سید مهدی سیدمحسنی باغسنگانی با اشاره به اینکه پشتوانه روشنفکری در غرب وجود ندارد و حرف تازهای برای جامعه ندارند گفت: متأسفانه جامعه رسانه زده، عوامزده و خندوانهای شده است و در واقع جامعهای وجود ندارد.[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مشهدپیام، پنجمین نشست دانشجویی انجمن اندیشهورزی ایران آینده شب گذشته با حضور دانشجویان علاقهمند مشهدی و با جمعبندی دکتر سید مهدی سیدمحسنی باغسنگانی، سخنران جلسه پیرامون موضوع کتاب هویت ما، در محل فروشگاه کتاب بهنشر مشهد برگزار شد.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مشهدپیام,باغسنگانی اظهار کرد: امروز در فضاهای عمومی موضوع هویت مطرح نمیشود و موضوعاتی مانند زندگی مجازی و فضای مجازی بروزترین بحثها است.
,وی با بیان اینکه جامعه آماری مردم مشهد دارای دغدغههای گوناگونی است افزود: طیفهایی روی موضوع تمدن، آزادی حجاب کار میکنند و لذا هویت بایستی مابازای بیرونی داشته باشد.
,کارشناس امور فرهنگی هویت را دارای بخشهای مختلفی دانست و گفت: بر اساس اذعان متفکران غربی، در دورهای دولتها از روشنفکران برای تربیت اجتماعی استفاده میکردند ولی الان از طریق نظامهای اقتصادی و سیاسی صورت میگیرد و امروز در غرب نیز روشنفکران جایگاهی ندارند.
,وی افزود: روشنفکری در ایران ناقص به دنیا آمده و در کشورهای خودشان نیز کارکردهایش را از دست داده است و در قرون وسطی بود که روشنفکران، در تاریکیهای جهل آن زمان روشنیبخش موضوعات بودند.
,
باغسنگانی تصریح کرد: امروز سرمایهداری رشد کرده و روشنفکران تبدیل به تفسیرگر شدهاند و وظیفه دارند زندگی روزمره را نوعی تفسیر کنند تا مردم لذت ببرند.
متأسفانه جامعه رسانه زده، عوامزده و خندوانهای شده است و در واقع جامعهای وجود ندارد
وی با اشاره به اینکه پشتوانه روشنفکری در غرب وجود ندارد و حرف تازهای برای جامعه ندارند افزود: متأسفانه جامعه رسانه زده، عوامزده و خندوانهای شده است و در واقع جامعهای وجود ندارد.
,دانشآموخته سیاستگذاری فرهنگی خاطرنشان کرد: عصر روشنفکری به آن معنای گذشته تمام شده و در دورهای هستیم که تعداد دنبال کننده افراد در شبکههای اجتماعی نشان دهنده مرجعیت فکری جامعه است.
,وی با بیان اینکه هویت در گذشته واقعاً سؤال اساسی بود، افزود: پروژه روشنفکری واقعی این است که واقعیت جامعه را درک کنیم و در مورد آن گفتگو کنیم تا در مردم تأثیرگذار باشیم.
,, ,
کارشناس امور فرهنگی گفت: آمار چاپ و نشر کتاب در کشور بسیار پایین است، اگر بخواهیم به تمدن بزرگ برسیم باید افکار نیز به تبع آن بزرگ شود و لذا باید تولید فکر داشته باشیم.
,وی با اشاره به اینکه بر اساس نظریات روز، جریان روشنفکری در جامعه داخلی و بیرونی مرجعیت ندارند افزود: چهل سال انقلاب سپری شده و در زمانی به سر میبریم که باید برای ساخت تمدن بزرگ تصمیمگیری کنیم و حرفهای تازه را تحلیل کنیم.
,کارشناس امور فرهنگی باید گفتگوها به سمت نبرد دهه نودی با رویکرد گام دوم و تمدن اسلامی هدایت شود، اظهار کرد: بیشتر جامعه نخبگانی ما سمت علوم انسانی نمیروند و لذا طوری طراحی نشده تا خروجی بگیریم.
,دولتمردان غیرانقلابی از انقلاب فرهنگی و اقتصادی به عنوان مثال در حوزه بانکداری حمایتی نمیکنند
, دولتمردان غیرانقلابی از انقلاب فرهنگی و اقتصادی به عنوان مثال در حوزه بانکداری حمایتی نمیکنند,وی با تحلیل این موضوع که انقلاب داخل دولت ایجاد نشده است و فاصله نظام با دولت بسیار است افزود: دولتمردان غیرانقلابی از انقلاب فرهنگی و اقتصادی به عنوان مثال در حوزه بانکداری حمایتی نمیکنند.
,باغسنگانی تصریح کرد: بر اساس نظر نویسنده کتاب هویت ما، دین که فروریخت دولت شهرها ایجاد شد و انسان باید خودش را بر اساس چیزی تعریف میکرد لذا هویتهای ملی در این زمان ایجاد شد.
,وی افزود: ایران در مواجهه با غرب تطوراتی را طی کرد که آخرین آن انقلاب اسلامی بوده است و به تدریج از شیفتگی غرب به نفرت از غرب و از آن به بازگشت به سنت و از آن نیز به انقلاب اسلامی رسیدهاند.
,دانشآموخته سیاستگذاری فرهنگی خاطرنشان کرد: خلاصه صحبت نویسنده کتاب این است که عنصر اصلی هویت افراد، دین است و دین نیز در برخی صحنههای اجتماعی بروز دارد.
,وی افزود: انتقاد به کتاب این است که حقانیت دین اثبات نمیشود و به عنوان موضوعی نسبی برای برخورد با غرب مطرح میشود و اینکه دین نوعی برساخت اجتماعی مطرح میشود که اشکال است.
,کارشناس امور فرهنگی با اشاره به اینکه مدل تفکر انتقادی و تفسیرگرایانه نویسنده کتاب برای آینده موضوعی خارج نمیشود گفت: جامعه با ورود بیشتر تکنولوژی خیلی مانند بلاک چین و بیت کوین و نبود نظارت بر ارتباطات جهانی متفاوتتر خواهد شد و لذا آن دورهای که هر 50 سال یک نسخه پیچیده میشد گذشته است.
,انتهای پیام/
]
ارسال دیدگاه