اخبار داغ

بازگشت دوباره به روستا به همت طرح های قرارگاه پیشرفت و آبادانی در بیجار + عکس

بازگشت دوباره به روستا به همت طرح های قرارگاه پیشرفت و آبادانی در بیجار + عکس
جا بجایی دو روستا در بخش سیاه منصور و آغبلاغ طغامین بیجار با فراهم کردن کلیه امکانات از مهمترین اقدامات قرارگاه پیشرفت و آبادانی در راستای محرومیت زدایی در شهرستان بیجار است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، قصه محرومیت روستاها، دیر زمانی است تبدیل به غصه همیشگی آنان و عاملی برای مهاجرت شده تا برای زندگی و خانواده خود حداقل امکاناتی که امروز در دسترس تمام مردم قرار دارد فراهم کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کردتودی,

 

,

بارها این جمله زیبا را شنیده ایم که روستاها به عنوان دروازه توسعه هر شهری هستند و توجه به آنان یعنی حل معضلات در شهر است.

,

 

,

دامپروری ،کشاورزی و باغداری از مهترین پتانسیل های مهم توسعه در هر منطقه روستایی است که توجه به آن موجب پیشرفت و آبادانی آن منطقه می گردد.

,

 

,

شهرستان بیجار دارای 288 روستا است که حدود 262 روستای آن قابل سکونت می‌باشد.

,

 

,

آرامش زندگی روستائی حسرتی است که بر دل شهرنشینان مانده ، اما این روزها روستاها هم دستخوش تغییر شده و با گذر زمان از زندگی روستانشینی قدیم خبری نیست.

,

 

,

روستانشینان همواره یار و یاور یکدیگرند و اگر دردی برای یکی از همسایگان پیش آید , دیگران او را درمانند، اما در زندگی شهری امروزی بسیاری از همسایگان حتی نام یکدیگر را نمی دانند چه برسد بخواهند یاور هم باشند.

,

 

,

 

,

, ,

 

,

اما متاسفانه در حال حاضر به دلیل وجود خشکسالی های پی در پی و خشک شدن چشمه ها و کم آب شدن منابع زیر زمینی و کساد شدن فعالیت های کشاورزی و دامپروری در روستاها،موجب مهاجرت بی رویه روستائیان به شهر شده است.

,

 

,

مظلومیت روستاهای بیجار قصه پرغصه قدیمی

, مظلومیت روستاهای بیجار قصه پرغصه قدیمی, مظلومیت روستاهای بیجار قصه پرغصه قدیمی,

 

,

به دلیل نبود زیرساخت‌ها و امکانات مناسب از جمله راه روستایی و آب شرب و نعمت گاز و بسیاری از ضروریات دیگر روستاییان به ناچار زادگاه خود را رها کرده و هجرت را به حاشیه شهرها بر ماندن در زادگاهشان ترجیح داده‌اند.

,

 

,

با گذری در روستاهای بیجار می توان مظلومیت آن را با جسم و جان حس کرد، روستاهای که دختران آن به علت نبود مدرسه تا کلاس ششم ابتدایی بیشتر نمی توانند تحصیل کنند و جوانانی که برای پیدا کردن کار و امرار معاش زندگی باید مشقات زندگی حاشیه نشینی را به جان بخرند.

,

 

,

تنبل شدن روستاییان از تهدیدات دیگری است که روستا نشینان را با مشکلات زیادی مواجه کرده است اند به گونه ای که بخش تولیدات کشاورزی و دامی حالت عکس پیدا کرده و تمامی این محصولات از شهر وارد روستا می شود.

,

 

,

, ,

 

,

 

,

نبود امکانات رفاهی بی انگیزگی جوانان روستایی را رقم زده است به نظر می رسد این معضل  مهاجرت که متأسفانه در حال گسترش است ریشه در مشکلات و کمبود امکانات در روستاها داشته و جاذبه تجمع امکانات در مراکز شهری به دغدغه مهاجرت روستاییان دامن می زند. وقتی خدمات آموزشی -رفاهی و فرهنگی در مقایسه شهر با روستا، نامتعادل و ناعادلانه باشد دیگر هیچ انگیزه ای برای بقای جمعیت روستایی باقی نمی ماند.

,

 

,

جابجایی کامل روستای قورت دره به همت قرارگاه پیشرفت و آبادانی

, جابجایی کامل روستای قورت دره به همت قرارگاه پیشرفت و آبادانی, جابجایی کامل روستای قورت دره به همت قرارگاه پیشرفت و آبادانی,

 

,

البته لازم به ذکر است خالی شدن روستاها تا کنون دامن برخی روستاها را نگرفته و روستائیان با همت و تلاش قدیمی در حال کسب روزی حلال در زادگاه خود هستند.

,

 

,

روستای علی سرخ یکی از روستاهای است که به همت قرارگاه پیشرفت و آبادانی نوای زندگی مجدد روستائی در آن طنین انداز شده و با ارائه تسهیلات تعدادی از ساکنان آن که به شهرهای کرج قزوین الوند و تهران مهاجرت کرده بودند بازگشتند.

,

 

,

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی بیجار در گفتگو با خبرنگار کردتودی از جا به جایی روستای قورت دره و علیسرخ در دو بخش محروم شهرستان بیجار توسط قرارگاه پیشرفت و آبادانی خبر داد و بیان داشت: روستای قورت دره یکی از روستاهای صعب العبور بخش آغبلاغ طغامین است که با شروع بارش رفت و آمد در این روستا مسدود می شود و 37 خانوار ساکن آن برای تامین مایحتاج خود نیز با مشکل رو به رو بودند.

,

 

,

وی گفت: خوشبختانه با همکاری ادارات سطح شهرستان کار جا به جایی کامل روستای قورت دره جهت جلوگیری از مهاجرت روستائیان  به شهر به اتمام رسیده و اهالی این روستا در نقطه جدید به برق و آب آشامیدنی سالم دسترسی دارند.

,

 

,

محمودی عنوان کرد: با ایجاد نقشه جا به جایی روستای علیسرخ تا کنون 14 خانوار که ساکن شهرهای بزرگ هستند با ساخت واحدهای مسکونی به کمک قرارگاه پیشرفت و آبادانی اقدام به مهاجرت معکوس کرده اند.

,

 

,

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی بیجار ضمن قدردانی از مدیریت توزیع برق شهرستان جهت همکاری برای انتقال شبکه توزیع برق به روستای علیسرخ بیان داشت: امیدواریم در آینده نه چندان دور تمامی امکانات اولیه زندگی در روستای جدید علیسرخ جهت رفاه حال ساکنان فراهم می شود.

,

 

,

, ,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه