اخبار داغ

بولتون با یک پیشنهاد ضدایرانی به ژاپن و کره جنوبی رفت

بولتون با یک پیشنهاد ضدایرانی به ژاپن و کره جنوبی رفت
مشاور امنیت ملی کاخ سفید با ۲ دستور کار متفاوت که یکی از آنها تحریک ژاپن و کره جنوبی برای پیوستن به ائتلاف دریایی خلیج فارس است، به این کشورها سفر کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از رویترز، جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید به ژاپن و کره جنوبی رفته تا برای حل اختلافات تجاری ۲ متحد آسیایی واشنگتن پیش‌قدم شود- اختلافی که پیشینه سیاسی و تبعات اقتصادی دارد و بازار جهانی چیپ‌های حافظه و گوشی‌های هوشمند را دستخوش تنش کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

ژاپنی‌ها ماه گذشته صادرات برخی از محصولات فناوری به کره جنوبی را محدود کردند حال آنکه می‌گویند این اقدام ربطی به نارضایتی آنها از پرداخت غرامت به کره‌ای‌های ضربه دیده از ماجراجویی امپراطوری ژاپن در جنگ جهانی دوم ندارد.

,

اما، این پادرمیانی تنها بخشی از برنامه سفر بولتون است و انتظار می‌رود وی در بخش حساس ماجرا به موضوع مورد علاقه خود یعنی «ایران» بپردازد.

,

طبق پیش‌بینی‌ها، وی به امید قانع کردن ژاپن و کره جنوبی برای همراهی با ائتلاف آمریکایی نظارت و حفاظت از آبراه‌های خاورمیانه، به این کشورها سفر می‌کند حال آنکه توکیو و سئول تمایلی به تشدید تنش‌ها در منطقه به‌ویژه با ایران ندارند.

,

این مسئله به‌ویژه در ژاپن با توجه به تلاش دولت برای تغییر قانون اساسی به نفع حضور در جنگ‌های فراسرزمینی، بسیار حساس است و حمایت مردمی از ائتلاف حاکم و نخست وزیر «آبه شینزو» را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

,

گفتنی است نیروهای مسلح ژاپن از جنگ جهانی دوم به این سوی، هیچ جنگ فراسرزمینی نداشته‌اند.

,

کره جنوبی نیز که از حسن رابطه با ایران برخوردار است، هفته گذشته گفته بود آمریکا هنوز هیچ درخواست رسمی مبنی بر پیوستن به ائتلاف دریایی ارائه نکرده است.

,

گفتنی است آمریکا و انگلیس در همراهی با یکدیگر تلاش دارند ایران را تهدیدی برای حق آزادی کشتیرانی در آب‌های منطقه به‌ویژه تنگه راهبردی هرمز نشان دهند.

,

تشکیل ائتلاف دریایی علیه هرمز نقشه‌ای گام به گام است که تدارک آن طبق جدول زمانی خاص و بر مبنای بسط دایره تقابل با ایران و کشیدن آن به حوزه بین‌الملل پیش می‌رود.

,

پیشتر مارک اسپر کفیل وزارت دفاع آمریکا مدعی شده بود که دامنه این اقدامات از افزایش نظارت هوایی، اسکورت دریایی تا ایجاد خط دریایی ویژه که لازمه آن استقرار ایست‌های بازرسی در سطح خلیج فارس است گسترش خواهد داشت.

,
منبع: مهر
, منبع: مهر]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه