اخبار داغ

حاشیه‌های برگزاری انتخابات پنجم شورایاری‌ها؛

به نام شورایاری به کام احزاب سیاسی/ چرا الزام داشتن سوء پیشینه از انتخابات شورایاری‌ها حذف شد؟

به نام شورایاری به کام احزاب سیاسی/ چرا الزام داشتن سوء پیشینه از انتخابات شورایاری‌ها حذف شد؟
مهدی چمران گفت: ورود افرادی خاص به شورایاری‌ها به هر قیمتی می‌تواند به نام شورایاری و به کام احزاب سیاسی تمام شود که باعث از بین رفتن اعتماد مردم نسبت به نظام جمهوری اسلامی شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، چند روزی است که برگزاری انتخابات پنجم شورایاری‌ها در تهران خبرساز شده است و دراین‌بین مخالفان و موافقانی با بیان نظرات خود بر ضرورت یا عدم برگزاری این انتخابات تأکید داشته‌اند. پیش‌ازاین نیز این انتخابات چهار دوره با محوریت محلات و کمک به شهرهای شهر برگزارشده است اما سه روز گذشته قاضی سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور طی نامه‌ای به رؤسای قوای سه‌گانه و وزیر کشور برگزاری انتخابات شورایاری‌ها را غیرقانونی خواند و خواستار جلوگیری از برگزاری آن شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

رئیس سازمان بازرسی کل کشور: برگزاری انتخابات شورایاری‌ها غیرقانونی است؛ از برگزاری آن جلوگیری کنید

, رئیس سازمان بازرسی کل کشور: برگزاری انتخابات شورایاری‌ها غیرقانونی است؛ از برگزاری آن جلوگیری کنید,

همچنین در بخشی از این نامه، تصویب مصوبه توسط شورای اسلامی شهر تهران و اقدام به برگزاری و اجرای انتخابات انجمن شورایاری محلات، برخلاف اصل ۱۰۰ قانون اساسی و نیز قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران دانسته شد و شورای اسلامی شهر تهران و هیئت محترم وزیران را خارج از حدود اختیارات قانونی مراجع مزبور عنوان‌شده است.

, .,

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در بخش دیگری از نامه خود آورده است: به‌رغم گذشت ۴ سال از ارسال گزارش سازمان به مبادی ذی‌ربط و همچنین انجام مکاتبات هشداری مکرر با وزیر محترم کشور و ریاست شورای عالی استان‌ها مبنی بر لزوم وضع مبانی قانونی برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها و تأکید بر این موضوع در جلسه‌ای با حضور نمایندگان این سازمان و استاندار، فرماندار و رئیس شورای اسلامی شهر تهران و دیگر مقامات مربوط در استانداری تهران، به‌رغم تأکید نمایندگان سازمان بر مواضع پیشین و لزوم ایجاد بسترهای قانونی، لیکن، برگزاری انتخابات دوره پنجم شورایاری‌ها، در مرحله اجرا قرارگرفته است.

, .,

سخنگوی وزارت کشور: مصوبه دولت در خصوص شورایاری‌ها لازم‌الاجراست

, سخنگوی وزارت کشور, :, :, مصوبه دولت در خصوص شورایاری‌ها لازم‌الاجراست,

پس‌ازآن امروز سید سلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور در اظهارنظری گفت: شورای اسلامی شهر تهران مصوبه‌ای را در خصوص تشکیل شورایاری‌ها در محله‌های پایتخت وضع کرده است که این مصوبه در اجرای ماده ۹۰ قانون شوراها به هیئت تطبیق مصوبات ارسال و مورد اعتراض این هیئت واقع نشده است. در ترکیب این هیئت نیز یک قاضی عالی‌رتبه منتخب رئیس قوه قضاییه مطابق نص صریح قانون عضویت دارد و بر اساس همان قانون هم‌اکنون این مصوبه قطعی و لازم‌الاجرا شده است.

, .,

, , ,

اما برای بررسی بیشتر موضوع برگزاری انتخابات پنجم شورایاری‌ها در تهران سراغ «مهدی چمران»، رئیس سابق شورای شهر تهران رفتیم تا از چندوچون این موضوع آگاه شویم.

,

چمران اظهار کرد: به‌طورکلی برپایی شوراهای محلی و شورایاری‌ها در کلان‌شهرهایی مانند تهران که جمعیت حدود 10 میلیون نفری را در خود جای‌داده است، داشتن نمایندگانی از هر محله به‌عنوان شورای محلی، اتفاقی مثبت و مفید است.

,

وی خاطر نشان شد: اما همواره از سنوات گذشته نیز اجرای این قانون مخالفان و موافقانی را داشته است و مخالفت‌های سازمان بازرسی کل کشور موضوع جدیدی نبوده و مختص این دوره نیست، به‌عنوان مثال در دوره دولت نهم، وزیر کشور، آقای پور محمدی مخالف این طرح بود که با وی جلسات متعددی داشتیم و حتی کار به دخالت رئیس‌جمهور کشید و با دستور وی این انتخابات انجام شد.

,

رئیس سابق شورای شهر تهران یادآور شد: در دوره دولت آقای روحانی نیز موضوع انتخابات چهارم شورایاری‌ها به هیئت دولت کشیده و با موافقت رئیس‌جمهور انجام شد و اکنون نیز در دوره پنجم شاهد اختلاف نظر بین سازمان بازرسی کل کشور و وزارت کشور هستیم اما همواره با دخالت رئیس‌جمهور این انتخابات انجام می‌شد.

,

شورایاری چهارم توسط شورای پنجم شهر تعطیل شد!

, شورایاری چهارم توسط شورای پنجم شهر تعطیل شد!,

چمران ادامه داد: در این دوره موضوع حائز اهمیت، قانونی یا قانونی نبودن برگزاری این انتخابات نیست، بلکه متأسفانه با روی کار آمدن شورای شهر جدید در تهران، طی دو سال گذشته شاهد کنار زدن شورای همیاری‌ها به جرم اینکه این افراد منتخب شورای پیشین هستند بودیم و به آن‌ها توجهی نشد، حتی چند ماه گذشته شورایاری‌ها تعطیل و اعضای آن بیرون شدند.

,

وی افزود: از این رو شورای شهر تهران به دنبال ایجاد شورایاری جدید برآمد که در ابتدا استقبالی از آن نشد و رفته‌رفته با تبلیغات عده‌ای در این انتخابات ثبت‌نام کردند؛ اما نگرانی از آن است که این شورایاری‌ها به‌صورت حزبی انتخاب شوند به این معنی که اعضای شورای شهر تنها افرادی خاص با گرایش سیاسی همسویشان را بپذیرند.

,

شورایاری‌ نباید تبدیل به پایگاه سیاسی شود

, شورایاری‌ نباید تبدیل به پایگاه سیاسی شود,

رئیس سابق شورای شهر تهران بیان کرد: حتی در این دوره شورای شهر، رأی‌گیری مساجد را نیز حذف کرد که با اعتراض‌هایی که شد دوباره رأی‌گیری مساجد بازگشت؛ اگر شورایاری سیاسی شود به هیچ‌چیز نمی‌توان رسید و همان‌طور که ما در دوره‌های قبل هیچ‌گاه نگاه سیاسی به شورایاری‌ها نداشتیم و تنها به‌صورت تخصصی به مشکلات محله خودشان می‌پرداختند، ازاین‌پس نیز نباید نگاه سیاسی به آن‌ها داشت.

,

وی تأکید کرد: اگر اعضای شورایاری‌ها بخواهد بر اساس حزب و جناح سیاسی تقسیم‌بندی شوند آسیب بزرگی به پیکره شوراها می‌زند زیرا در این حال شورایاری‌ها به پایگاه‌های سیاسی احزاب مختلف در محلات تبدیل می‌شوند و بازخورد دیگری ندارد و به دنبال آن باعث از بین رفتن اعتماد مردم به انتخابات و نظام می‌شود.

,

شورا شهر تهران به پایگاه یک حزب خاص تبدیل‌ شده است

, شورا شهر تهران به پایگاه یک حزب خاص تبدیل‌ شده است,

چمران گفت: تشکیل شورایاری‌ها نیاز به قانون خاصی ندارد زیرا افراد می‌توانند در هر محله و مسجد، معتمدین محله خود را انتخاب کنند و با عنوان «انجمن محله» به فعالیت خود ادامه دهند اما موضوع بسیار مهم این است که افرادی که قرار است در شورایاری‌ها فعالیت کنند، این شوراها را به پایگاه حزبی خود تبدیل نکنند که متأسفانه در شورای شهر کنونی شاهد تبدیل‌شدن شورا شهر به پایگاه یک حزب خاص هستیم.

,

, ,

رئیس سابق شورای شهر تهران تصریح کرد: شورایاری‌ها به دلیل اینکه هیچ‌گونه مسئولیت اجرایی، تصمیم‌گیری و قانون‌گذاری ندارند و این‌ها تنها یک سری انجمن‌های محلی هستند که می‌توانند خواسته‌ها، کمبودها و پیشنهادهای محله را برنامه‌ریزی کرده و به شهردار شهر یا شهردار منطقه بدهند و درواقع هیچ‌گونه تداخلی با وظایف شورای شهر ندارد.

,

احتمال ورود افرادی خاص به شورایاری‌ها به هر قیمتی

, احتمال ورود افرادی خاص به شورایاری‌ها به هر قیمتی,

وی یادآور شد: در دوره گذشته ما در شورای شهر قوانینی را به تصویب رساندیم که اختلاف‌هایمان با وزارت کشور بر سر شورایاران حل شد، اما متأسفانه در دوره جدید بسیاری از این قوانین لغو شده‌اند، حتی در دوره جدید قانون الزام داشتن سوءپیشینه و خوش‌نام بودن افراد را نیز برداشته‌اند که می‌تواند زنگ خطر این باشد که به شورای شهر به دنبال وارد کردن افراد سیاسی و حزبی به شورایاری‌ها به هر قیمتی است.

,

چمران در پایان تأکید کرد: این موضوع می‌تواند به نام شورایاری و به کام احزاب سیاسی باشد که باعث از بین رفتن اعتماد مردم نسبت به نظام جمهوری اسلامی شود.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه