اخبار داغ

دبیر کارگروه ملی مخاطرات زلزله اعلام کرد:

افزایش "شتاب‌نگار آنلاین" ثبت زلزله در قزوین به ۱۰ ایستگاه/ قزوین از نظر تراکم گسل زلزله جزو شش استان کشور است

افزایش "شتاب‌نگار آنلاین" ثبت زلزله در قزوین به ۱۰ ایستگاه/ قزوین از نظر تراکم گسل زلزله جزو شش استان کشور است
دبیر کارگروه ملی زلزله گفت: برای استان قزوین حدود ۱۰ ایستگاه شتاب‌نگار آنلاین که قابلیت ثبت لرزش و زلزله را دارند، درنظر گرفته شده‌است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  صبح قزوین؛ علی بیت الهی در نشست کارگروه راه و شهرسازی که امروز (دوشنبه) در سالن جلسات راه و شهرسازی استان قزوین درباره‌ی مناطق زلزله خیز استان و ارائه راهکارهای مناسب برای پیشگیری از بحران زلزله برگزار شد، اظهار کرد: برای پیشگیری از بحران زلزله می‌توان سه راه حل اساسی ارائه داد که در برخی استان‌های کشور در حال اجراست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین,

وی افزود: عملکرد ابتدایی کارگروه‌ها برای مقابله با بحران، تعیین مناطق گسل در استان قزوین است و در دومین مرحله برگزاری همایش درس سیل و ایجاد هم‌اندیشی و تشکیل تیم کارشناسی برای استحکام بنا و شهرسازی است.

,

دبیر کارگروه ملی زلزله اذعان کرد: سومین مرحله از مدیریت بحران زلزله احداث و ساخت اسکان موقت برای افراد بی سرپناه در حین زلزله و دام و طیور است.

,

وی گفت: کشور ایران جزو مناطق دارای گسل و زلزله خیز جهان است؛ زیرا در گذشته که مناطق گسل خیز موجب ایجاد رودخانه و چشمه بودند بیشتر برای در کنار رودخانه و چشمه‌ها اسکان یافتند که این موضوع در کشور بسیار خطرآفرین است.

,

این مقام مسئول ابراز کرد: امکان جابه‌جایی مناطق مسکونی از مناطق گسل وجود ندارد، زیرا اکثر مناطق کشور و استان قزوین در خط گسل قرار دارند و تنها راه پیشگیری از وقوع بحران ارجاع و عمل به آیین نامه‌ی 2800 قوانین است.

,

قزوین در دومین جایگاه اسکلت بندی مطلوب قرار دارد

, قزوین در دومین جایگاه اسکلت بندی مطلوب قرار دارد,

وی درباره‌ی مصوبه‌ی آیین نامه‌ی 2800 مناطق گسل‌دار عنوان کرد: طبق این آیین در پنای مناطق گسل ساخت ساختمان‌های مهم و خطرناک ممنوع است و منظور از ساختمان‌های مهم بیمارستان‌ها، آتش فشانی، اداره‌ی آب و مدارس و ساختمان‌های خطرناک شامل مراکز نگهداری مواد شیمیایی، نفت و گاز است.

,

بیت الهی ادامه داد: طبق مصوبه‌های آیین نامه‌ای دلیل مخالفت برای احداث ساختمان‌های مهم درحین وقوع زلزله آنچه که مورد استفاده قرار می‌گیرد، مراکز مهم است و آنچه که بحران وضعیت بعد از وقوع زلزله را تشدید می‌کند وجود ساختمان‌های خطر در خط گسل است.

,

دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی عنوان کرد: احداث پهنای و خط گسل نسبت به منطقه، نوع و پهنای گسل متفاوت است که براساس طول آن به 10 کیلومتر برای نقاط طولانی، بین 2 الی 10 کیلومتر نقاط متوسط و 12 کلیومتر گسل کوتاه تعریف شده که سهم استان قزوین از این مقدار گسلی با طول بیشتر از 10 کیلومتر است.

, د,

وی گفت: در استان قزوین احداث ساختمان‌ها در مناطق گسل باید دارای ایمنی و رعایت مسائل ساختمانی الزامی است و احداث ساختمان‌های بیشتر از هشت طبقه در این مناطق ممنوع اعلام شده‌است.

,

دبیرکل ملی کارگروه زلزله کشور درباره‌ی موقعیت استان قزوین بیان کرد: استان قزوین از نظر تراکم گسل جزو شش استان کشور، پنجمین جایگاه از نظر پهنه‌ی خطر در کشور و جایگاه دومین استان کشور از نظر موقعیت خطر بسیار بالا در حوزه مساحت است.

,

وی ادامه داد: استان قزوین در دومین جایگاه اسکلت بندی مطلوب نسبت به سایر استان‌ها قرار دارد که نسبت اسکلت بندی ساختمای در کشور 1/3 و نسبت استان قزوین 1/95 است و تراکم جمعیت استان قزوین نسبت به مساحت استان بسیار زیاد است.

,

عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی یاد آور شد: ارائه راه‌حل بررسی و آزمایش بتن ساختمانی می‌تواند کمک بسیاری به مدیریت بحران کند، زیرا عاملی که موجب ویرانی استان کرمانشاه بعداز وقوع زلزله شد استفاده از بتن نامناسب و اسکلت ایمنی بود.

,

بیت الهی درباره‌ی تعیین پهنای گسل ابراز کرد: محاسبه‌ی تعیین پهنای گسل فاصله‌ی 15کیلومتر از مرکز شهر یا 10کیلومتر از حواشی شهر است.

,

ایجاد 100هزار اسکان موقت پیش از وقوع زلزله

, ایجاد 100هزار اسکان موقت پیش از وقوع زلزله,

دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی تصریح کرد: مسئولین اداره‌ی راه و شهرسازی با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی مانند شهرداری باید در راستای جمع‌آوری اطلاعات در حوزه‌ی نقاط زلزله خیز و تشکیل دو گروه از کارشناسان و زمین شناسان استان و گروه دیگر از مهندسین شهرسازی هرچه زودتر فعالیت خود را در زمینه مدیریت و جلوگیری از بحران آغاز کنند.

,

وی اذعان کرد: برای استان قزوین حدود 10ایستگاه شتاب‌نگار آنلاین که قابلیت ثبت لرزش و زلزله را دارند، درنظر گرفته شده‌است.

,

این مقام مسئول درباره‌ی ارائه سومین راهکار مدیریت بحران بعد از زلزله اظهار کرد: احداث اسکان موقت پیش از وقوع زلزله می‌توان راهکار مناسبی باشد، اما استفاده از کانکس به عنوان اسکان موقت راه حل مناسبی نیست زیرا معایب بسیاری را در اسکان طولانی مدت به همراه دارد.

,

بیت الهی ابراز کرد: برای اجرای طرح اسکان موقت نیازمند ارائه راهکار مناسب توسط مهندسین و افراد متخصص در حوزه‌ی فنی هستیم تا اسکانی با قابلیت هزینه‌ی کم، قابلیت حمل و نقل آسان، به صورت باکس، قابلیت تولید انبوه، متناسب برای زندگی، با استفاده از ابزار اقلیمی هر منطقه و اسکان برای دام و طیور ارائه دهند.

,

وی گفت: مسئول اداره‌ی راه و شهرسازی می‌تواند با ارائه فراخوان برای انتخا ب طرح مناسب از ظرفیت‌های شخصیتی استان قزوین برای انتخاب طراح جامع و نهایی استفاده کند.

,

این مقام مسئول در پایان گفت: طبق مصوبه آیین نامه باید حدود 100هزار اسکان موقت پیش از وقوع زلزله نسبت به جمعیت و موقعیت استان برای مناطق درنظر گرفته شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه