اخبار داغ

«بریتانیای صغیر» و «دلیران تنگه» رسانه‎ها، تا واکنش اقوام مختلف ایران به توقیف نفتکش انگلیسی/ چه صدایی از ایران به گوش غربی‎ها می‎رسد؟

«بریتانیای صغیر» و «دلیران تنگه» رسانه‎ها، تا واکنش اقوام مختلف ایران به توقیف نفتکش انگلیسی/ چه صدایی از ایران به گوش غربی‎ها می‎رسد؟
سرمقاله امروز اکثر رسانه های کشوری و فضای شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها همچنان به موضوع توقیف نفتکش انگلیسی توسط دلاوران سپاه پاسداران اختصاص دارد؛ اما این اقدام چه پیغامی برای طرف مقابل دارد؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صاحب نیوز– محمدصادق رحمتی/ روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، 28 تیرماه در اطلاعیه ای اعلام کرد یک فروند نفتکش انگلیسی با نام stena impero  هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، از سوی یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,
بنا بر آنچه سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان اعلام کرده بود این نفتکش انگلیسی پس از برخورد به یک قایق صیادی ایرانی و تلاش برای ورود از دهانه خروجی تنگه هرمز و آلوده کردن سطح خلیج فارس، پس از چندین اخطار متوقف شد. این اقدام اگر چه به عنوان اقدامی قانونی از سوی ایران انجام شد، اما در دنیای سیاست و رسانه ای، تحلیل گران آن را اقدامی متقابل از سوی ایران در برابر توقیف غیر قانونی نفت کش ایرانی در جبل الطارق دانسته و به تحلیل فضای بین الملل پس از این اقدام پرداختند.
,
 
,
تیتر یک اکثر روزنامه های صبح امروز به دلاوری تکاوران نیروی دریایی سپاه پاسداران و تحقیر انگلیسی ها در خلیج فارس اختصاص پیدا کرده بود.
,
 
,
آرمان در یادداشتی به قلم محمد حسین لطف اللهی با مقایسه این اقدام با رفتار غیر متعارف بریتانیا در جبل الطارق نوشت: «وقتی انگلیسی‌ها نفتکش ایرانی را در جبل‌الطارق توقیف کردند، کمتر کسی تصور می‌کرد که ایران هم عمل متقابل انجام دهد؛ هر چه باشد، بریتانیای کبیر قرن‌ها سلطان بلامنازع دریاها بوده، هم‌اکنون عضو شورای امنیت است، زور فراوان دارد و نمی‌توان در مقابل کاری که ولو به ظلم انجام داده، مقابله به مثل کرد. با این حال شامگاه جمعه (۲۸تیر) یک فروند نفتکش انگلیسی با نام «استنا ایمپرو» هنگام عبور از تنگه هرمز توسط نیروی دریایی سپاه توقیف شد»
,
 
,
آرمان در ادامه این یادداشت با تاکید بر قانونی بودن این اقدام ایران، عواقب توقیف کشتی ایرانی را برای انگلیس را یادآوری می کند.
,
 
,
ابتکار هم تیتر یک خود را به مصاحبه ای با رئیس کمیته بین‌الملل کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس اختصاص داده و بر اقدام قانونی ایران در برابر اقدام غیرقانونی انگلیس از زبان این نماینده مجلس اشاره کرده است.
,
 
,
اما اعتماد در سرمقاله خود با تیتر «بریتانیای صغیر» این اقدام ایران را به دلیل جدی نگرفتن هشدار ظریف به انگلیسی ها مبنی بر این که «با ایران بازی نکنید» دانسته و در مقاله خود، این اقدام را تبعات همراهی انگلیس با جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران عنوان کرده و نتیجه این اقدامات انگلیس و آمریکا را عامل پرخطرتر شدن منطقه معرفی کرده است.
,
 
,
کیهان هم در سرمقاله خود با تأکید بر اینکه این اقدام اگر چه اقدامی تلافی جویانه نبود و به دلیل تخلفات این نفت کش انگلیسی صورت گرفت، اما در عرصه سیاسی اثر خود را گذاشته است.
,
 
,
کیهان در ادامه به تلاش آمریکا برای ایجاد ائتلاف دریایی علیه ایران اشاره کرده و با استناد به اینکه لندن توان حفاظت از کشتی های خود ندارد چه برسد که به ائتلافی برای حمایت از کشتیرانی در منطقه بپردازد، نوشت:« از آنجا که انگلیس گمان می‌کرد که با توقیف‌ گریس در جبل‌الطارق زورِ بازویی به ایران نشان می‌دهد اما اقدام ایران با وجود این‌که تلافی‌جویانه نبوده و پس از تخلف کشتی انگلیسی صورت گرفته، نشان داد که انگلیس حتی توانایی حفاظت از کشتی‌‌های خود را ندارد و این برای لندن دردسرآفرین است و امکان ایجاد تلاش هماهنگ و مشترک علیه ایران از سوی غرب را ناممکن می‌کند. این امر به‌خصوص پس از اتفاقات امنیتی اخیر در خلیج ‌فارس، تنگه هرمز و آب‌های عمان بیشتر به‌چشم می‌آید. نمونه شکننده امنیتی در منطقه را می‌توان در حمله به نفتکش‌ها در بندر اماراتی فجیره و حادثه برای دو نفتکش در آب‌های عمان مشاهده کرد.»
,
 
,
وطن امروز هم سر مقاله خود با تیتر «از دریا و آسمان» را به مرور اخبار از توقیف کشتی ایرانی توسط انگلیس در تنگه جبل الطارق تا واکنش های مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در مورد تخلفات این کشتی پردخت است. اما واکنش ها به این اقدام دلاوردان ایرانی به رسانه ها محدود نشد و فعالان شبکه های اجتماعی و افکار عمومی هم در حمایت از این اقدام، مطالب جدی و طنز بسیاری نوشتند.
,
 
,
یکی از کاربران کرد زبان در این رابطه نوشته است: «اون روز که فیلم‌توقیف کشتیمونو دیدم واینکه با قدم های منحوس سربازان انگلیس داشتند تحقیرمون میکردن   حرص میخوردم ولی امروز باافتخار سرموبلند میکنم ومیگم ایرانیم تشکر میکنم از دلاور مردان سرزمینم بخاطر شجاعتشون .تشکر یه زن کرد از کرمانشاه» یکی از هم وطنان استان تهران نیز با تبریک این اقدام نوشته است: «سلام از منطقه محروم استان تهران . این اقتدار ملی رو تبریک میگم به همه وطن پرست ها و ایرانی های اصیل. با تمام وجودم امروز افتخارکردم به این دلاورا. دستشون ومی بوسیم. خدا سایه ی رهبر عزیزمون رو ازسرمملکت کم نکنه. خدا رزمنده های این مرز و بوم رو حفظ کنه. ممنون از انتشار به موقع اخبار. خداقوت» یکی از کاربران اصفهانی هم نوشته است: «سلام.تشکر می کنم از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.برادر سپاهی ام ممنون که ندای رهبرم را لبیک گفتی و دل ایران و ایرانی را شاد کردی.»
,
 
,
این اقدام سپاه پاسداران که به درخواست سازمان دریانوردی و بنادر، همراهی قوه قضائیه، حمایت رسانه های جناح های مختلف و  افکار عمومی سراسر کشور همراه بود نشان می دهد، کل ایران در برابر هر نوع زورگویی و قلدری وحدت کلمه دارد و ایران امروز نسبت به اروپا و آمریکا بدبین تر از هر زمانی است.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه