اخبار داغ

در گفت‌وگو با یک پزشک عنوان شد

سکته گرمایی، بیماری‌ای که ممکن است منجر به مرگ شود

سکته گرمایی، بیماری‌ای که ممکن است منجر به مرگ شود
یک پزشک عمومی با بیان اینکه بسیاری از افرادی که به گرمازدگی دچارند از بیماری خود مطلع نیستند، گفت: اگر گرمازدگی درمان نشود، بیمار دچار سکته گرمایی می شود و ممکن است به مرگ وی منجر شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رمضان حیدریان پزشک عمومی در گفتگو با خبرنگار مرآت، با اشاره به شیوع گرمازدگی در فصل تابستان، گفت:  گرمازدگی یک اصطلاح عامیانه است که 4 مرحله دارد که مرحله اول استرس گرمایی، مرحله دوم خستگی گرمایی، مرحله سوم گرمازدگی و مرحله چهارم سکته گرمایی می باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

وی ضعف، سرگیجه، تشنگی و احساس سردرد را از علایم استرس گرمایی دانست و تصریح کرد: اگر فرد به مرحله سوم گرمازدگی برسد و درمان نشود دچار سکته گرمایی می شود.

,

این پزشک اظهار کرد: ضربان ضعیف، تنفس سریع، کاهش تعریق، پوست داغ و خشک و قرمز، حالت تهوع و سردرد، سرگیجه و تاری دید از علایم سکته گرمایی است که اگر بیمار هوشیاری اش را از دست بدهد نارسایی ارگان های بدن برای بیمار ایجاد می شود و به کما می رود و ممکن است منجر به مرگ شود.

,

حیدریان ادامه داد: در مرحله سکته گرمایی اگر فرد درمان شود و برگردد احتمال تخریب سلول های عضلانی و نارسایی کلیه ای وجود دارد.

,

وی از بین این 4 مرحله ، شیوع استرس گرمایی را در سمنان بیشتر دانست و افزود: گاهی مرحله خستگی گرمایی نیز مشاهده می شود. که البته به همه اینها به صورت عرف همان گرمازدگی گفته می شود.

,

این پزشک بهترین راهکار پیشگیری از گرمازدگی را مصرف مایعات فراوان به ویژه آب عنوان و تصریح کرد: نوشیدنی های بدون گاز، آبمیوه و دوغ جایگزین مناسبی برای آب است ولی از مصرف نوشیدنی های کافئین دار از جمله چای و قهوه باید پرهیز کرد چرا که ادرار آور است و موجب دفع آب بدن می شود.

,

حیدریان محافظت از خود در برابر آفتاب و نور مستقیم خورشید، استفاده از لباس های خنک و مناسب فصل تابستان، پرهیز از سفرهای غیر ضرور، مواظبت بیشتر از کودکان و سالمندان که مستعد بیشتر گرمازدگی هستند را توصیه کرد.

,

وی به اقدامات لازم برای مواجهه با فردی که دچار گرمازدگی شده است اشاره کرد و گفت: باید مصدوم را به جای خنک منتقل کنیم و به حالت دراز کشیده قرار دهیم و پاهایش را کمی بالا بیاوریم. لباس های مصدوم را دربیاوریم و ملحفه خیس روی وی بکشیم، آب ولرم روی مصدوم بپاشیم و اگر بیمار هوشیار باشد حمام گرفتن را توصیه می کنیم.

,

این پزشک با بیان اینکه قرار دادن کیسه های یخ در کشاله ران، زیر بغل، روی زانو، مچ دست و پای مصدوم هم موثر است، تصریح کرد: اگر دسترسی به پنکه و کولر وجود دارد مصدوم را در معرض سرمایش آن قرار دهیم ولی اگر با این اقدامات وضعیت بیمار بهتر نشد و یا وخیم تر شد سریعتر وی را به یک مرکز درمانی  برسانیم.

,

حیدریان با بیان اینکه بسیاری از افرادی که به گرمازدگی دچارند از بیماری خود مطلع نیستند، گفت: فرد سرماخوردگی اش را به راحتی تشخیص می دهد ولی بیماری گرمازدگی کمتر توسط خود فرد تشخیص داده می شود و با مراجعه به پزشک متوجه این بیماری خواهد شد.

,

وی اضافه کرد: بیماری گرمازدگی از سرماخوردگی سخت تر است چرا که اگر ادامه پیدا کند ممکن است بیمار به کما برود و حتی منجر به مرگش شود ولی در سرماخوردگی چنین نمی شود.

,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه