اخبار داغ

گزارش تصویری/

تصاویر/« رنگرزی سنتی » در تبریز

تصاویر/« رنگرزی سنتی » در تبریز
رنگین نمودن الیاف یا پارچه‌های ابریشمی، پشمی، کرک و پنبه با استفاده از مواد طبیعی که منشاء گیاهی یا حیوانی دارند را رنگرزی سنتی می‌گویند.
[

به گزارش سرویس چندرسانه ای شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رنگین نمودن الیاف یا پارچه‌های ابریشمی، پشمی، کرک و پنبه با استفاده از مواد طبیعی که منشاء گیاهی یا حیوانی دارند را رنگرزی سنتی می‌گویند. رنگرزی علمی است که طی آن ماده رنگزا در شرایط معینی از درجه حرارت و زمان، بر الیاف منسوج (ریسیده شده) از نوع معینی اثر می‌گذارد و آن‌ را رنگ می‌کند. کلاف پشمی یا ابریشمی را در حمام یا پاتیل آب گرم (۳۰ تا۴۰ درجه) برای ۲ ساعت خیس می‌کنند، سپس آب کلاف را گرفته و در آب ۳۰ تا ۳۵ درجه همراه با مقدار کافی پاک کننده می‌شویند. پس از آن مجددا آبگیری کرده و با آب معمولی می‌شویند و پس از مرحله آبگیری خشک می‌کنند. رنگرزی به شیوه سنتی جزو مشاغل و هنرهایی است که قدمتی بیش از 300 سال در تبریز دارد .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, رنگین نمودن الیاف یا پارچه‌های ابریشمی، پشمی، کرک و پنبه با استفاده از مواد طبیعی که منشاء گیاهی یا حیوانی دارند را رنگرزی سنتی می‌گویند. رنگرزی علمی است که طی آن ماده رنگزا در شرایط معینی از درجه حرارت و زمان، بر الیاف منسوج (ریسیده شده) از نوع معینی اثر می‌گذارد و آن‌ را رنگ می‌کند. کلاف پشمی یا ابریشمی را در حمام یا پاتیل آب گرم (۳۰ تا۴۰ درجه) برای ۲ ساعت خیس می‌کنند، سپس آب کلاف را گرفته و در آب ۳۰ تا ۳۵ درجه همراه با مقدار کافی پاک کننده می‌شویند. پس از آن مجددا آبگیری کرده و با آب معمولی می‌شویند و پس از مرحله آبگیری خشک می‌کنند. رنگرزی به شیوه سنتی جزو مشاغل و هنرهایی است که قدمتی بیش از 300 سال در تبریز دارد .,

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

 

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه