اخبار داغ

سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی:

تنش آبی به ۱۳۱ روستا می‌رسد/ اختصاص ۶۵ میلیارد تومان برای تکمیل ۸ مجتمع آبرسانی روستایی

تنش آبی به ۱۳۱ روستا می‌رسد/ اختصاص ۶۵ میلیارد تومان برای تکمیل ۸ مجتمع آبرسانی روستایی
سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی گفت: با توجه به افزایش دمای هوا و افزایش هفت درصدی مصرف آب در روستاهای استان، پیش بینی می شود که در استان تعداد 65 روستای مبتلا به تنش آبی به 131 روستا برسد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رمضانعلی حسن زاده، سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک درباره وضعیت تنش آبی در سطح روستاهای استان اظهار کرد: با توجه به اینکه طی اسفند ماه 97 تا اردیبهشت ماه 98 میزان بارندگی ها در سطح استان بهتر از سال گذشته و سال های قبل تر از آن بود، شاهد بودیم که در نیمه نخست امسال در مقایسه با سال گذشته میزان مصرف آب در سطح روستاهای استان تا هفت درصد افزایش یافت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر اترک ,

حسن زاده گفت: از بهار امسال تا به کنون 56 روستا واقع در شهرستان های راز و جرگلان و فاروج که آب آنان از محل آب های سطحی تامین می شود، دچار تنش آبی شدند که امکان دارد آنان برای تامین آب به سراغ برداشت آب از چاه های غیر مجاز که در مجاورت چاه های مجاز واقع هستند، بروند.

,

وی در ادامه اعلام کرد: در صورتیکه میزان مصرف آب در روستاها مدیریت نشود و افزایش دمای هوا نیز تداوم داشته باشد، پیش بینی می شود تعداد روستاهای دچار تنش آبی از 56 روستا به 131 روستا برسند.

,

وی تصریح کرد: شرکت آب و فاضلاب روستایی استان از بهار امسال تا به کنون آبرسانی به این روستاها را با شش دستگاه تانکر سیار انجام داده است.

,

حسن زاده درباره علل ابتلا این روستاها به تنش آبی، اظهار کرد: علاوه بر اینکه طی چندین سال گذشته کاهش مستمر بارندگی ها، وضعیت منابع آب های زیرزمینی و سطحی استان را تحت تاثیر قرار داد، در عین حال، با بارندگی های مناسب بهار امسال اغلب روستاییان رفتار اشتباهی در زمینه مصرف آب در پیش گرفتند که میزان مصرف آنان تا هفت درصد افزایش یافته است.

,

وی افزود: این در حالی است که هنوز ذخیره آبی سفره های آب زیرزمینی استان تقویت نشده اند.

,

وی همچنین خاطر نشان کرد: با بارندگی های اسفند ماه 97 تا اردیبهشت ماه 98، روستاییان سطح کشت صیفی جات در حیات منازل خود را افزایش دادند و از محل انتقال آب با تانکرهای سیار به روش غرقابی این کشت ها را آبیاری می کنند.

,

سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی در ادامه عنوان کرد: روستاییان آب دهی به دام های خود را نیز از محل انتقال آب با تانکرهای سیار انجام می دهند.

,

وی گفت: آبیاری صیفی جات و آبدهی به دام های روستایی فشار زیادی را بر منابع آبی روستاها و افزایش تنش آبی روستاها وارد کرده است.

,

وی در ادامه کرد: میزان مصرف روزانه آب در سطح روستاهای استان به ویژه 56 روستای دچار تنش آبی باید تا 10 درصد کاهش پیدا کند و اهالی این روستاها باید آب در دسترس خود را طبق الگوی مصرف برای شرب استفاده کنند و برای آبیاری صیفی جات منازل خود مصرف نکنند.

,

حسن زاده افزود: روستاییان برای آبیاری صیفی جات خود باید از آب خاکستری استفاده کنند و برای آبدهی به دام های خود می بایست مخازن ذخیره آب را تهیه و با ذخیره سازی آب در این مخازن به آبدهی احشام خود اقدام کنند.

,

افزون بر این، وی عنوان کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر شرکت آب و فاضلاب روستایی استان با شش دستگاه تانکر به 56 روستای دچار تنش آبی و سه روستای دارای آب بی کیفیت روزانه 180 متر مکعب آب آبرسانی انجام می دهد که ضرورت دارد برای هر شهرستان یک دستگاه تانکر آبرسانی سیار جدید خریداری شود.

,

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر روزانه با شش دستگاه تانکر سیار به روستاهای هشت شهرستان آبرسانی به روستاهای دچار تنش آبی انجام می شود.

,

سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی همچنین به سفر وزیر نیرو و رییس جمهور در تیر ماه امسال به استان نیز اشاره کرد و گفت: از محل سفر آنان به استان موافقت شد که دولت در سال مالی 98 مبلغ 30 میلیارد تومان و در سال مالی 99 نیز مبلغ 35 میلیارد تومان برای تکمیل هشت مجتمع آبرسانی روستایی در استان که پیشرفت فیزیکی آنان بین 18 تا 80 درصد هستند، اختصاص دهند.

,

حسن زاده در خاتمه اعلام کرد: شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی در سال جاری قطع هزار انشعاب غیر مجاز در سطح روستاهای استان را در دستور کار دارد که تا به کنون 300 انشعاب غیر مجاز شناسایی شده اند که قطع شده اند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه