این شکست نفعشان را از کل منطقه از بین برد.
,
اسداللهی بیان کرد: برای اولین بار در تاریخ اسلام، در دانشگاه الازهر مصر عکس یک گروه شیعه و یک عالم شیعه را بلند کردند یعنی پرچم حزب الله و نصرالله و این نشان می‌دهد که واقعاً نقطه عطف بوده است.
,
 
,
وی ادامه داد: اسرائیل هر سال مانور جبهه داخلی درست می‌کنند و این نشان می‌دهد که از لحاظ داخلی آمادگی برخورد را ندارند یعنی توازن قدرت اتفاق افتاده است.
,
کارشناس مسائل منطقه در ادامه برنامه عنوان کرد: اکنون اسرائیلی ها قادر به جنگ نیستند و نمی‌توانند به حزب الله حمله کنند چرا که حزب‌الله بسیار قدرتمندتر شده است؛ ما موشک‌هایی داریم که تمام نوار ساحلی اسرائیل و مراکز مهم آن را در ۲۲۰ کیلومتر می‌توانیم بزنیم.
,
 
,
وی تصریح کرد: حزب‌الله به علت تجربه‌ای که در جنگ سوریه پیدا کرد توانایی بسیار گسترده‌ای در استفاده بهینه و موثر از پهپاد دارد.
,
کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: در سال ۲۰۱۱ تحولاتی در جهان عرب اتفاق افتاد و طی جریان‌هایی این تحولات را از مسیر صحیح خود خارج کردند و ضربه اساسی آن به چند گروه وارد شد که یکی از این گروه‌ها فلسطینی‌ها و قضیه فلسطین بود.
,
اسداللهی خاطرنشان کرد: این قضیه به طور کامل در جهان عرب و دولت های اهل سنت به فراموشی سپرده شد فلسطینی‌ها تک و تنها رها شدند، اسرائیل و اسرائیلی ها می گفتند هیچ گاه وضعیت امنیتی ما به این خوبی نبوده است. لذا یک وضعیت بسیار آشفته به وجود آمد 
,
وی بیان کرد: در چنین وضعیتی با آمدن ترامپ به خصوص دامادش -که یک صهیونیست دیگر است- به این فکر رسیدند که اکنون موقعی است که یک بار برای همیشه قصه فلسطین را محو کنند آن هم تحت عنوان «معامله قرن».
,
وی گفت: قبل از ماه رمضان اعلام شد که محتوای این توافق (معامله قرن) بعد از عید فطر اعلام شود اما از انتقال پایتخت و تل‌آویو به قدس و به رسمیت شناختن کل قدس به عنوان پایتخت اسرائیل معلوم بود که چه نقشه‌ای دارند یعنی محو کامل قضیه فلسطین.
,
کارشناس مسائل منطقه در ادامه همین مطلب اضافه کرد: مخالفت‌ها از همان ابتدا شروع شد جهان اسلام و حتی جهان غرب مخالفت‌ها خود را را در خصوص انتقال پایخت اسرائیل دیدیم لذا آمریکایی‌ها دیدند اصلا زمینه آماده نیست بنابراین اعلام کردند ما فعلاً محتوای سیاسی آن را اجرا نمی‌کنیم اما گفتند یک جنبه اقتصادی دارد که می‌خواهیم آن را اجرا کنیم.
,
 
,
وی گفت: برجام یک توافق بین المللی است و آمریکاست که خلاف قانون عمل کرده است چرا که خود را مافوق قانون و حقوق بین الملل می‌داند؛ ایستادگی ایران این هیبت را دارد می‌شکند.
,
کارشناس مسائل منطقه اظهار داشت: آمریکا در مقابل بزرگترین ضربه ما هیچ عکس العملی نشان دادند؛ سقوط پهپاد آمریکایی بزرگترین پیام بود که آمریکا حتی به خاطر خودش حاضر نیست با ایران درگیر شود پس به خاطر عربستان با ایران درگیر نخواهد شد. در چنین شرایطی فرانسه می خواهد بازی را به نفع خود بازگرداند
,
 
,
وی بیان کرد: سوالی که از فرانسوی‌ها باید پرسید این است که چه کسی به رئیس جمهور آمریکا این اختیار را داده است که خواستار مذاکرات مستقل شود؟
,
 
,
کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: از آنجایی که بحث برجام باید در کشور توسط شخص مقام معظم رهبری اداره می شود ما داریم از این عقبه ها رد می شویم.
,
 
,
اسداللهی اظهار داشت:‌ طرفی که خود برجام را امضا کرده است اکنون به شدت در مورد این اقدام موضع‌گیری می‌کند و این بی‌سابقه بوده است، ما این را حمل به خیر می کنیم و امیدواریم که مسئولان ما در هر جناح قدر این را بدانند.
,
 
,
وی تصریح کرد: وقتی این وحدت نظر وجود داشته باشد طرف مقابل ناامید خواهد شد؛ اختلاف درونی روزانه‌ای برای نفوذ و تغییر یک دیدگاه است.
,
کارشناس مسائل منطقه  با اشاره به اینکه اکنون ما موضع ما در بحث برجام ما یک دست بوده است، گفت: رسانه‌های غربی می‌گویند ایران و ایرانی ها یک وحدت ملی روی برجام دارند لذا باید قدر آنرا بدانیم.
,
وی تصریح کرد: طبق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که رهبری در دهه فجر منتشر کردند، اگر سیاست منطقه‌ای را بررسی کنیم متوجه می‌شویم علیرغم همه فراز و نشیب‌ها همیشه صعود داشتیم.
,
اسداللهی گفت: زمانی به ما سیم‌خاردار نمی فروختند اما اکنون می‌گویند بیایید موشک‌های موشک‌هایتان را تحویل بگیرید، ما پهپاد آمریکایی سرنگون می‌کنیم.
,
کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: نکته‌ای که عجیب است این است که در جایی که بیشترین پیشرفت را داشتیم بیشترین تحریم همانجا بوده است.
,
وی در بخش پایانی سخنانش با اشاره به این نکته که بیشترین‌ تحریم ها در صنایع دفاعی ما بوده است و بیشترین پیشرفت ها هم در همین صنعت و حوزه صورت گرفته است،‌گفت: هیچ رئیس جمهوری در ایران -چه اصولگرا و اصلاح‌طلب- سرکار بیاید حاضر نیست از درآمد نفتی کشور صرف‌نظر کند اما ترامپ ما را مجبور می‌کند که روی اقتصادمان بیشتر تمرکز کنیم و به اقتصاد مقاومتی روی بیاوریم.
,
انتهای پیام/
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه