اخبار داغ

سنگینی بار یک روز بر دوش تقویم‌ها مانده است؛

جای خالی «روز ملی کرمانشاه» در تقویم رسمی

جای خالی «روز ملی کرمانشاه» در تقویم رسمی
سنگینی بار روز ملی کرمانشاه -سینه‌ستبر ایران اسلامی- که تنها یک نام دارد بعد از چنددهه هنوز روی دوش تقویم سنگینی می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  شبکه اطلاع رسانی مرصاد، مدال افتخار «سینه ستبر و چهره زیبای ایران اسلامی» که رهبر معظم انقلاب بر گردن کرمانشاهی‌ها انداخت التیامی بود بر زخم‌های کهنه به یادگار مانده از جنگی هشت ساله که مردمان مقاوم این دیار در برابر دشمن تا دندان مسلح سینه‌سپر کردند تا عزت ایران اسلامی خدشه دار نشود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی مرصاد,

اما از تمام آن روزهای پرالتهاب دفاع در میانه آتش و خون یک روزش از همه درخشان‌تر است؛ پنجم مردادماه سالروز رویارویی نفاق و تزویر با ملت ایران بود که به فضل خدا در کمینگاه مرصاد بساطشان برچیده شد.

,

این روز که سالروز پیروزی عملیات غرورآفرین مرصاد است از چند سال پیش به نام «روز ملی کرمانشاه» نامگذاری شده اما با گذشت چندین سال از این نامگذاری هنوز در تقویم ملی ما به عنوان یک روز ملی به ثبت نرسیده است.

,

 مردم استان کرمانشاه که مقام معظم رهبری آن را «سینه ستبر ایران» خواندند، از اولین روزهای دفاع مقدس تا پایانی ترین روزها در مقابل تهاجم ناجوانمردانه دشمن مقاومت کردند و نگذاشتند حتی یک وجب از خاک میهن اسلامی به دست دشمنان بیفتد.

,

در طی سال‌های سپری‌شده از جنگ تحمیلی، هرگاه یکی از مسئولین کشوری به استان کرمانشاه سفر می‌کند مقاومت و دفاع جانانه مردم این دیار را یاد آوری کرده و آن را نقطه عطفی در تاریخ دفاع مقدس ایران اسلامی می‌دانند، اما علی رغم این توجه و یادآوری پس از چندین سال از نامگذاری ۵ مرداد به عنوان «روز ملی کرمانشاه» هنوز اقدام خاصی برای ثبت آن در تقویم ملی صورت نگرفته است.

,

کرمانشاهیان در واقع نماد مقاومت در مقابل فتنه ای هستند که طی آن دشمن بعثی و منافقان می خواستند ظرف سه روز به پایتخت کشور برسند و نسخه نظام اسلامی را در هم بپیچند.

,

کرمانشاهیان توانستند در «عملیات مرصاد» که هر ساله پنجم مرداد ماه سالروز آن را جشن می گیریم، منافقین کور دل را که با خیال خام خود و پشتوانه جنگنده های رژیم بعث که قصد داشتند سه روزه و تحت عملیاتی موسوم به «فروغ جاویدان» کشور را تصاحب کنند، شکست دهند و تنگه معروف چهارزبر که در ۳۵ کیلومتری کرمانشاه قرار دارد و اکنون به «تنگه مرصاد» تغییر نام داده است، مهلک ترین ضربات را بر پیکره نفاق وارد کنند.

,

عملیات مرصاد و مقاومت مردم کرمانشاه در این عملیات، برگ زرینی از تاریخ دفاع مقدس جمهوری اسلامی ایران است که توان هر گونه باج خواهی و زیاده خواهی را از صدام و هم پیمانانش گرفت و آنان را مجبور کرد که از موضع ضعف و شکست بر سر میز مذاکره با ایران بنشینند، لذا ثبت چنین روزی در تقویم ملی علاوه بر یادآوری این مقاومت جانانه، می‌تواند زمینه ساز معرفی بیش از پیش این عملیات و دستاوردهای آن به ویژه شکست و مذاکره صدام از سر ضعف، برای نظام اسلامی، مردم کشورمان و حتی سایر ملت ها باشد.

,

همچنین با توجه به اینکه جنگ از استان کرمانشاه آغاز و در این استان پایان یافت، ثبت نام «روز ملی کرمانشاه» در تقویم می تواند حداقل  پاسداشتی باشد که در حق این مردم مقاوم می تواند صورت گیرد.

,

خبرنگار مرصاد چند سالی است که این موضوع را پیگیری می کند و تاکنون تنها نتایج کسب شده از این پیگیری ها، قول های مسئولین از جمله مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه مبنی بر تلاش برای تحقق این موضوع بوده است که البته نتیجه این تلاش ها تاکنون بروز و ظهوری نداشته و هنوز هم نام روز ملی کرمانشاه در هیچ تقویمی به ثبت نرسیده است.

,

مکاتباتی برای ثبت «روز ملی کرمانشاه» در تقویم انجام شده است

, مکاتباتی برای ثبت «روز ملی کرمانشاه» در تقویم انجام شده است,

بهرام فاضلی زاد، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار  مرصاد و در پاسخ به این سوال که با توجه اعلام مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان طی سال گذشته مبنی بر پیگیری ثبت «روز ملی کرمانشاه» در تقویم تاکنون چه اقدامی در این زمینه شده است؟ گفت: تا جایی که  اطلاع دارم مکاتباتی در این زمینه صورت گرفته و یکی از مواردی که من قطعا در شورای فرهنگ عمومی مطرح خواهم کرد، همین موضوع است.

,

وی افزود: انجام این اقدام یک پروسه زمانبر بوده و روندی خاص دارد و باید مراحل مختلف را در مرکز بگذراند که روز پنجم مرداد ماه بتواند در تقویم به عنوان «روز ملی کرمانشاه» ثبت شود.

,

انتخاب سالروز عملیات مرصاد به عنوان روز ملی کرمانشاه اقدام خردمندانه ای است

, انتخاب سالروز عملیات مرصاد به عنوان روز ملی کرمانشاه اقدام خردمندانه ای است,

این مسئول انتخاب سالروز عملیات مرصاد به عنوان روز ملی کرمانشاه را یک انتخاب خردمندانه دانست و یادآور شد: جنگ از استان کرمانشاه آغاز شد و در استان کرمانشاه نیز خاتمه یافت و این دلیل خوبی برای نامگذاری این روز است.

,

مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه افزود: عملیات مرصاد که روز ملی کرمانشاه نیز در سالروز همین عملیات و به این دلیل نامگذاری شده، نقطه عطفی در دفاع از کیان نظام و جمهوری اسلامی ایران بوده است.

,

فاضلی زاد ادامه داد: ضمن اینکه تمام ملت ایران در آن ذی سهم بوده اند، نقش کرمانشاهیان در این موضوع خیلی نقش برجسته ای است.

,

عملیات مرصاد یکی از فرازهای مهم دفاع مقدس است

, عملیات مرصاد یکی از فرازهای مهم دفاع مقدس است,

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه تاکید کرد: اگر بخواهیم برای جنگ و دفاع مقدس چند فراز مهم را بشماریم، قطعا عملیات مرصاد یکی از این فرازها است.

,

وی یادآور شد: این عملیات زمانی اتفاق افتاد که آتش بس پذیرفته شده بود و این تصور غلط برای حکومت بعث عراق و گروهک معاند نفاق پیش آمده بود که در این شرایط می توانند به جمهوری اسلامی ایران ضربه بزنند، اما جمهوری اسلامی ایران و مردم استان کرمانشاه نشان دادند که در هر شرایطی آمادگی دفاع از کشور را دارند.

,

فاضلی زاد تاکید کرد: مردم ما باید عملیات مرصاد را به عنوان یک حرکت قابل توجه و نقطه برجسته همواره مد نظر داشته باشند، چرا که در این دفاع زن و مرد و پیر و جوان سر از پا نشناختند و با ایثار جان و هستی خودشان آنچه را که اتفاق افتاد، محقق کردند.

,

وی خاطرنشان کرد: نامگذاری این روز به عنوان روز ملی کرمانشاه بهترین انتخاب ممکن بوده و در این روز به نوعی هم استان کرمانشاه نجات پیدا کرد و هم بلای مهمی از ایران اسلامی دفع شد.

,

لزوم ثبت روز ملی کرمانشاه در تقویم/فرهنگ مقاومت در بین تمام کشورها، ادیان و مذاهب یک ارزش است

, لزوم ثبت روز ملی کرمانشاه در تقویم/فرهنگ مقاومت در بین تمام کشورها، ادیان و مذاهب یک ارزش است,

این مسئول یادآور شد: دشمن ما و منافقان در آن زمان با خودفریبی، خیال خام و تحلیل های غلط و بیمارگونه ای که داشتند، تصور می کردند که چون ما در شرایط آتش بس قرار گرفته ایم، شاید انگیزه مقاومتی وجود ندارد اما مردم ما نشان دادند که در پایانی ترین روزهای جنگ هم از روزهای اول و میانی جنگ مقتدرتر و فعال تر به عرصه مقابله با دشمن و خودفروختگانی چون منافقین می آیند.

,

مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه تاکید کرد: این روز هم باید در تقویم ملی ثبت شود و هم نتایج و ثمرات آن که همان ارزش های دفاع مقدس است، به نسل های مختلف منتقل شود.

,

فاضلی زاد تصریح کرد: فرهنگ مقاومت، فرهنگی است که در تمام کشورها، ادیان و مذاهب از آن به عنوان یک ارزش یاد می شود و سالروز عملیات مرصاد و «روز ملی کرمانشاه» روز نمادینی برای مقاومت است.

,

وی خاطرنشان کرد: عملیات مرصاد یکی از فراز های دفاع مقدس و ختم همه توطئه های بعدی ممکن بود علیه نظام و کشور ما رخ دهد، بود و همه را در نطفه خفه کرد و سالهای سال پس از آن ایران اسلامی در امنیت کامل و رو به جلو در حرکت بوده است.

,

این مسئول اشاره ای به برنامه های این اداره کل به مناسبت روز ملی کرمانشاه داشت و گفت: ما هر ساله برنامه هایی را به مناسبت این روز داریم و امسال نیز برنامه هایی به این منظور در نظر گرفته شده که از آن جمله می توان به برگزاری جشنواره سراسری تئاتر مرصاد اشاره کرد.

,

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه افزود: این جشنواره، جشنواره خوب و ارزشمندی است و تلاش ما نیز این است که سال به سال آن را تقویت کنیم.

,

فاضلی زاد ادامه داد: امسال گروه های خوبی از سراسر کشور در این جشنواره شرکت کرده اند و انعکاس آن نیز تا این لحظه خوب بوده است.

,

وی در پایان گفت: با توجه به اینکه مرکز برگزاری این جشنواره استان کرمانشاه و شهرستان اسلام آباد غرب بوده و به مناسبت سالروز عملیات غرور آفرین مرصاد است، می تواند به موضوع ثبت روز ملی کرمانشاه نیز کمک کند و موثر واقع شود.

,

تلاش خواهیم کرد تا ثبت روز ملی کرمانشاه در تقویم در هیات وزیران تصویب شود

, تلاش خواهیم کرد تا ثبت روز ملی کرمانشاه در تقویم در هیات وزیران تصویب شود,

حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی کیا، عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار مرصاد در این خصوص گفت: همه ما از جمله دولت و مجلس همه باید دست به دست هم دهیم و کمک کنیم که این موضوع را به سرانجامی برسانیم.

,

وی تصریح کرد: دولت در این زمینه می تواند کمک کند و ما هم در مجلس شورای اسلامی همه تلاشمان را در همین جهت به کار خواهیم بست.

,

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه تاکید کرد: قطعا نمایندگان دیگر در استان هم در این موضوع همراه و هم سو هستند.

,

وی گفت: تلاش خواهیم کرد که دولت این موضوع را در هیئت وزیران تصویب کند و روز ۵ مرداد که حماسه مردم کرمانشاه مقابل دشمن بوده است، در تقویم ملی ما ثبت شود.

,

حسینی کیا افزود: هم دولت، هم مجلس هم شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه می توانند تاثیر گذار باشند و به یکدیگر در این راستا کمک کنند.

,

حضور آیت‌الله عراقی در شورای عالی انقلاب فرهنگی شانسی برای ثبت روز ملی کرمانشاه

, حضور آیت‌الله عراقی در شورای عالی انقلاب فرهنگی شانسی برای ثبت روز ملی کرمانشاه,

وی ادامه داد: با توجه به اینکه آیت الله محمدی عراقی، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان، در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم هستند، یک ظرفیتی است و از طریق ایشان می توانیم این موضوع را پیگیری کنیم.

,

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در پایان گفت: استان کرمانشاه نماد مقاومت، ایثار و بصیرت است و امیدواریم که این روز هم ثبت شود و به نوعی جبران زحمات مردم این استان در دفاع مقدس باشد.

,

حسینی کیا، ثبت روز ملی کرمانشاه در تقویم را مطالبه اصلی مردم استان دانست و ابراز امیدواری کرد که این موضوع به وقوع بپیوندید.

,

با توجه به نقش اثرگذار کرمانشاهیان در دوران دفاع مقدس و به ویژه شکست دشمن و منافقان در پایانی ترین روزهای جنگ، ثبت یک روز ملی برای این مردم مقاوم در تقویم حداقل کاری است که می تواند صورت گیرد.

,

از طرف دیگر نیز ثبت چنین روزهایی که نماد مقاومت یک ملت است، همچون «روز مقاومت دزفول» که سالهاست در تقویم ثبت شده، می تواند در انتقال ارزشهای دفاع مقدس به مردم کشور و جهانیان بسیار اثرگذار باشد و آنها بیش از پیش با این ارزش ها و «فرهنگ مقاومت» که اصلی ترین ارزش بوده، آشنا شوند و آن را به عنوان یک الگو در ادوار مختلف زندگی مد نظر قرار دهند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه