اخبار داغ

اشتغال در شاهرود؛ وامدار صنایع دستی

خراطی؛‌ هنر موروثی شاهرود/ صنعت‌گران حمایت می‌شوند‌

خراطی؛‌ هنر موروثی شاهرود/ صنعت‌گران حمایت می‌شوند‌
خراطی فن تراشیدن قطعات چوب برای شکل بخشیدن به آن ها می باشد که در حال حاضر استادان معدود و کم تعداد در این زمینه در شهرستان شاهرودفعالیت می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از مرآت، شهرستان شاهرود را قاره کوچک و یا سرزمین پنج اقلیم می‌نامند که با وسعتی برابر با 41 هزار کیلومتر مربع از دامنه های جنوبی البرز شرقی تا دشت کویر ادامه دارد، همچنین  در شهرستان شاهرود بیش از 50 رشته صنایع دستی در گروه های مختلف وجود دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

 قدمت تاریخی سکونت درمنطقه شاهرود بر اساس گمانه زنی‌های باستان شناسان و حفاری های به عمل آمده به هزار سال قبل از میلاد مسیح می رسد. صنایع دستی شهرستان شاهرود ، بیانگر استعداد، ذوق، هنر و آفرینش های سازنده هنرمندان شاهرودی در قرون مختلف تاریخ است.

,

به همین منظور به یکی از صنایع شهرستان شاهرود که در حال حاضر تعداد کمی از صنعتگران بدون استفاده از ماشین آلات آن را انجام می دهند.خراطی فن تراشیدن قطعات چوب برای شکل بخشیدن به آن ها می باشد که اینکار با ظرافت و دقت نظر خاصی صورت می گیرد.

,

خراطی از پیشینه قابل توجهی در منطقه برخوردار است و در حال حاضر استادان معدود و کم تعداد در این زمینه فعالیت می کنند. تنها نمونه دستگاه سنتی خراطی در شهرستان شاهرود مشاهده شده است و این کارگاه در محله ی قدیمی از این شهر قرار گرفته که آن را کوچه خراطها می نامند.

,

خراط های جوان می‌گویند این حرفه را به طریق موروثی از گذشته حفظ کرده و چندین نسل قبل این صنعت مکمل دیگر فنون مربوط به ساخته های چوبی همچون درودگری و... است.

,

, ,

بر این اساس عمده فعالیت استادان این حرفه بستگی به سفارشات در کارگاه های ساخت مبل، میز و صندلی و قطعات تزئینی دیگر دارد.

,

اجزا دستگاه ساده و سنتی خراطی شامل مرغک ثابت و متحرک، پیش پا، دونی، کمان چوبی، لیسه و... است.

,

, ,

امروزه خراطی در نقاطی چون سمنان شاهرود و... با استفاده از دستگاه های برقی انجام می شود. تراشیدن پایه های میز، صندلی، مبل و چوبینه های تزئینی وسایل چوبی خانه و.. از جمله تولیدات کارگاه های خراطی می باشند. در کلیه نقاط استادان در کارگاه های خود مشغول هستند و فردی در خانه این کار را انجام نمی دهد.

,

, ,

صنایع دستی بهترین راه اشتغال در کشور/ صنعت گران شاهرودی حمایت می شوند

, صنایع دستی بهترین راه اشتغال در کشور/ صنعت گران شاهرودی حمایت می شوند,

حمیدرضا حسنی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود در گفتگو با خبرنگار مرآت، گفت: شهرستان شاهرود با توجه به گستردگی آن، 2 هزار صنعت گر در 42 رشته صنایع دستی در خود جای داده است.

, مرآت,

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان شاهرود رشته های سفال و سرامیک، نمدمالی، دست بافت های سنتی، جاجیم بافی، گلیم بافی و.. را از رشته های برجسته شهرستان دانست و افزود: در حال حاضر حدود 10 نفر در شهرستان شاهرود مشغول فن خراطی سنتی هستند، اما تعداد بیشتری از افراد این کار را با ماشین آلات انجام می دهند.

,

حسنی با اشاره به اینکه این فن در شهرستان شاهرود نسل به نسل انتقال پیدا کرده است و برخی جوانان در حال حاضر مشغول خراطی هستند، اظهار کرد: کلاس های آموزشی رایگان در سطح شهر به خصوص محله های کم بضاعت شهری برگزار می شود.

,

وی در ادامه بیان کرد: اداره میراث شهرستان شاهرود برای حمایت از صنعت گران به آن ها وام و تسهیلات کم بهره و همچنین امورات بیمه ای آن را پرداخت کرده است.

,

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان شاهرود با اشاره به اینکه  دعوت صنعت گران در نمایشگاه های ملی، بین المللی و منطقه ای به خصوص صنعت چوب از دیگر حمایت های اداره میراث می باشد، گفت: برای فروش صنایع دستی در شهرستان شاهرود با هیچ مشکلی روبه رو نیستیم.

,

حسنی مطرح کرد: صنعت گران در حال حاضر با مشکلاتی همچون بالا بودن قیمت مواد اولیه،  بسته بندی و صادرات صنایع مواجه هستند.

,

وی با بیان اینکه خراطی سنتی در حال حاضر با دستگاه های برقی انجام می شود، اظهار کرد: به دلیل حجم زیاد کارها نمی توان خراطی را با دست انجام داد و اداره میراث شهرستان به خوبی از آن حمایت می کند.

,

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان شاهرود عنوان کرد: با وجود مشکلات زیاد آمار صنعت گران شهرستان کم نشده بلکه روز به روز در حال افزایش است به همین دلیل صنایع دستی می تواند به عنوان مکمل نقش خوبی در زمینه اشتغال ایجاد کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه