اخبار داغ

معاون دادستان مرکز استان قزوین:

مناطق غیرقانونی نباید مورد حمایت دستگاه‌ها قرار بگیرند/ از عملکرد شهرداری در اجرایی‌کردن ماده ۱۰۰ گله‌مند هستیم

مناطق غیرقانونی نباید مورد حمایت دستگاه‌ها قرار بگیرند/ از عملکرد شهرداری در اجرایی‌کردن ماده ۱۰۰ گله‌مند هستیم
معاون دادستان مرکز استان قزوین گفت:مناطقی که غیرقانونی ساخته شده نباید مورد حمایت دستگاه‌های دولتی قرار گیرند و ارائه خدمات زیربنایی موجب ایجاد سکونت‌گاه‌هایی مغایر قوانین است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  شاخص، علی فولیان در کارگروه پیش بینی و پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد شهری (حاشیه نشینی) استان قزوین که ظهر امروز با حضور نماینده‌های دستگاه‌های متولی در سالن جلسات دادگستری برگزار شد، اظهار کرد: در کشور ما تمام مسئولان و نهادهای مختلف همکاری‌های متنوعی در راستای کاهش و پیشگیری از وقوع جرم اتخاذ می‌کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شاخص،,

وی افزود: پیشگیری از وقوع جرم یک امر فراسازمانی است که با مدیریت دادگستری قزوین به منظور جلوگیری از مناطق بافت فرسوده و مهاجرت روستائیان به محلات حاشیه نشین اجرا می‌شود.

,

معاون دادستان مرکز استان قزوین با اشاره به اینکه یکی از اصول ۸ گانه پیشگیری از وقوع جرم حضور و مشارکت همه جانبه آحاد دولت است، گفت: برحسب پیش بینی بسیاری از کارشناسان، ۴ آسیب اجتماعی بحث طلاق در خانواده، حاشیه نشینی، امنیت اخلاقی و اعتیاد باید مورد توجه تمام دستگاه‌های متولی و دستگاه قضایی قرار گیرد.

,

فولیان بیان کرد: حاشیه نشینی نیز تولیدکننده سایر آسیب‌های اجتماعی است که به صورت مطلق نیست؛ حاشیه نشینی از نظر حقوقی به سکونتگاه‌های حواشی شهرها اطلاق می‌شود که بسیاری از امکانات نظیر جایگاه دفن زباله، خدمات بهداشتی و رفاهی، مسکن ، آسفالت و امکانات آموزشی ندارد با توسعه بدون برنامه‌ریزی و جمعیت متراکم همراه خواهد بود.

,

این مسئول خاطرنشان کرد: پیشگیری باید به صورت عمومی باشد نه وضعی؛ به طوری‌که اگر دولت خدمات بهداشتی، درمان، مسکن و آموزشی را ارائه نکند حاشیه نشینی هم وجود نخواهد داشت.

,

وی ادامه داد: راه کاهش و مقابله با این موضوع تدابیر پیشگیرانه برای گسترش بافت‌های غیرمجاز است که نیاز به عمل دارد نه شعار؛ پیامد حاشیه نشینی به قوه قضاییه تحمیل می‌شود که ناشی از زمین‌خواری، تفکیک غیرقانونی، اخذ غیرقانونی انشعابات از جمله این مسائل هستند.

,

معاون دادستان مرکز استان قزوین اظهار کرد: اولین آسیب‌های حاشیه نشینی، بروز آسیب‌های اجتماعی نظیر رواج بزه کاری، خرید و فروش مواد مخدر و الکلی، افزایش روند بی سوادی، آسیب‌های اقتصادی، افزایش بیکاران فصلی و دائمی، افزایش تکدی‌گری، تهدید علیه بهداشت عمومی و پاتوق معتادان خواهد بود.

,

وی اضافه کرد:راهکار پیشگیری و گسترش از حاشیه نشینی نیز جلوگیری از مهاجرت بی رویه روستاییان به این مناطق و مدیریت فعلی این مناطق است چراکه به دور از ضوابط می‌تواند کانون تولید جرم شود.

,

این مسئول ابراز کرد: مناطقی که غیرقانونی ساخته شده نباید مورد حمایت دستگاه‌های دولتی قرار گیرند و ارائه خدمات زیربنایی موجب ایجاد سکونت‌گاه‌هایی مغایر قوانین است.

,

فولیان گفت: توانمندسازی سکونتگاه‌های فعلی و بافت‌های ناکارآمد و جلوگیری از مناطق جدید در حاشیه جدید با راهکارهای جلوگیری از تفکیک غیرقانونی از اراضی، جلوگیری از فعالیت غیرقانونی اصناف و مشاورزین املاک، ایجاد کمربندسبز درختکاری، تلاش برای صنایع دستی، تعیین تکلیف روستاهایی که چند برابر طرح‌های هادی ساخت و ساز دارند کارساز خواهد بود و شهرداری‌های باید در این راستا ورود داشته باشند.

,

معاون دادستان مرکز استان قزوین گفت: برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان، دهیاران باید ورود پیدا کنند و با فراهم کردن حداقل امکانات رفاهی و ایجاد جاذبه‌های گردشگری و اشتغال مانع از مهاجرت شویم.

,

وی عنوان کرد: باید با کاربری غیرمجاز اراضی برخورد شود چراکه اگر ساخت‌و ساز زیاد می‌شود به نگرش دستگاه‌ها ارتباط دارد و در هنگام ساخت و ساز دستگاه‌های متولی نباید اجازه ساخت و ساز در زمین‌های کشاورزی داده شود.

,

فولیان گفت: از عملکرد شهرداری در خصوص ماده ۱۰۰ گله‌مند هستیم چراکه متاسفانه نگرش شهرداری‌ به ماده ۱۰۰، یک منبع درآمدزایی است و تا زمانی که این نگرش وجود دارد ساخت و ساز بیشتر خواهد بود.

,

وی در انتها گفت: باتوجه به تغییر نگرش در دادسرای قزوین، این موضوع با جدیت انجام می‌شود و نظارت لازم صورت می‌گیرد چراکه برخورد قاطع و به موقع می‌تواند پیشگیرانه باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه