اخبار داغ

نوید آبادانی روستاهای متروکه بیجار به مدد بنیاد برکت/ اجرای بیش از ۳۰۰۰ طرح اشتغالزایی در کردستان

نوید آبادانی روستاهای متروکه بیجار به مدد بنیاد برکت/ اجرای بیش از ۳۰۰۰ طرح اشتغالزایی در کردستان
اجرای طرح های اشتغالزایی توسط بنیاد برکت در روستاهای بیجار موجب مهاجرت معکوس و نوید بخش احیای روستاهای متروکه و رونق تولید است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، یکی از  مهمترین مشکلات شهرستان بیجار مهاجرت روستائیان به شهر و خالی شدن روستاها از جمعیت است که بعنوان یک تهدید برای شهرستان است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

 

,

این روزها در کنار قرارگاه پیشرفت و آبادانی که در چند سال اخیر در راستای محرومیت زدایی و اشتغالزایی در دهستان سیاه منصور ورود پیدا کرده ، بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) نیز در برخی روستاهای بیجار با اجرای طرح صحاب و آسمان موجب احیای روستاهای متروکه و اشتغالزایی شده است.

,

 

,

 

,

, ,

 

,

کمبود امکانات موجب مهاجرت مردم به شهر شد

,

 

,

روستای گوندک در 26 کیلومتری شهر بیجار یکی از روستاهای هدف بنیاد برکت است که ارائه تسهیلات اشتغالزایی موجب بازگشت تعدادی از روستایانی که بعلت نبود امکانات و اشتغال روستای خود را ترک کرده بودند شده است.

,

 

,

حسینی زاده یکی از اهالی روستا در گفتگو با خبرنگار کُردتودی، با بیان اینکه در دهه 70 بیش از 600 نفر در این روستا زندگی می کردن بیان داشت: نبود راه مناسب آسفالتی ،آب شرب، سرویس بهداشتی مناسب، نبود خانه بهداشت و مدرسه از مهمترین معضلاتی بودن که موجب مهاجرت تعداد زیادی از مردم این روستا به شهر بیجار و شهرهای اقماری کرج شده است.

, کُردتودی،,

 

,

 

,

, ,

 

,

 

,

وی تصریح کرد: در سال 95 با حضور بنیاد برکت و ارائه تسهیلات اشتغالزایی 5 خانوار به روستا بازگشتند و بنیاد هم به 8 نفر وام اشتغالزایی پرداخت کرده است.

,

 

,

احمدی یکی از ساکنان روستای گوندک بیان داشت: چند سال قبل بعلت نداشتن سرمایه و نبود شغل مناسب مجبور به مهاجرت از روستا شدم که شغل کارگری کفاف زندگی اجاره نشینی را نمی داد و پس از اطلاع از اقدامات بنیاد برکت به روستا برگشتم و با دریافت 30 میلیون تومان تسهیلات 16 راس دام خریدم و در روستا مشغول دامپروری هستم و خدا را شکر گزارم.

,

 

,

یکی از بانوان روستا گفت: در چند سال گذشته بعلت نداشتن سرمایه برای مردم فرش می بافتم اما در حال حاضر با حضور بنیاد برکت و گرفتن مقداری وام برای خودم کار میکنم و می توانم خرج خانواده را بدهم.

,

 

,

تا کنون 250 طرح محرومیت زدایی در استان کردستان ایجاد شده است

,

 

,

مرتضی نیازی مدیر طرح های اشتغالزایی اجتماع محور بنیاد برکت در گفتگو با خبرنگار کُردتودی، اظهار داشت: روستای گوندک در فاصله 26 کیلومتری شهر بیجار واقع شده است که در چند سال اخیر بیشترین آمار مهاجرت را داشته است و آن نیز به دلیل مشکلات کسب و کار بوده است.

, کُردتودی،,

 

,

وی با بیان اینکه در حال حاضر این روستا 150 نفر ساکن دارد که تعدادی از آن ها مهاجرت کرده بودند که با اجرای طرح های بنیاد برکت به این روستا بازگشتند، افزود: شغل بیشتر مردم زراعت گندم به شکل دیمی بوده است که به دلیل خشکسالی و کمبود آب های زیر زمینی این کار را کنار گذاشته اند.

,

 

,

وی ادامه داد: با ورود به 36 روستای شهرستان بیجار و ارائه خدمات شاهد مهاجرت معکوس به این روستاها هستیم .

,

 

,

 

,

, ,

 

,

به گفته نیازی: در سال 98 در استان کردستان بیش از 3 هزار طرح اشتغالزایی اجتماع محور اجرا می کنیم که این میزان می تواند موجب تحولی بزرگ در سطح استان باشد.

,

 

,

مدیر طرح های اشتغالزایی اجتماع محور بنیاد برکت تصریح کرد: تا کنون 250 پروژه محرومیت زدایی و اشتغالزایی توسط بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در استان کردستان اجرا شده است.

,

 

,

اجرای طرح آسمان بنیاد برکت در دو روستای توچ گنبد و گرگین

,

 

,

معاون فرماندار بیجار در گفتگو با خبرنگار کُردتودی، گفت: طرح های بنیاد برکت در قالب طرح های آسمان و سحاب در شهرستان بیجار اجرا شده است.

, کُردتودی،,

 

,

وی تصریح کرد: در قالب طرح صحاب تا کنون 155 فقره تسهیلات به متقاضیان به ارزش 4 میلیارد و 800 میلیون تومان ارائه شده است.

,

 

,

محبیان از اجرای طرح آسمان در دو روستای اوچ گنبد و گرگین توسط بنیاد برکت خبر داد و بیان داشت: در راستای اشتغالزایی 60 فقره تسهیلات 40 میلیون تومانی به ارزش 2 میلیارد و 400 میلیون تومان به متقاضیان واگذار شده است.

,

 

,

معاون فرماندار بیجار با تاکید بر اینکه اشتغال یکی از مولفه های توسعه و پیشرفت کشورهاست، از احیای فرش آهنین بیجار با ارائه تسهیلات به بانوان روستای توسط بنیاد برکت در شهرستان بیجار خبر داد.

,

 

,

وی عنوان کرد: حمایت از بافنده و پیدا کردن بازار فروش برای فرش های بافته شده از مهمترین پارامتراهای بنیاد برکت برای حمایت از بافنده است.

,

 

,

, ,

 

,

امیدواریم در دهه چهارم انقلاب که یکی از اهداف آن محرومیت زدایی و توجه به مناطق محروم است با اشتغالزایی درست و حساب شده برای جوانان روستائی، شاهد بازگشت افراد مهاجر کرده به روستا و احیای روستاهای متروکه و رونق تولید باشیم.

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه