اخبار داغ

کشاورزان گرفتار اما و اگرهای دولتی؛

تعهد پیمان‌سپاری ارزی؛ سدی در مسیر بهبود مشکلات کشاورزی/ صادرکنندگان در دوراهی رعایت قانون یا انتظار برای مستثنی‌سازی؟!

تعهد پیمان‌سپاری ارزی؛ سدی در مسیر بهبود مشکلات کشاورزی/ صادرکنندگان در دوراهی رعایت قانون یا انتظار برای مستثنی‌سازی؟!
تعهد پیمان‌سپاری بلای جان محصولات کشاورزی و رکود در بخش صادرات شده، با این وجود بخش دولتی لزوم رعایت این پیمان را نوید داده و بخش خصوصی خواستار مستثنی‌سازی کشاورزی از این تعهد‌نامه است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم‌نیوز، آذربایجان‌غربی با دارا بودن ۱۳۰ هزار هکتار از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار باغات کشور تبدیل به قطب تولید برخی میوه‌ها در کشور شده اما با این وجود بیش از ۳ سال است که کشاورزان شرایط مناسبی را تجربه نکرده و تابستان‌های تلخ و زمستان‌های تلخ‌تری را سپری می‌کنند و در این میان سرمای بهاره و از بین رفتن محصولات کشاورزی آن نیز داغ‌های دلشان را تشدید کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم‌نیوز,

البته سال‌های گذشته در کنار این مشکلات، شاهد از بین رفتن میوه‌های تابستانی کشاورزان در کنار جاده‌ها و باغات کشاورزی بوده‌ایم و در این بین بارها سعی در رساندن صدای اعتراض کشاورزان به گوش مسئولان داشته‌ایم اما با این وجود بازهم کشاورزان تنها مهره سوخته تصمیمات دولت شده‌اند.

,

با توجه به اینکه بیش از ۸۰ هزار نفر از جمعیت آذربایجان‌غربی به‌صورت مستقیم به شغل کشاورزی و امرار معاش از این طریق مشغول هستند اما این مردم حال خوشی نداشته و در سال‌های گذشته در پی ضرر و زیان‌های بسیار سنگین به برخی شغل‌های کاذب روی آورده‌اند.

,

شاید مهم‌ترین علت عدم توانایی کشاورزان در امرار معاش را بتوان عدم صادرات محصولات کشاورزی و پیشی گرفتن عرضه بر تقاضای مردم در محصولات کشاورزی است.

,

پر واضح است که بازار‌های داخلی توان پاسخگویی به این حجم از تولیدات کشاورزی را نداشته و صادرات محصولات کشاورزی در سال‌های اخیر به‌خصوص در سال‌جاری به امری سخت تبدیل شده به گونه‌ای که طبق اظهارات بسیاری از صادرکنندگان، بیش از ۹۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش صادرات میوه‌های تابستانی و بیش از ۴۰ درصد کاهش صادرات سیب را شاهد هستیم که طبق اظهارات مسئولان مهم‌ترین علت این کاهش «تعهد پیمان‌سپاری ارزی» بوده است. اما در این خصوص طی گزارش‌های قبلی سراغ مسئولان رفته و پیگیر رفع این مانع صادراتی و سد راه صادرات محصولات کشاورزی شده‌ایم.

,

* ملزم به رعایت بخشنامه تعهد پیمان‌سپاری ارزی هستیم

, * ملزم به رعایت بخشنامه تعهد پیمان‌سپاری ارزی هستیم,

محمد دهقان، سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی، در گفت و گو با خبرنگار اروم‌نیوز، می‌گوید: پیمان‌سپاری ارزی ارتباطی به سازمان صمت نداشته و مربوط به بانک مرکزی است که هر صادرکننده متعهد می‌شود در ازای کالای صادراتی خود ارز خود را به کشور باز‌گرداند.

,

وی، می‌افزاید: اگر تغییری در پیمان‌سپاری ارزی اعمال شود، این موضع در تمامی بخش‌های این تعهد ملزم به تغییر بوده و در خصوص مستثنی‌سازی نیز پیگیری‌هایی انجام شده و در میز سیب استان مطرح شده اما تصمیم بر طرح پیگیری این مساله در میز سیب کشوری در نیمه دوم شهریورماه است.

,

دهقان، ادامه می‌دهد: از مستثنی شدن بخش کشاورزی از پیمان‌سپاری ارزی استقبال می‌کنیم اما فعلا این مساله دستورالعمل بانک مرکزی بوده و همگان ملزم به انجام آن هستیم.

,

وی، در پاسخ به سوال خبرنگار اروم‌نیوز مبی بر اینکه این تعهد چه میزان به کشاورزی استان و صادرکنندگان ضرر می رساند؟، می‌گوید: نمی‌توان در خصوص ضرر و زیان این پیمان صحبت کرد و نظری داد چر‌اکه طبق این پیمان‌سپاری ارز از کشور خارج نشده و جبران کمبود دلار و استفاده در زمینه‌های دیگر به این مساله مربوط می‌شود.

,

با توجه به گفته‌های سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی، مبنی بر اینکه این مسئله مربوط به بانک مرکزی بوده و عملا ارتباط مستقمی به  این سازمان دارد، مهم‌ترین سوالی که پیش می‌آید این است که متولی دولتی حمایت از صادرکنندگان در استان چه کسی است؟ آیا بخش خصوصی به تنهایی قادر به حل مشکلات صادر‌کنندگان و صادرات محصولات کشاورزی خواهد بود؟

,

* تعهد پیمان‌سپاری؛ عامل نابودی کشاورزی

, * تعهد پیمان‌سپاری؛ عامل نابودی کشاورزی,

اما رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، در این خصوص  می‌گوید: در صورت پیگیری این مسئله در نیمه دوم شهریور در میز سیب جهت مستثنی‌سازی کشاورزی از تعهد پیمان‌سپاری ارزی عملا تمامی محصولات تابستانی کشاورزی از بین رفته و کشاورزان ضررهای جبران ناپذیری را متحمل خواهند شد.

,

وی، می‌افزاید: در چند روز گذشته در پی کاهش قیمت دلار در بازار هیچ‌کدام از هزینه‌های کشاورزی کاهش نداشته و همچنان کشاورزان قیمت‌های سرسام‌آوری را تحمل می‌کنند اما با این وجود محصولات کشاورزی در بازار روز بیش از ۴ هزار تومان کاهش قیمت را متوجه شده است.

,

تاج‌الدینی، تاکید می‌کند: البته پیمان‌سپاری ارزی نیز مسئله مهمی بوده که در کاهش قیمت‌ها تاثیرگذار است چراکه عرضه بر تقاضا پیشی می‌گیرد.

,

وی، تصریح می‌کند: در گذشته پیمان‌سپاری ارزی با مصالحه انجام می‌شد یعنی صادرکننده می‌توانست پیمان دلاری خود را در اختیار وارد کننده دارای بازار عرضه قرار داده و تمامی مالیات و عوارض مالیاتی برعهده واردکننده شده و صادرکننده تنها وظیفه ارزآوری برعهده داشت اما امروز صادرکننده باید وارد کند، حال اینکه صادر کننده بازار فروش در اختیار ندارد و بسیاری از واردکنندگان که نیازمند این پیمان‌هستندکه می‌توانند با توافق حق قانونی تمامی پیمان خودرا در اختیار واردکننده قرار دهند اما با نامه رسمی دادگستری به تمامی دفاتر ثبت اسناد و مراکز قانونی، انجام این مصالحه را غیر‌قانونی دانسته و عملا ممنوع کرده‌اند.

,

* کشاورزی در انتظار نابودی!

, * کشاورزی در انتظار نابودی!,

وی بیان می‌کند: در صورتی که پیگیر حل مشکلات و موانع سد راه صادر‌کنندگان و رفع مانع پیمان‌سپاری ارزی نباشیم، نابودی صادرکننده محصولات کشاورزی و کشاورزان دور از انتظار نبوده و در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد این اتفاق خواهیم بود.

,

* پیگیری فراهم‌سازی زیر‌ساخت‌های نقل و انتقال ارز توسط استاندار

, * پیگیری فراهم‌سازی زیر‌ساخت‌های نقل و انتقال ارز توسط استاندار,

محمدمهدی شهریاری، استاندار آذربایجان‌غربی طی روزهای اخیر و در سومین جلسه شورای استانی گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی اظهار داشت: صادرکنندگان محصولات کشاورزی در رابطه با پیمان‌سپاری ارزی و نقل و انتقال ارز به‌ویژه با کشورهای همسایه دچار مشکلاتی هستند که در ملاقات حضوری با رئیس کل بانک مرکزی، فراهم‌سازی زیرساخت‌های نقل و انتقال ارز را پیگیری خواهم کرد.

,

البته اینکه این دیدار و تصمیم‌گیری تا چه مدت طول بکشد و بنا به گفته رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ارومیه این انتظار تا چه میزان موجب ضرر و زیان به کشاورزان شود نیز امر مهمی است که باید مورد توجه بخش دولتی به‌عنوان حامی اصلی کشاورزان در حوزه صادرات و فروش باشد.

,

حال با توجه به اینکه فصل برداشت محصولات فرارسیده و به زودی با برداشت محصول سیب به‌عنوان اصلی‌ترین و عمده‌ترین میوه صادراتی استان و نیز موارد گفته شده مسئولان، باید منتظر ماند و دید چه زمانی موعد عمل به وعده‌های مسئولان در این خصوص خواهد بود؟

,

شاید این‌بار مسئولان به داد کشاورزان و صادرکنندگان رسیده و پس از چندی شاهد شرایط مناسب اقتصادی در استان باشیم.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه