اخبار داغ

مدرس سواد رسانه:

رویکرد واقع گرایانه «گاندو» برای سایر مسائل کشور قابل تجربه است/«گاندو» فصل تازه ای از تعریف واقعی مفاهیم یک پیام در رسانه ملی

رویکرد واقع گرایانه «گاندو» برای سایر مسائل کشور قابل تجربه است/«گاندو» فصل تازه ای از تعریف واقعی مفاهیم یک پیام در رسانه ملی
فعال رسانه ای استان یزد گفت: گاندو در کنار این واقعیت که "جیسون رضاییان جاسوس است" است، توانست حقایقی را در متن و حاشیه سریال به مخاطب بفهماند و رسانه ملی ما با ساخت مجموعه "گاندو" با ابزار نمایشی، مفهوم پیام مبتنی بر واقعیت را ارائه کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرگزاری علم و فناوری، حمید سعیدی مدرس سواد رسانه با اشاره به نقش رسانه ها در تعریف و تبیین موضوعات مختلف گفت: رسانه ها  به طور کلی در کارکردهایشان در یک مقوله بیشتر از هر چیز دیگری وجه اشتراک دارند و ان هم انتقال پیام است البته وقتی می گوییم رسانه منظور فقط بحث رسانه های خبری نیست بلکه هر ابزاری که قابلیت تبدیل شدن به یک رسانه را داشته باشد وجه مشترکشان انتقال پیام است به عبارتی از زمانی که بشریت از دود استفاده می‌کرد تا امروزه که با موج شبکه‌های اجتماعی روبرو هستیم همه اینها یک کارکرد ویژه‌ای دارند و آن هم انتقال پیام است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خبرگزاری علم و فناوری,

سعیدی افزود: اما از ابتدای خلقت تا الان چیزی که موجب شده رسانه‌ها از یکدیگر متمایز باشند، تعاریف مختلف ار یک مفاهیم پیام هم راستا با تغییر ابزار انتقال پیام است یا به عبارت دیگر هرچه ابزارهای انتقال پیام گسترده تر شد هم راستا با آن مفاهیم پیام ها نیز گسترش یافت برای مثال شاید در یک برهه با دود تنها یک کلمه و یک مفهوم را انتقال می دادند اما کم کم با گسترش ابزارها و علومی مانند علوم هنر یک پیام در قالب های مختلف مانند یک اثر موسیقیایی، یک کتاب یا یک نمایش انتقال پیدا کرد.

,

, ,

وی ادامه داد:امروزه با بروز و ظهور شبکه های اجتماعی یک پیام در قالب های متفاوت ونگاه های فردی منتقل می شود بطوری که می توان گفت هر شخص امی تواند به تنهایی به یک رسانه قدرتمند تبدیل شود

,

فعال رسانه ای استان یزد تاکید کرد: در این محیط پیچیده رسانه که در آن قرار داریم آنچه یک رسانه را نسبت به سایر رسانه ها متمایز می کند، تعریف مفاهیم یک پیام بر اساس واقعیت است همان‌طور که می‌دانید واقعیت و حقیقت تفاوت دارد. مثلا فرض کنید بگوئیم فلان فرد می تواند اختلاس میلیاردی بکند، این ادعا حتی ممکن است برای این فرد چالش‌هایی هم به همراه داشته باشد. این حقیقت است. اما واقعیت چیست؟ واقعیت این است که در این مثال بگوئیم این آقا می توانست اختلاس چند میلیاردی بکند، ولی تا الان این کار را انجام نداده است. پس با حقیقت می توان یک نفر را متهم کرد ولی با واقعیت میتوان رفع ابهام کرد.

,

وی افزود: در دنیای رسانه ای امروز، پیامی برای مردم قابل پذیرش است که علاوه بر حقیقت بر اساس واقعیت بنا نهاده شود. برای مثال شما فیلم های هالیوودی را که نگاه کنید در می یابید این فیلم ها خیلی توانسته اند جذابیت داشته باشند. چرا؟ چون مبتنی بر حقیقت هستند. ولی واقعیت در آنها دیده نمی شود. برای همین پذیرفتنش برای خودشان هم سخت است. فیلم مرد عنکبوتی را در نظر بگیرید. این فیلم یک حقیقت را بیان می‌کند، درست است دنیا نیاز به یک منجی دارد اما قابل پذیرش نیست چون واقعیت ندارد.

,

 

,

*** گاندو فصل تازه ای از تعریف واقعی مفاهیم یک پیام در رسانه ملی است

, *** گاندو فصل تازه ای از تعریف واقعی مفاهیم یک پیام در رسانه ملی است, *** گاندو فصل تازه ای از تعریف واقعی مفاهیم یک پیام در رسانه ملی است,

سعیدی بیان داشت: رسانه ملی ما با ساخت مجموعه "گاندو" با ابزار نمایشی، مفهوم پیام مبتنی بر واقعیت را ارائه کرد و خوشبختانه انتخاب هنر نمایش و فیلم کار درستی بود زیرا در کشور ما از فیلم استقبال زیادی می شود. به جرات می توانم بگویم که مردم ما به صورت حرفه ای فیلم می بینند. شاید اگر می‌خواستیم یک پیام را در کشوری دیگر مثلاً در دانمارک تعریف کنیم باید از ابزار دیگری بهره می بردیم همانطور که مشاهده شد برای خریدن یک نشریه که در آن به پیامبر اسلام(ص) توهین شد مردم صف می کشند. چرا؟ چون آنجا وجهه فرهنگی و اجتماعی آن مبتنی برمطالعه است اما کشور ما کشوری است که بیشتر مردم با فیلم انس گرفته اند.

,

, ,

مدرس سواد رسانه و شبکه های اجتماعی  اضافه کرد: شما می‌بینید وقتی دشمن بخواهد هجمه ای علیه کشور انجام دهد به فیلم سازی متوسل می شود شبکه های ماهواره ای سریال بلند می سازند. پس اگرما بخواهیم یک مفهومی از واقعیت را تعریف کنیم بهترین جا در کشور ما رسانه ملی و بهترین ابزار هنر نمایشی است.

,

سعیدی با مقایسه سریال گاندو با دیگر سریال های تلویزیونی تصریح کرد: براستی وجه تمایز آن چیست که به عنوان یک رسانه این‌گونه صدا کرد؟! همه سریال ها به نوعی انتقال دهنده پیام هستند و حقیقت را بیان می کنند. اما خیلی کم در صدا و سیمای ما مشاهده شده سریالی بر پایه واقعیت – با همان تعریف حقیقت و واقعیتی که عرض کردم- ساخته شود. 

,

وی با بیان اینکه گاندو را از این حیث می توان با مختارنامه مقایسه کرد افزود: مختارنامه هم می خواست یک پیام را انتقال بدهد اینکه "مختار ثقفی خونخواه حسین بن علی علیه السلام است" اما آیا این پیام قبلا انتقال پیدا نکرده بود؟ پیش از این هزاران کتاب و مقاله در مورد آن نوشته شده بود ولی داوود میرباقری این مفهوم را در قالب نمایش و بر پایه واقعیت تعریف کرد. لذا شما می بینید که در جامعه ما وقتی از مختار ثقفی صحبت می‌شود حتی برای اسب او هم تصویر ذهنی داریم اما این سریال با گاندو یک تفاوت بزرگ دارند و آن اینکه مختار یک موضوع تاریخی و از پیش پذیرفته شده بود.

,

این کارشناس رسانه بیان داشت: از نگاه رسانه موفقیت گاندو از دو حیث قابل بررسی است اول اینکه گاندو در کنار این واقعیت که "جیسون رضاییان جاسوس است" است، توانست حقایقی را در متن و حاشیه سریال به مخاطب بفهماند، خوب شاید سوال شود مگر پیش از این این پیام مخابره نشد؟! مگر خبر دستگیری و انتقال جیسون از همین رسانه ملی ما در بخش‌های خبری مختلف اعلام نشد؟ باید پاسخ داد بله داده شد ولی نمایش داده نشد!

,

, ,

سعیدی عنوان کرد: اولین پایه موفقیت گاندو این بود که موضوع جیسون رضائیان برخلاف مختارنامه برای زمان حال است که مردم توانستند با تمام وجود شرایط ان را احساس کنند، دومین رمز موفقیت گاندو آن بودکه موضوع جیسون رضائیان هنوز برای مردم مانند موضوع مختار از پیش پذیرفته شده نبود و ملاحضه می کنید بعد از پخش گاندو جیسون رضاییان به شخصیت فعلی تبدیل شد.

,

 مدرس سواد رسانه و شبکه های اجتماعی در پاسخ به این سوال که چرا با گاندو مخالفت شد؟  اذعان داشت: عرض کردم گاندو در کنار یک نمایش واقعی حقایقی در در متن به مخاطب فهماند که این فهمیدن برای برخی ها خوشایند نیست و آنها می دانند امروز یک هنر نمایشی می تواند ابزاری برای باورپذیر کردن یک موضوع باشد.

,

***شبکه های اجتماعی مهر تایید موفقیت سریال گاندو

, ***شبکه های اجتماعی مهر تایید موفقیت سریال گاندو, ***شبکه های اجتماعی مهر تایید موفقیت سریال گاندو,

سعیدی با بیان اینکه گاندو رسانه ملی را وارد فصل جدیدی از تعریف مفاهیم مبتنی بر واقعیت کرد گفت: این روش کارکردهای خیلی خوبی می تواند داشته اشد شاید ما بتوانیم از این کارکرد رسانه یعنی تعریف مفهوم بر پایه واقعیت در بسیاری از موارد برای مردم فیلم سازی کنیم چراکه نقش رسانه اینجاست که مشخص می‌شود.

,

وی با بیان اینکه شبکه های اجتماعی امهر تایید بر موفقیت سریال گاندو بودند افزود: همانگونه که گفتیم رسانه ها به سمت خصوصی شدن پیش می روند یعنی یک کاربر خودش می‌تواند خبرنگار، تحلیلگر و رسانه باشد. کما اینکه شما دیدید یک سلبریتی خبری را در صفحه خود منتشر گرد که حتی منجر به قتل یک نفر شد. شاید اگر صدها مقاله در مورد این موضوع نوشته شده بود، چنین اثری نداشت. با این توضیحات سریال گاندو را در شبکه های اجتماعی بررسی کنید. اگر این سریال در شبکه های اجتماعی مورد تحلیل قرار نمی گرفت و بر سر آن بحث نمی شد، مطمئن باشید دولت هم چنین واکنشی در سطح یک وزیر به آن نشان نمی داد!

,

, ,

***ادامه راه گاندو؛ برای اتفاقات مشابه اثر بخش است

, ***ادامه راه گاندو؛ برای اتفاقات مشابه اثر بخش است, ***ادامه راه گاندو؛ برای اتفاقات مشابه اثر بخش است,

این مدرس سواد رسانه خاطرنشان کرد: بحث وجدل بر سر گاندو تنها محدود به شبکه های اجتماعی نبود. بلکه بسیاری از  رسانه های خارجی نیز نسبت به آن واکنش داشتند خوب جای سوال دارد چرا این سریال جهانی شد؟ چون مبتنی بر واقعیت بود. لذا با اطمینان عرض می کنم ادامه کار مثل سریال گاندو برای اتفاقات مشابه در کشور ما مطمئناً اثر بخش است. جنجال های حول این سریال نیز قرار نیست، امروز و فردا تمام شود تحلیل ها هنوز ادامه خواهد داشت و خواهید دید که مباحث مفصل‌تری به وجود خواهد آمد.

,

سعیدی با اشاره به اینکه آثاری چون گاندو بیانگر خلاهای کشور برای مقابله با جنگ رسانه ای هستند گفت: چراکه جیسون رضائیان حتی از نگاه یک خبرنگار هم پشتوانه رسانه ای قدرتمندی دارد. به جرأت می توان گفت که ارتش رسانه ای آمریکا مانند هالیوود از ارتش نظامی آمریکا قدرتمند تر است و پشت فردی چون جیسون رضائیان صفوف منظمی از رسانه ها قرار دارند که نیاز است ما هم در قبال آن ها جبهه منظم داشته باشیم.

,

, ,

***گاندون مظلومیت ایران را در جنگ رسانه ها نمایان تر کرد

, ***گاندون مظلومیت ایران را در جنگ رسانه ها نمایان تر کرد, ***گاندون مظلومیت ایران را در جنگ رسانه ها نمایان تر کرد,

وی اذعان داشت: حقیقت این است که در ماجرای دستگیری و  جنگ رسانه ای جیسون رضائیان ایران نه تنها با قدرت وارد نشد بلکه با انتقادهای شدید برخی اشخاص در داخل بعد از پخش سریالی چون گاندو مظلومیت کشور در این میدان آشکار تر شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه