اخبار داغ

گلایه ها و مشکلات یک بانوی تولیدکننده؛

عدم حمایت‌ها امکان صادرات محصولات تولیدی را سلب کرده است

عدم حمایت‌ها امکان صادرات محصولات تولیدی را سلب کرده است
زهرا سعیدی از تولیدکنندگان و کارآفرینان شهرستان مهدیشهر می باشد که فعالیت اقتصادی و تولیدی خود را در درجزین آغاز کرده و هم اکنون با گذشت 9 سال با وجود کمبود ها و مشکلات همچنان به فعالیتش ادامه داده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، بانوانی که قدم در راه تولید می گذارند و در عرصه اقتصاد مقاومتی گام برمی دارند از آن دسته افرادی هستند که نه تنها در راستای فعالیت خود همه سختی ها را به جان می خرند و پا پس نمی کشند بلکه خود می توانند مشوق و محرکی  برای سایر افراد جامعه برای گام نهادن در عرصه تولیدی باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

زهرا سعیدی از کارآفرینان شهرستان مهدیشهر جزو این دسته از افراد است که فعالیت اقتصادی و تولیدی خود را در درجزین آغاز کرد و هم اکنون با گذشت 9 سال با وجود کمبود ها و مشکلات همچنان به فعالیتش ادامه داده است.

,

وی که تحصیلکرده  رشته کشاورزی است از سال 89 استعداد و علم خود را به عمل تبدیل کرد و با ورود به عرصه تولیدات کشاورزی، گلخانه ای به وسعت 3 هزار و 200 متر مربع  احداث و به کشت خیار پرداخت و با این فعالیت برای 10 نفر به صورت مستقیم و 30 نفر به صورت غیر مستقیم کارآفرینی کرد.

,

سعیدی با علاقه و انگیزه ای که به فعالیت تولیدی و کشاورزی داشت تنها به کشت خیار گلخانه ای اقدام نکرد و در سال 90 تولید کود ورمی کمپوست و همچنین با حمایت همسرش پرورش زنبور عسل را در فعالیت های خود گنجاند. سال 95 هم کشت توام خیار و ریحان را در گلخانه ای که داشت به دیگر فعالیت هایش اضافه کرد و در کنارش پرورش ماهی را در همان سال در استخر دو منظوره شروع کرد.

,

این بانوی کارآفرین می گوید: سالی که به کشت خیار اقدام داشتم، زمانی بود که اکثر تولید کنندگان عرصه کشاورزی و صیفی جات کشت خیار را شروع کرده بودند و کشت این محصول شیوع پیدا کرد. به خاطر همین آنچنان که باید کشت خیار صرفه اقتصادی نداشت و دو سال اول را ضرر دادم ولی با این حال دست از کار نکشیدم و تا سال 95 کشت خیار را ادامه دادم.

,

سعیدی هر چند سال 95 به بعد در گلخانه اش دیگر به کشت خیار اقدام نکرد ولی به جای آن در سال 96 تولید گیاه آلوئه ورا را در برنامه قرار داد چرا که کشت این گیاه آب کمتری مصرف می کند و بسیار با صرفه است و از طرفی هم با شرایط آب و هوایی این منطقه سازگار می باشد.

,

وی که تولید کود ورمی کمپوست را برای تامین نیازهای خود و چند گلخانه دیگر دایر کرده بود، به دلیل عدم حمایت و با توجه به محدودیت های فضا و مکانی که داشت مجبور شد آن را نیز متوقف کند و به فکر تولید انبوه نباشد و در حال حاضر به فعالیت در عرصه تولید کشت گیاه آلوئه ورا، پرورش ماهی و زنبورداری رضایت دهد.

,

به گفته این بانوی کارآفرین، سال 95 کشور روسیه با شرایطی خواستار خرید محصولات خیار گلخانه ای وی و سایر تولید کنندگان خیار در آن منطقه بودند  که این امر مستلزم وجود امکاناتی همچون هواپیمایی با امکان سردخانه بود تا بتوانند به امر صادرات خیار اقدام کنند ولی چون این امکانات در اختیارشان نبود و مسئولین نیز حمایتی نکردند و از طرفی هم میزان حجم خیاری که نمایندگان سوری برای خرید سفارش داده بودند زیاد بود و همکاری سایر تولید کنندگان منطقه را می طلبید، امر صادرات محقق نشد.

,

سعیدی اما به فکر صادرات آلوئه ورا می باشد چرا که در ایران بازار فروش ندارد و در کشورهای خارجی بازار مناسبتر و بهتری فراهم است که بر همین مبنا  با همکاری جمعی از تولید کنندگان، مقصد و بازار فروش خود را کشور عراق تعیین کردند و  تصمیم گرفتند بعد از برداشت محصولات آلوئه ورا آن را صادر کنند.

,

وی می گوید: کشت الوئه ورا هنوز به مرحله برداشت نرسیده است و فقط گل هایش را برداشت و به فروش رساندیم برگ و پا جوش آلوئه ورا  یک سال و نیم الی دو سال طول می کشد تا به برداشت برسد و سرمایه خود را بعد این مدت می توانیم برگردانیم و حدود 4 الی 5 سال نیز طول می کشد تا به سودآوری برسیم.

,

این بانوی کارآفرین که در حال حاضر در راستای فعالیت سه گانه ای که دارد برای 35 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغالزایی کرده است، از نبود حمایت ها گلایه می کند که از هیچ ارگان و نهادی آنگونه که باید حمایت نشده و فقط از حمایت سپاه بهره مند شده است.

,

سعیدی می گوید: زمانی که می خواستم به کشت آلوئه ورا بپردازم چون فضای گلخانه ام را توسعه داده بودم و تمام سرمایه ام صرف پرداخت اقساط گلخانه می شد دیگر هیچ سرمایه ای نداشتم که سپاه در این زمینه از من حمایت کرد و با تسهیلاتی که ارائه کردند توانستم به کشت آلوئه ورا اقدام کنم. ولی بازهم نیاز به تسهیلات بیشتری داشتم که مستقلا به کشت آلوئه ورا بپردازم چون که به دلیل کمبود منابع مالی مجبور شدم با فرد دیگری شریک شوم در حالی که اصولا تمایلی به شراکت ندارم و ترجیح می دهم با سرمایه مستقل کار کنم. به مسئولین امر نیز این مسائل را گفتم تا کمکم کنند و تسهیلات کم بهره ای بدهند تا فعالیتم را توسعه دهم ولی نتیجه ای نداشت.

,

وی که به عنوان تنها خانم در درجزین که به صورت مستقل به فعالیت تولیدی و کارآفرینی می پردازد، انتظار دارد مورد حمایت و تشویق مسئولین قرار بگیرد ولی تاکنون جز از سوی سپاه که در سال 93 در جشنواره اقتصاد مقاومتی شهرستان مهدیشهر به عنوان الگوی برتر انتخاب شد، از هیچ جایی تشویق نشده است.

,

به اذعان این بانوی تولید کننده و کارآفرین، وی این توانمندی را دارد که فعالیت هایش را در عرصه های مختلف گسترش دهد به توسعه تولیدات اقدام کند به شرطی که از طرف مسئولین مربوطه مورد حمایت قرار گیرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه