اخبار داغ

حال و روز صنعت فرش کردستان در گیرودار بی‎تدبیری/ قطع بیمه 13هزار بافنده و انتظار 35هزار نفر دیگر پشت در بیمه

حال و روز صنعت فرش کردستان در گیرودار بی‎تدبیری/ قطع بیمه 13هزار بافنده و انتظار 35هزار نفر دیگر پشت در بیمه
بافت فرش در کردستان با شهرت جهانی، بیش از صد ها سال قدمت دارد . قالیبافی بیشتر در سنندج و بیجار رواج دارد و طرح های باغ و گلستان در فرش های این منطقه مشاهده می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  کُردتودی، در گذشته و دراستان کردستان در بسیاری از خانه ها‌ دار قالی بود که زنان و دختران  از آن به عنوان حرفه و به نوعی خود را سرگرم این کار می ‌کردند که امروزه دیگر از وجود دار قالی ها در بسیاری از خانه ها خبری نیست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

 

,

از قدمت قالی‌بافی در کردستان منابع و اطلاعات دقیقی در دسترس نیست، اما می‌توان اعتبار قالی کُردی و قدمت فرشبافی در کردستان را صدها سال پیش دانست و به اعتبار قالی های موجود در موزه فرش ایران می توان قدمت فرشبافی در استان را طولانی دانست  که فرشهای ۱۵۰ سال پیش در موزه تهران حاکی از آن است که بیش از۲۰ قطعه فرش متعلق به قالیهای استان کردستان است.

,

 

,

امروز قالی کردستان بیشترین شهرت خود را مدیون بافندگان مرکز شمالی کردستان(سنندج و بیجار) که دارای سوابق طولانی‌تر در قالی‌بافی و گلیم‌بافی هستند، می‌باشد که مضمون برخی از نقوش آنها (باغی و گلستان)، تاریخی بیش از هزاران سال برای این صنعت رقم می‌زند.

,

 

,

پشم مصرفی در بافت  قالییهای سنندج بیشتر از نوع دستریس و بسیار نازک بوده تا حدی که گاهی اوقات تفکیک و تشخیص نخ‌های دستریس و کارخانه‌ای مشکل است، قالی‌های سنندج به روش ترکی چله‌کشی می‌شوند و چله‌ها امروزه از جنس پنبه هستند.

,

 

,

طرح گل فرنگ در فرش کردستان

, طرح گل فرنگ در فرش کردستان,

 

,

 

,

طرح گل فرنگ‌، با ورود پارچه‌های خارجی به ایران، کاربرد طرح گل فرنگ در بسیاری از صنایع‌دستی ایران رایج شد که از آن جمله گل فرنگ‌های متداول صنایع‌دستی در کردستان است، مثل «گل جرسه» که از پارچه‌های ژرسه فرانسوی گرفته شده است، "دسته گل"(گل محمدی) که شامل دسته‌های گل رز و یا «گل میرزاعلی» و… است.

,

 

,

طرح گل و بلبل، این طرح دسته‌هایی از گلها که همراه با شاخه‌هایی که بر روی آن پرندگان قرار دارند، در طرحی موسوم به «عروس و داماد»، علاوه ‌بر این گلها و پرنده‌ها، آدمک‌هایی نیز اضافه می‌شوند.

,

 

,

گل وکیلی، زمینه‌ای پر از گل‌های تجریدی که در میان آنها نگاره‌های دیگری نیز نقش شده است.

,

 

,

همانگونه که آمده است امروزه بافت این طرح‌های متنوع بسیار کم شده و می‌توان گفت در پایان جنگ جهانی دوم، بافندگان سنندج این طرح‌ها را کنار گذاشتند و اینک «ماهی سنه» از نقشه‌های رایج سنندج است.

,

 

,

امکان تقلب در فرش کردستان بسیار پایین است

, امکان تقلب در فرش کردستان بسیار پایین است,

 

,

 

,

 در گفتگو با یکی از کارشناسان فرش در کردستان همراه شدیم وی می گوید: یکی از ویژگی های فرش دستباف تولیدی دراستان کردستان وجود طرحهای مورد استفاده در آن است و اکثر طرحهای تولید فرش دستباف در استان تکرار شونده بوده که با توجه به این ویژگی امکان تقلب در تولید آن کاهش پیدا کرده و از سوی دیگر باعث جذب مخاطب و مشتری شده است.

,

 

,

شهرهای فعال کردستان در زمینه فرش بافی

, شهرهای فعال کردستان در زمینه فرش بافی,

 

,

 

,

در حال حاضر شهرهایی که دراستان کردستان در زمینه فرش بافی فعالیت دارند می توان به ترتیب اولویت به شهرهای سنندج، بیجار، سقز، کامیاران، قروه، بانه، دهگلان ودیواندره اشاره کرد.

,

 

,

 حمایت از تولید کنندگان فرش سنندج، پرداخت تسهیلات کم ‌بهره به واحدهای تولیدی فرش و سایر برندهای استان می ‌تواند در پویایی و توسعه این حوزه نقش بسزایی داشته باشد که این روزها با کج خلقی اقتصاد، این هنر جهانی به انزوا کشیده شده است.

,

 

,

مشکلات بافندگان فرش در کردستان

, مشکلات بافندگان فرش در کردستان,

 

,

 

,

در ادامه این گزارش  با خانم مرضیه ساعدی همراه شدیم از بافندگانی که حدود25سال است پشت دارقالی دراین رشته فعالیت می کند.

,

 

,

وی می گوید: سالهاست که با دار قالی و طرح و رنگ فرش در این استان دست و پنجه نرم کرده ام وی از مهم‌ ترین مشکلات کارگاه ‌ها و مجتمع‌ های تولیدی فرش در کردستان و  سرمایه در گردش و نبود نقدینگی برای تقویت و توسعه بخش تولید  گلایه می کند و می گوید متاسفانه امروز در کنار مشکلات مالی و نوسان در بازار امکان تهیه مواد اولیه مرغوب  دیگر وجود ندارد و این مشکل باعث شده تا فرش دستباف کردستان آنچنان کیفیت لازم را نداشته باشد.

,

 

,

خانم نجفی یکی دیگرازبافندگان فرش  است  زن میانسالی  که می گوید، خرج زندگیم را از راه قالی بافی  در می آورم و از این طریق روزگار می گذرانم، وی می گوید: متاسفانه فرش کردستان به مانند گذشته رونق ندارد  و مورد بی ‌مهری قرار گرفته ودیگر مثل گذشته کسی فرش کردستان را خریداری نمی ‌کند و یا شاید صادرات آن نیز کم شده باشد.

,

 

,

60 هزار بافنده فرش در کردستان

, 60 هزار بافنده فرش در کردستان,

 

,

 

,

 

,

رحیمی مسئول سازمان اداره فرش دست بافت سازمان صنعت معدن وتجارت استان کردستان  با اشاره به فعالیت 36 کارگاه قالیبافی متمرکز و 124 کارگاه غیرمتمرکز تصریح کرد: هم‌اکنون حدود 60 هزار بافنده فعال در سطح استان بصورت میانگین سالانه 160 هزار فرش در کردستان تولید می‌کنند.



وی با اشاره به رسالت آموزشی در سطح فرش دست بافت، عنوان کرد: در بحث ارتقا ی مهارت قالی بافی در سال 97 توانستیم 45دروره آموزشی در3 ماه اول سال جاری و 6 دوره آموزش ارتقا مهارت قالی بافی و همچنین یک دوره اختصاصی رنگرزی به صورت منطقه ای با حضور 15 استان از سراسر کشور در بیجار برگزار کنیم .

,
,
,
,
,



رحیمی به پرداخت 459 فقره تسهیلات مشاغل خانگی در سال 97 و 62 مورد دیگر در سه ماه سال جاری اشاره کرد و اظهار داشت: به جهت انگیزه بازگشت به روستاها و ارتقا سطح اقتصادی روستایی ها 501 فقره تسهیلات روستای به میانگین صد و 26 هزارو 552 میلیون ریال در بخش پرداختی فرش دست باف و مشاغل خانگی صورت گرفته است.

,
,
,




وی با اشاره به مشکل بیمه فرشبافان گفت: در حال حاضر 15هزار نفر از مزایای بیمه قالیبافی استفاده می کنند بیمه تقریباً 13 هزار نفر نیز قطع شده است و این در حالی است که قریب به 35 هزار نفر دیگر در انتظار بیمه قالی بافی به سر می برند و این بدین معنا است که شاید بیمه به علت کمبود مالی نمی‌تواند تمام قالیبافان را تحت پوشش قرار بدهد.


رحیمی در پاسخ سوال خبرنگار کُردتودی، در مورد علت قطع کردن بیمه تعدادی از قالی بافان عنوان کرد:سازمان تامین اجتماعی با راستی آزمایی دراین حوزه مشغول به کار نبودن تعدادی از فرش بافان و همچنین ناتوانی در اثبات کردن شغل فرش بافی را دلیل این امر نامید.

,
,
,
,
,
,
, کُردتودی،,



وی در راستای توسعه فرش دست بافت در بازارهای جهانی به ثبت ملی دو برند سنه و بیجار در سازمان جهانی مالکیت فکری وای پو اشاره کرد و افزود: سازمان صنعت معدن و تجارت با ایجاد دوره های آموزشی ، دادن مجوز، رصد کردن و اعطای وام توانسته در حمایت از این صنعت و ارتقای توان مالی در بخش خصوصی کمک شایانی به این صنعت کرده باشد.

,
,
,



استان کردستان با تولید سالانه هزار و 600 تن پشم درجه یک فاقد کارخانه ریسندگی

,
,
, استان کردستان با تولید سالانه هزار و 600 تن پشم درجه یک فاقد کارخانه ریسندگی,

 

,

رحیمی گفت: ما در استان در طول سال هزار و 600 تن پشم درجه یک داریم اما متاسفانه این پتانسیل مورد توجه قرار نگرفته و عدم جمع آوری پشم مرغوب و کارگاههای نخ ریسی و رنگ رزی و تهیه مواد نامناسب در استان و گرایش پیدا کردن به مواد نامرغوب یکی ار آسیبهای جدی در این صنعت است که نتیجه عملکرد نامناسب در این حوزه را می رساند.

,

 

,

وی به عملیات ضعیف تکمیلی بخش خصوصی در صنعت فرش دستبافت استان اشاره کرد و گفت: عملیاتی مانند رفوگری، شستشو و دارکشی در استان بسیار کم و یا ضعیف است که این به دلیل نبودن علاقه و ادامه کار در این صنعت است.
 

,
,


استان کردستان یکی از برترین استانهای کشور در حوزه این صنعت جهانی است که امروز مورد بی مهری مسوولین این امر قرار گرفته است اما بدون شک می توان بر اساس آن سابقه ارزشمند برای رونق این هنر گامهای جدی برداشت.

,
,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه