اخبار داغ

سرطان پوست و جهش ژنتیکی در کمین ما

سرطان پوست و جهش ژنتیکی در کمین ما
متخصصان بر این باورند اشعه ماوراء بنفش برای بدن مضر است؛ اشعه‌ها قادرند جهش‌های ژنتیکی در بدن ایجاد کنند و باعث سرطان پوست شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مطالعات بسیاری درباره برنزه کردن با دستگاه سولاریوم  و نور خورشید وجود دارد که هر روز این مطالب، رازی از معایب و مزایای برنزه کردن را فاش می‌کنند. حال اینکه شما برای برنزه کردن از نور خورشید  یا سولاریوم بسته به نظر خود استفاده می‌کنید، می‌تواند خطرات بدی را  برای فرد داشته باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
برخی از مردم بنا به اقلیم جغرافیایی و نداشتن وقت کافی و حتی محیط مناسب، برای برنزه کردن مجبورند از دستگاه سولاریوم استفاده کنند؛ چون مناطقی وجود دارد که از نعمت نور خورشید تا حدی محروم هستند، یعنی آن مقدار نوری که برای برنزه کردن لازم است را در اختیار ندارند، از این رو به دستگاه‌های سولاریم رو می‌آورند.
,
 
,
اگر بدن شما نتواند ویتامین D مورد نظر خود را تامین کند، دچار اختلالت پزشکی مانند: سرطان، فشار خون بالا، بیماری کلیوی، و بسیاری دیگر از امراض می‌شود. با این تفاسیر استفاده از نور خورشید برای همه ما لازم و ضروری است نه اینکه به فکر برنزه کردن باشیم اما رسیدن نور خورشید به پوست و جذب آن برای ادامه زندگی نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. شما نباید از نور خورشید فرار کنید این کار جز محرومیت برای بدن شما، چیز دیگری را به دنبال نخواهد آورد. به یاد داشته باشید، روزانه چند دقیقه زیر نور خورشید سالم قرار بگیرید.
,
 
,
اگر شما به فکر برنزه کردن هستید، بی‌شک طبیعی‌ترین روش برای برنزه کردن استفاده از نور مستقیم خورشید است. استفاده از این روش شاید کم هزینه‌ترین راه برای برنزه کردن باشد. وقتی شما زیر نور خورشید برنزه می‌کنید، اشعه‌های خورشید ویتامین D مورد نیاز بدن شما را نیز تامین می‌کنند. این ویتامین نقش مهمی در بدن شما بازی می‌کند که باعث حفظ سلامت  عضلات و استخوان‌ها می‌شود تا بدن بتواند خود را ترمیم کند.
,
 
,
 
,
آمارها نشان می‌دهند خطر ابتلا به سرطان ملانوما در افرادی که زیر ۳۵ سال از تخت‌های برنزه کننده استفاده کرده اند ۷۵ درصد بیش از سایرین است. دریافت میزان استاندارد نور خورشید برای سلامت و انجام فرآیندهای بیولوژیکی بدن انسان بسیارمفید است، اشعه UV خورشید به سه بخش UVC، UVA و UVB تقسیم می‌شود. اشعه UVC مضرترین اشعه خورشید است که البته به وسیله لایه اوزون و سایر مواد شیمیایی اتمسفر کره زمین قبل از رسیدن به سطح زمین مهار می‌شود.
,
 
,
 
,
خطر ابتلا یه سرطلان با سولاریوم
,
 
,
هدی عین اللهی، متخصص پوست در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه کلینیک، درباره برنزه کردن و سولاریوم گفت: در کشور ما مکانهای مصنوعی برنزه شدن را با نام «سالن سولاریوم» می شناسند. در این دستگاهها با استفاده از لامپ آفتابی و سطح بستر دستگاه مربوطه، فرد در مواجهه با طیفهای مختلف اشعه ماوراءبنفش قرار می‌گیرد تا پوستش تیره یا به اصطلاح، برنزه شود. نسبت بین اشعه های UVA و UVB متعادل است که خطر آسیب را به حداقل کاهش می‌دهد. با این حال تحقیقات سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد، استفاده از سولاریوم راه مناسبی برای برنزه کردن پوست نیست؛ این روش هیچگونه مصونیتی در مقابل سرطان پوست ندارد.
,
 
,
وی در ادامه افزود: با توجه به استانداردهای این سازمان کلیه مراکزی که خدمات سولاریوم ارائه می‌دهند به هیچ وجه اجازه ندارند در تبلیغات خود از واژه های «سالم و بی خطر» استفاده کنند. استفاده از سولاریوم برای کودکان زیر ۱۵ سال ممنوع اعلام شده است و همچنین برای نوجوانان زیر ۱۸ سال نیز وجود رضایتنامه کتبی از سوی والدین الزامی است.
,
عین اللهی درباره  ارتباط بین سولاریوم و سرطان‌های پوستی گفت: هر چند سولاریوم و برنزه کردن پوست با هدف تیره شدن پوست و تحریک سلول‌های پوست به سمت پررنگ شدن است، اما تکرار و انجام مداوم آن نتیجه‌ای خلاف این هدف را دارد. یکی دیگر از عوارض استفاده از سولاریوم که در دراز مدت خود را نشان می‌دهد؛ پیری پوست، افرایش چین و چروک‌های پوست، شلی و افتادگی پوست است که مجموع آن‌ها تصویری نازیبا و ناخوشایند از پوست را نشان می‌دهد.
,
 
,
وی ادامه داد: اشعه ماورای بنفش خورشید پیری پوست را به دنبال دارد و کسانیکه بیشتر در معرض آن قرار بگیرند نسبت به افرادی که کمتر مواجه شده اند و خود را در برابر آن محافظت کرده اند ۲۰ سال زودتر گرفتار پیری پوست می‌شوند. در این افراد علایم و نشانه‌های پیری پوست که شامل بروز لکه‌های پوست، کک و مک، کدر شدن پوست، چین و چروک پوست و ضخیم شدن سطح پوست است زودتر از دیگران نمایان می‌شوند. این علایم و نشانه‌های پیر شدن در پوست صورت و پشت دست‌ها بیشتر خود را نشان می‌دهند.
,
 
,
 
,
 
,
 
,
این متخصص پوست تاکید کرد: متقاضیان همیشگی سولاریوم باوجود هشدارهای جدی متخصصان پوست، در مورد خطر بروز سرطان پوست بر اثر قرار گرفتن در زیر اشعه ماورای بنفش برای برنزه شدن، باز هم اصرار دارند که از این ابزار برای زیبا نشان دادن پوست و ظاهر خود استفاده کنند. همچنین استفاده مرتب از دستگاه‌های سولاریوم و در معرض اشعه ماورای بنفش خورشید قرار گرفتن هورمون آندروفین و مورفین‌های درونی بدن را افزایش می‌دهد و نوعی تسکین به فرد می‌دهد که علتی برای ادامه دادن آن می‌شود؛ بنابراین فرد برای به دست آوردن مقبولیت اجتماعی و یا احساس زیبایی بیشتر به سمت استفاده از دستگاه‌های سولاریوم گرایش پیدا می‌کند. همزمان با استفاده از این دستگاه‌ها فرد احساس رضایت و خوشحالی کاذب می‌کند و به استفاده از این روش ادامه می‌دهد.
,
 
,
وی درباره افکار نادرست مردم درباره سولاریوم تصریح کرد: برنزه شدن بدون آفتاب یا سولاریوم بر مبنای ۲ ادعای غلط استوار است. اول اینکه ملانین دلیل اصلی آفتاب سوختگی است و برنزه شدن کنترل شده، راهی است برای کمک به جلوگیری از تغییر رنگ شدید ملانین و آفتاب سوختگی. دوم این که اشعه ماوراء بنفش باعث تولید ویتامین D در پوست شده که همین موضوع مانع از ابتلا افراد به سرطانهای سینه، پروستات و روده بزرگ و دیگر بیماری‌ها می‌شود. اگرچه این ادعاها رد شده است، در واقع رژیم روزانه غذایی ما به طور کلی تمام ویتامین D مورد نیاز بدن ما را تامین می‌کنند. برنزه کردن پوست مثل آفتاب سوختگی سبب به وجود آمدن صدمات زیادی به سلولهای پوستی می‌شود.
,
 
,
عین اللهی معتقد است؛ استفاده از دستگاه‌های سولاریوم در جهان از استانداردهای خاصی برخوردار است متاسفانه این دستگاه‌ها در ایران بدون هیچ‌گونه نظارتی فعالیت می‌کنند. گرایشی که جوانان امروز به برنزه شدن دارند، زمینه ابتلا به سرطان‌های پوست و نوع خطرناک آن که به ملانوما معروف است را فراهم می‌کند.
,
 
,
 
,
 
,
این متخصص پوست گفت: متاسفانه سن سرطان پوست در دنیا پایین آمده است، سرطان پوستی ملانوما بر اثر تماس‌های مکرر با اشعه ماورای بنفش خورشید و یا اینکه بر اثر مواجه شدن با شدت بالای اشعه که در دستگاه‌های سولاریوم به کار می‌رود، اتفاق می‌افتد. در نتیجه برنزه شدن بی خطر وجود ندارد و توصیه می‌شود از برنزه کردن با سولاریوم و یا حمام آفتاب پرهیز شود.
,
 
,
وی تاکید کرد: هشدارهای لازم در مورد قرار گرفتن در معرض اشعه UVA و UVB باید حتما در نظر گرفته شود. فرم رضایت مراجعین باید حتما پیش از استفاده از سولاریوم توسط خود فرد پر شود. هر فردی که قصد استفاده از سولاریوم را دارد تنها می‌تواند برای یک جلسه این کار را انجام دهد، چراکه تکرار این عمل در کمتر از ۴۸ ساعت توصیه نمی‌شود.
,
 
,
عین اللهی در ادامه درباره عوارض این نوع عارضه  گفت: جدا از عامل محرک برای سرطان پوست، از عوارض استفاده از دستگاه‌های سولاریوم می‌توان به مواردی چون قرمز شدن پوست، پیری زودرس، انواع سوختگیهای پوستی با درجات مختلف، آسیب عروق خونی، اختلال در سیستم ایمنی بدن و نیز عوارض چشمی ناشی از مواجهه با اشعه ماوراءبنفش (آسیب قرنیه، شبکیه، ملتحمه یا آسیب توام قرنیه و شبکیه) اشاره کرد.
,
 
,
این در حالی است که بیشتر مشتریان از عینک‌های ایمنی نیز استفاده می‌کنند. برخی از تحقیقات شانس ابتلا به آب مروارید چشم را نیز در این افراد بیشتر دانسته اند.
,
 
,
 
,
به این توصیه ها عمل کنیدگرچه برنزه کردن با خورشید یک روش طبیعی محسوب می‌شود اما هر روش طبیعی‌ درست نیست. وقتی زیر نور خورشید قرار می‌گیرید به طور طبیعی نیازتان به ویتامین D را تامین می‌کنید اما ماندن زیاد زیر نور خورشید می‌تواند بسیار خطرناک باشد. وقتی شما بیش از حد زیر نور خورشید قرار می‌گیرید، سرعت پیر شدن پوستتان افزایش می‌یابد، نور خورشید می‌تواند لکه‌های زشتی روی پوستتان ایجاد کند و تغییر رنگ مطلوب را برای شما به وجود نیاورد. همچنین اشعه نور خورشید قادر است در ژن‌های شما جهش ایجاد کند. این جهش ناگهانی می‌تواند به سرطان پوست و دیگر امراض پوستی و مشکلات بهداشتی منجر شود.
,
 
,
 
,
نور خورشید و سولاریوم برای برنزه کردن پوست مضراست
,
 
,
رضا محمود رباطی، متخصص پوست در گفت‌وگو با خبرنگار ، درباره برنزه کردن در فصل تابستان اظهار کرد: برنزه کردن با نور خورشید و سولاریوم به دلیل اشعه های خطرناک آن ها بسیار  مضر است. باورهای غلطی وجود دارد که افراد تصور می‌کنند هیج عوارضی ندارد اما کاملا در اشتباه هستند.
,
 
,
وی درباره علائم این نوع عارضه بیان کرد: در ابتدا  ممکن است تنها به صورت قرمز یا صورتی شدن پوست ظاهر شود اما در حالت  حاد به صورت سوختگی شدید پوستی ظاهر می شود .
,
 
,
محمود رباطی با اشاره به  استفاده از نور خورشید و سولاریوم برای برنزه کردن کاملا مضراست، تاکید کرد: بودن در برار این نوع اشعه ها جزو سرطان پوست برای فرد هیچ اثر مفیدی نخواهد داشت.
,
 
,
به هر حال، چه پوست به صورت طبیعی و به اصطلاح در حمام آفتاب برنزه شود و چه با استفاده از روش های مصنوعی برنزه گردد، مکانیسم تغییر رنگ پوست یکسان است. در هر دو حالت از اشعه فرابنفش برای برنزه کردن استفاده خواهد شد که مهم ترین عامل ایجاد سرطان پوستی، همین اشعه فرابنفش نوع A  خواهد بود.
,
 
,
منبع: باشگاه خبرنگاران
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه