اخبار داغ

در سال جاری انجام شد؛

افزایش ۹۴ درصدی تولید پیله‌ تر ابریشم در خراسان شمالی

افزایش ۹۴ درصدی تولید پیله‌ تر ابریشم در خراسان شمالی
سرپرست امور طیور، زنیور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اعلام اینکه در سال جاری 208 تن پیله تر ابریشم در استان تولید شد، گفت: این حجم از تولید امسال در مقایسه با میزان تولید سال گذشته به رشد 94 درصدی رسید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهدی شکاری، سرپرست امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک اظهار کرد: در سال جاری چهار هزار و 960 جعبه نوغان میان نوغان داران استان توزیع شد که در مقایسه با سال گذشته 73درصد رشد داشته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر اترک,

شکاری گفت: به طور میانگین از هر جعبه 42 کیلوگرم پیله تر ابریشم برداشت شد این میزان برداشت پیله های تر ابرشیم از جعبه ها به 208 تن رسید.

,

وی خاطر نشان کرد: این حجم برداشت در سال جاری 107 تن  بیشتر از سال گذشته بود.

,

وی همچنین افزود: امسال این حجم تولید 94 درصد بیشتر از سال قبل بوده است.

,

شکاری یادآور شد: در سال جاری پیله های کرم ابریشم کیلویی 78 تا 95 هزار تومان به فروش رسیدند.

,

وی در بخش دیگری از سخن خود با یادآوری این مطلب که بیش از چهار هزار و 166 خانوار در زمینه پرورش کرم ابریشم در شهرستان های راز و جرگلان و مانه و سملقان به صورت سنتی فعالیت دارند، عنوان کرد: در راستای اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی با هدف افزایش درآمد روستاییان و ایجاد اشتغال برای جوانان، برنامه توسعه نوغان داری استان در دستور کار قرار گرفته است.

,

وی بیان کرد: در راستای اجرای برنامه یاد شده، در سال 97، 67 میلیارد و 300 میلیون ریال از محل اعتبارات سفر رهبری، اختصاص یافت همچنین امکان سنجی مناطق مستعد به منظور توسعه نوغانداری انجام شد و 20 دوره کلاس آموزشی برای تعداد هزار و 200 نفر روز برگزار شدند.

,

سرپرست امور طیور، زنیور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی همچنین افزود: در راستای اجرای این برنامه، ساختمان نوغانداری به مساحت 653 متر مربع در منطقه کلاته بهار و 20 هکتار توتستان در روستاهای کلاته ابریشم و بهار همچنین زیرساخت هایی شامل تامین آب و حفر چاه، استخر ذخیره آب، تامین برق و تامین ادوات مورد نیاز نیز در این مناطق تهیه شده اند.

,

شکاری در خاتمه یادآور شد: افزون بر این، توسعه نوغان داری در مناطق مستعد استان و تکمیل زنجیره تولید ابریشم، پیگیری تامین منابع مالی از محل افزایش اعتبارات تملک و دارایی استانی، ملی و تسهیلات ارزان قیمت، ساماندهی و اصلاح ساختار سیستم های پرورش سنتی موجود، پی گیری خرید تضمینی پیله از نوغان داری و تامین و توزیع تخم نوغان و نهال توت مورد نیاز استان نیز در حال انجام هستند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه