اخبار داغ

تاثیر زایمان سزارین و طبیعی بر رشد شناختی نوزادان

تاثیر زایمان سزارین و طبیعی بر رشد شناختی نوزادان
پژوهشگران اسپانیایی اخیرا دریافته‌اند نوزادانی که با زایمان سزارین متولد شده‌اند نه تنها بهره هوشی کمتری نسبت به نوزادان متولد شده با زایمان طبیعی دارند بلکه رشد شناختی آنها نیز پایین است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پژوهشگران "دانشگاه مالاگا"(University of Malaga) اسپانیا در مطالعه اخیرشان دریافته‌اند نوع زایمان می‌تواند تاثیرات متفاوتی بر رشد شناختی کودک داشته باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
"رشد شناختی"(Cognitive development) یکی از شاخه‌های رشته تحصیلی علوم اعصاب و روانشناسی است که در آن پژوهشگران نحوه پردازش اطلاعات، مهارت ادراکی، یادگیری زبان و سایر جنبه‌های رشد مغز و رشد شناختی کودک را مورد بررسی قرار می‌دهند.
,
 
,
طی این مطالعه پژوهشگران دریافته‌اند نوزادان دوقلویی که با عمل جراحی سزارین متولد شده‌اند دارای رشد شناختی ضعیف‌تری نسبت به نوزادان دوقلویی که توسط عمل جراحی طبیعی به دنیا آمده‌اند هستند. این اولین بار است که تأثیر نوع به دنیا امدن در دوقلوها بررسی شده است. در برخی موارد نحوه زایمان مادران بر هوش کوکان نیز تاثیر می‌گذارد.
,
 
,
"گونزالز مسا"(González Mesa) استاد دانشکده زنان "دانشگاه مالاگا" گفت: ما طی این مطالعه دریافتیم که زایمان به روش سزارین خطر کاهش رشد شناختی را افزایش می‌دهد و این در حالی است که در زایمان طبیعی این اتفاق رخ نمی‌دهد.
,
 
,
طی این مطالعه پژوهشگران ۱۶۰ نوزاد دوقلو متولد شده در بیمارستان "Materno-Infantil" در مالاگا را در سال ۲۰۰۵ مورد بررسی قرار دادند. طی این مطالعه ۵۵ درصد از دوقلوها با زایمان طبیعی و ۴۵ درصد دوقلوها با زایمان سزارین متولد شده بودند. در گام بعدی رشد روان‌شناختی نوزادان را مورد بررسی قررار دادند و دریافتند نوزادانی که با عمل جراحی سزارین متولد شده بودند دارای "ظرفیت ذهنی"(intellectual level) و رشد شناختی پایینی بودند.
,
 
,
یافته‌های این مطالعه در مجله "Frontiers in Psychology" منتشر شد.
,
 
,
انتهای پیام
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه