اخبار داغ

عضو انجمن اقتصاددانان ایران:

کنترل فشار تقاضای ارز، مهم‌ترین دلیل کاهش قیمت دلار است

کنترل فشار تقاضای ارز، مهم‌ترین دلیل کاهش قیمت دلار است
در کمتر از یک هفته قیمت دلار نزدیک به هزار و 200 تومان کاهش قیمت را تجربه کرده است هرچند در ماه‌های اخیر نوسانات را در قیمت دلار را داشته‌ایم اما مدتی است که نوسانات بازار افزایشی نیست و برعکس به سمت سقوط بوده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عباس علوی راد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، در خصوص وضعیت بازار ارز گفت: در کمتر از یک هفته قیمت دلار نزدیک به ۷۰۰ تومان کاهش قیمت را تجربه کرده است هرچند در ماه‌های اخیر نوسانات را در قیمت دلار را داشته‌ایم اما مدتی است که نوسانات بازار افزایشی نیست و برعکس به سمت کاهش بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

کنترل فشار تقاضای ارز، مهم‌ترین دلیل کاهش قیمت دلار است

, کنترل فشار تقاضای ارز، مهم‌ترین دلیل کاهش قیمت دلار است, کنترل فشار تقاضای ارز، مهم‌ترین دلیل کاهش قیمت دلار است,

وی مهم‌ترین دلیل کاهش قیمت دلار را کنترل فشار تقاضای ارز از سوی بانک مرکزی دانست و تصریح کرد: به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای فشار تقاضا برای ارز در بعد واردات کنترل‌شده به‌طوری‌که طبق گزارش های رسمی وزارت صمت ارزش واردات کالاهای سرمایه ای و واسطه ای در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ به ترتیب ۲۱/۸ و ۱۶/۸ درصد کاهش یافته است.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: همچنین بانک مرکزی با محدودیت‌های ارزی که برای اشخاص حقیقی از جنبه های مختلف اعمال کرده توانسته درمجموع مجاری تقاضای ارز را در کشور به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای کنترل کند و قاعدتاً وقتی فشار تقاضا ارز کنترل شد قیمت ارز نیز مدیریت و در مسیر کاهشی قرار می‌گیرد.

,

تأثیر مثبت خبر راه اندازی بازار متشکل ارزی

, تأثیر مثبت خبر راه اندازی بازار متشکل ارزی, تأثیر مثبت خبر راه اندازی بازار متشکل ارزی,

علوی راد آماده‌باش بانک مرکزی برای شروع به کار بازار متشکل ارزی را از دیگر دلایل اقتصادی کاهش قیمت ارز اعلام کرد و گفت: هرچند این بازار هنوز رسما آغاز به کارنکرده اما اطلاع‌رسانی در مورد آن بار روانی مثبتی را به همراه داشته است، در این بازار کسانی که خدمات ارزی به کارگزاران اقتصادی می‌دهند متنوع تر می‌شوند؛ همچنین انواع و اقسام تقاضای فیزیکی و یا حواله ارزی به‌صورت خرد یا بزرگ پاسخ داده می‌شود و این موضوع باعث اطمینان خاطر بیشتری به کارگزاران اقتصادی از جنبه تامین ارز مورد نیازشان  شده است.

,

مردم فهمیده‌اند که امریکا کارت برنده‌ای ندارد

, مردم فهمیده‌اند که امریکا کارت برنده‌ای ندارد, مردم فهمیده‌اند که امریکا کارت برنده‌ای ندارد,

وی در خصوص دلایل سیاسی کاهش نرخ دلار در بازار گفت: بار روانی و اثرات انتظاری تحریم‌ها و همچنین ادبیات تهدید گونه آمریکا دیگر آن اثراتی را که ابتدای سال 97 روی بازار ارز داشت ندارد و به‌نوعی خنثی‌شده است. جامعه ایران و کارگزاران اقتصادی کارت برنده دیگری برای فشار و تحریم بیشتر اقتصاد ایران نمی‌بینند و پذیرفته‌اند که ترامپ هر چه در توان داشته پیاده کرده که دستاورد خاصی هم برای آمریکا نداشته است.

,

علوی راد به اقدام سپاه در سرنگون سازی پهباد آمریکایی اشاره کرد و اظهار داشت: اقدام سپاه در سرنگونی پهباد آمریکایی و موضع‌گیری‌های اخیر قدرتمندانه سپاه و سایر مسئولین کشور در خصوص کاهش پایبندی ایران به برجام هم در داخل و هم خارج کشور نشان داد که آمریکا به هیچ وجه به صلاحش نیست که وارد درگیری نظامی با ایران شود.

,

وی ادامه داد: آحاد جامعه ایران نیز این موضوع را درک کرده‌اند و همین موضوع باعث شده بار روانی مثبتی به کارگزاران اقتصادی منتقل شود که درنهایت از التهابات بازار ارز کاسته شده است.

,

عضو انجمن اقتصاددانان ایران عنوان کرد: اروپایی‌ها اگرچه در عمل هیچ اقدامی در راستای حفظ برجام انجام نداده‌اند و به تعهدات خود نیز عمل‌نکرده‌اند اما همین‌که در گفتار با آمریکا همراهی نمی‌کنند و بر پایبندی به برجام تأکید می‌کنند؛ بازتاب منفی را به بازار داخل منتقل نکرده و برعکس اثر روانی مثبتی را در انتظارات فعالین اقتصادی به همراه داشته است.

,

علوی راد بابیان این‌که مجموعه عوامل مختلفی باعث شده تا سیاست‌های بانک مرکزی برای کنترل ارز تا حدودی موفقیت‌آمیز باشد خاطرنشان کرد: اکنون کارگزاران اقتصادی زمان مناسبی را برای تقاضای سوداگری ارز و خرید ارز به امید فروش به قیمت بالاتر در کوتاه مدت نمی‌بینند.

,

دلار زیر ۱۰ هزار تومان برسد تقاضای ارز افزایشی می‌شود

, دلار زیر ۱۰ هزار تومان برسد تقاضای ارز افزایشی می‌شود, دلار زیر ۱۰ هزار تومان برسد تقاضای ارز افزایشی می‌شود,

وی با اشاره به کاهش اختلاف قیمت بازار ارز آزاد و نیمایی تأکید کرد:  اگر دولت بخواهد با مداخله در بازار آزاد، قیمت ارز  را به ارز نیمایی نزدیک کند و نرخ دلار را به زیر ۱۰ هزار تومان برساند باز دوباره تقاضا برای خرید ارز از جنبه سوداگری در کشور توجیه اقتصادی پیدا می‌کند و احتمال التهاب بازار ارز و افزایش قیمت دلار وجود خواهد داشت.

,

علوی راد تصریح کرد: با توجه به اختلاف شدید نرخ رشد نقدینگی و نرخ تورم در ایران و آمریکا اگر دلار به زیر ۱۰ هزار تومان برسد این استنباط وجود دارد که دیر یا زود مانند آنچه در سال قبل رخ داد دوباره قیمت دلار افزایش یابد ازاین‌رو دلار زیر ۱۰ هزار تومان در شرایط فعلی کشور به صلاح نخواهد بود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه