اخبار داغ

همزمان با روز زنجان؛

جایزه کتاب شیخ اشراق در زنجان برگزار می شود

جایزه کتاب شیخ اشراق در زنجان برگزار می شود
مدیرانجمن دوستداران تاریخ و فرهنگ زنجان گفت: همزمان با روز زنجان – روز بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی،جایزه کتاب شیخ اشراق در زنجان برگزار می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛مهدی افضلی امروز در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: برنامه های بزرگداشت سهروردی و بزرگداشت روز ملی زنجان با هم ترکیب و در قالب جایزه کتاب شیخ اشراق برگزار می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

وی با بیان اینکه این جشنواره در سطح ملی برگزار می شود، افزود:چهار کتاب از بین کتاب های منتشر شده سال گذشته داروی شده است.

,

این مسئول با اشاره به اینکه برای برگزاری این جشنواره با خانه کتاب وزارت ارشاد تماس گرفته شد،افزود:  48 کتاب در حوزه تاریخ و فرهنگ حوزه زنجان و 35 کتاب در حوزه سهروردی و شیخ اشراق برای داوری در این جشنواره انتخاب شد.

,

مدیرانجمن دوستداران تاریخ و فرهنگ زنجان خاطرنشان کرد: برنامه ای برای اجرای جایزه کتاب شیخ اشراق پیش بینی و آیین نامه اجرایی آن با حضور متخصصان خانه کتاب طراحی و بومی سازی شد.

,

افضلی ادامه داد: کتاب های مختلف در چهار حوزه تاریخ،فرهنگ، هنر و فلسفه و حکمت اشراق انتخاب و بررسی شد.

,

وی از برگزاری این مراسم در روز سه شنبه 8 مرداد در کتابخانه سهروردی زنجان خبرداد و گفت: برنامه ریزی های لازم برای اجرای این برنامه انجام شده است.

,

به گزارش موج رسا،شهاب‌‌الدین یحیی سهروردی(متولد۵۴۹ق) معروف به شیخ‌ اشراق، عارف و مؤسس مکتب‌ اشراق است. او در سهرورد زنجان چشم به جهان گشود.

,

وی قبل از بلوغ شروع به تحصیل قرآن، ادبیات عربی و فارسی کرده و بعد از آن برای تکمیل تحصیلات خود در سن سیزده سالگی سهرورد را ترک کرد و عازم مراغه شد و نزد مجدالدین جیلی مشغول فراگیری حکمت، اصول‌ فقه و منطق ارسطویی گشت.

,

سهروردی در سن بیست سالگی به اصفهان سفر کرد و محضر ظهیرالدین بیهقی(فارسی) مشغول تحصیل علم‌ منطق و افکارابن سینا شد و کتاب بصائر عمر بن سهلان ساوی را خواند.

,

او قبل از سی سالگی بین سال‌های ۵۷۷ - ۵۷۸ قمری اصفهان را ترک کرد و به دیار بکر رسید و بعد به آناتولی و بعد از اقامت کوتاه در آنجا به دمشق رفت و در آنجا به شهرهای بسیاری مراجعت کرد و با اساتید بسیاری ملاقات داشت و بحث حکمت‌ اشراق را با آنها مطرح میکرد.

,

سهروردی در سی سالگی به حران رفت و در آنجا با فخرالدین ماردینی آشنا شد و بسیاری از مطالب را از او فراگرفت. او سفر خود به توقات می‌رود و همانجا بود که کتاب حکمت‌ الاشراق خود را به پایان می‌رساند و سرآغاز مکتبی نوین در فلسفه اسلامی به نام مکتب اشراق شد. او کتاب‌ها و نوشته‌های زیادی را در سفرهای خود نوشت.

,

سهروردی مؤسس حکمت اشراق است، حکمتی که بر دو پایه استدلال و ذوق استوار است و فهم آن مستلزم آشنایی با حکمت مشائی و داشتن ذوق فطری و صفای ضمیر است. مقصود از حکمت اشراقی حکمتی است که مبتنی بر فلسفه مشائی ابن سینا و تصوف اسلامی و اندیشه‌های فلسفی ایران باستان و یونان به وجود آمد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه