اخبار داغ

هرچیزی که از دریا گرفته می‌شود، حلال نیست؛

سواحل جنوب کشور در قرق آبزیان حرام گوشت/ جدال سلامتی شهروندان با بی‌تدبیری مسئولان!

سواحل جنوب کشور در قرق آبزیان حرام گوشت/ جدال سلامتی شهروندان با بی‌تدبیری مسئولان!
خرید و فروش آبزیان حرام گوشت به طوری در سواحل جنوب کشور شیوع پیدا کرده که حتی در منوی رستوران ها و فست فود های سطح استان انواع آن به صورت آزادانه عرضه می شود و همتی برای برخورد قاطعانه با آنها وجود ندارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ هرمزگان یکی از ساحلی ترین استان های کشور به شمار می رود که فرهنگ و سنت مردم نجیب آن با دریا آویخته به طوری که مردم این منطقه از قدیم الایام روزی خود را از دریای بیکران به دست می آورند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

صیادی شغل آبا و اجدادی مردمان خطه جنوب کشور است و این حرفه را مانند ارثیه ای از آبا و اجداد خود فرا گرفته اند و همواره در نسل های مختلف فن و فوت ماهی گیری از پدران به فرزندان انتقال می یابد.

,

با عبور از خط ساحلی بندرعباس و نظاره بر پشت شهر، نخل ناخدا و سورو که از قدیمی ترین محلات بندرعباس به شمار می رود همواره می توان اثراتی از صیادی را مشاهده کرد به طوری که جاشوها و ناخداهایی که با استفاده از قایق های کوچک صیادی دل به دریا زده اند در این مناطق مشغول جداسازی و عرضه ماهی تازه به شهروندان هستند.

,

, ,

 

,

صیادی شغل آباد و اجدادی هرمزگانی ها

, صیادی شغل آباد و اجدادی هرمزگانی ها,

در گذشته های دور که تجهیزات ماهیگیری پیشرفت چندانی نداشت هرمزگانی ها با استفاده از روش های مختلف سنتی مانند مشتا، گرگور، تور و….. به وسیله قایق های کوچک صیادی به دریا می رفتند؛ اما در حال حاضر  با استفاده از روش های پیشرفته صیادی با لنج ها و کشتی های بزرگ دل به دریا می زنند و  هر گونه از ماهی را در تور صیادی خود قرار می دهند و این امر دسترسی به ماهی و صادرات آن را افزایش داده است.

,

تغذیه، یکی از مهمترین فعالیت های روزمره به شمار می رود و غذای سالم تاثیر مستقیمی بر رشد صحیح و سلامت جسم و روان دارد؛ امروزه تغذیه مناسب بیش از هر زمانی حائز اهمیت بوده چرا که بر اساس مطالعات کارشناسان بسیاری از مرگ و میرها و بیماری های مختلف منشاء آن تغذیه نامناسب افراد است.

,

غذاهای دریایی به دلیل داشتن خاصیت و ارزش غذایی مناسب یکی از بهترین تغذیه ها به شمار می رود به طوری که به عنوان محبوب ترین خوراک طرفداران فراوانی در سراسر جهان به خود اختصاص داده است.

,

انواع غذاهای دریایی از جمله ماهی و میگو با دارا بودن میزان زیادی پروتئین، املاح، ویتامین ها و اسیدهای چرب امگا ۳ برای بدن مفید بوده و جایگاه خاصی در هرم غذایی خانواده های اصیل ایرانی به خصوص هرمزگانی ها که زندگی آنها با دریا گره خورده پیدا کرده است.

,

, ,

 

,

بندرعباس یکی از مهمترین قطب های تولید ماهی کشور

, بندرعباس یکی از مهمترین قطب های تولید ماهی کشور,

دین مبین اسلام خوردن بعضی از غذاها را که بی شک برای سلامتی انسان ها زیان دارد را حرام دانسته و از طریق های مختلف آگاهی های لازم را داده به طوری که با مراجعه به احادیث و کتاب های معتبر مسلمانان این موارد را می توان به راحتی استخراج کرد.

,

بندرعباس یکی از مهمترین قطب های تولید ماهی کشور به شمار می رود که در بزرگترین بازار ماهی فروشان آن انواع و اقسام ماهی های مختلف را می توان یافت، به طوری که در سایه بی نظارتی مسئولان استان علاوه بر ماهی های حلال گوشت، انواع آبزیان حرام گوشت نیز در خیابان های همجوار آن قابل مشاهده است.

,

ماهی کولی، هشت پا، ماهی مرکب، خرچنگ از انواع آبزیان حرام گوشت به شمار می رود که در خیابان های مجاور به بازار ماهی فروشان بندرعباس به صورت آزادانه به فروش می رسد و برخی از افراد از روی ناآگاهی و دسترسی آسان به این آبزیان حرام گوشت، آن را حلال دانسته و می خورند در حالی که اگر مسئولان استانی جلوی عرضه آن را در محلی پر تردد و در کنار فروش ماهیان را بگیرند دیگر شبهه ای در این مورد برای کسی پیش نمی آید.

, ماهی مرکب، خرچنگ از انواع آبزیان حرام گوشت به شمار می رود,

 

,

هر آنچه از دریا گرفته شود، حلال است و می شود استفاده کرد

, هر آنچه از دریا گرفته شود، حلال است و می شود استفاده کرد,

عمده علاقه مندان بومی به آبزیان حرام گوشت، درباره این علاقه چیزی رو می گویند که از پدرانشان شنیده اند و معتقدند" هر آنچه از دریا گرفته شود، حلال است و می شود استفاده کرد" اما همینجا، آغاز یک چالش است با آموزه های دینی مسلمانان که حرمت هایی را در این باره قایل است.

,

هرازگاهی خبرهایی از پلمپ شدن رستورانهایی که از گوشت ماهیان حرام گوشت استفاده می کنند، به گوش می رسد و البته این همه ماجرا نیست؛ هستند افرادی که در خانه ها ی خود همچنان به این ماجرا دامن می زنند و حتی استفاده از این ماهیان را به نسل های بعدی شان نیز تاکید و پیشنهاد می کنند.
به گفته علمای دینی، در مبحث آبزیان دو شرط برای حلال و حرام بودن لازم است، که زنده‌گیری و داشتن پولک این دو شرط مهم است که اگر آبزی عرضه شده این شرایط را داشته باشد، حلال است.

,
,

در هر حال اگر سری به رستورانها بزرگ شهر بزنید می توانید سراغی از انواع غذاها با گوشت آبزیان حرام گوشت را پیدا کنید و حتی به راحتی در منوی غداهای دریایی آن ها نامی از ماهی مرکب که در گوش محلی بندرعباس به انکاس گفته می شود و ماهی کولی را می توان دید.

,

 

,

, ,

 

,

همزمان با فصل برداشت میگو، بازار خرچنگ رونق می یابد

, همزمان با فصل برداشت میگو، بازار خرچنگ رونق می یابد,

یکی از صیادان بومی هرمزگان در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه هر آنچه از دریا گرفته شود حلال است، گفت: روزانه برای به دست آوردن روزی خود دل به دریا می زنم و هر آنچه را که در تور صیادی ما بیاید و قابل خوردن باشد را صید می کنیم.

,

این صیاد تصریح کرد: اعتقاد مردم بر بر این است  که هر چه از دریا برداشت می شود پاک و حلال بوده از این رو بسیاری از آبزیانی که مصرف آن در اسلام منع شده توسط مردم استفاده می شد و گونه های دریایی همچون ماهی مرکب ، گربه ماهی ، ماهی یال اسبی ، مار ماهی ، عروس دریایی، خیار دریایی، هشت پا، خرچنگ و سایر آبزیان حرام گوشت در سفره مردم جنوب دیده می شد.

,

وی با اشاره به استقبال شهروندان از خرجنگ عنوان کرد: خرچنگ که در گویش محلی به آن سنگوک می گویند از نظر شرعی آن را حرام می دانند اما طرفداران فراوانی در بندرعباس دارد و همزمان با فصل برداشت میگو نیز بازار خرچنگ نیز رونق می یابد.

,

, ,

 

,

عرضه آزادانه آبزیان حرام گوشت در بازار بندرعباس

, عرضه آزادانه آبزیان حرام گوشت در بازار بندرعباس,

یکی از بانوان فروشنده آبزیان حرام گوشت در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه این آبزیان از مقوی ترین خوراک های موجود است، گفت: برای درمان بسیاری از بیماری می توان از آبزیانی همچون خرچنگ، صدف، ماهی مرکب(از انواع آبزیان حرام گوشت) می توان استفاده کرد.

,

این فروشنده ماهی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر حرام بودن آنها اظهار کرد: دریا پاک است و هر آنچه از دریا برداشت می شود نیز پاک است.

,

وی با اشاره به وجود کانکس نظارت بر امورات شرعی و بهداشتی بازار ماهی فروشان عنوان کرد: هرزگاهی بازرسان که از این منطقه بازدید به عمل می آورند به برخی از این آبزیان گیر می دهند و تذکرهای شفاهی  نیز می دهند اما خودشان می دانند این آبزیان جزیی از سفره های هرمزگانی ها شده و نمی توانند آن را در سطح بازار جمع آوری کنند.

,

این شهروند با بیان اینکه فروش این آبزیان در ایام تعطیل سال و نوروز بیشتر است، گفت: گردشگران با توضیح مختصری که از این آبزیان به آنها داده می شود مشتاق برای خرید و خوردن آن می شوند.

,

وی در پایان خبرنگار هرمز را دعوت به خرید و امتحان برای یکبار از این آبزیان کرد.

,

, ,

 

,

19 آبزی حرام گوشت در هرمزگان شناسایی شده است

, 19 آبزی حرام گوشت در هرمزگان شناسایی شده است,

حجت الاسلام و المسلمین حمزه ای، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی استان هرمزگان با اشاره به عرضه آبزیان حرام گوشت در بندرعباس اظهار کرد: عرضه این آبزیان در بندرعباس به صورت دستفرشی و در حاشیه باز ماهی فرشان صورت می گیرد.
مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی استان هرمزگان با اشاره به اینکه می گویند برخی آبزیان در فقه اهل سنت حلال است ودر فقه شعیه حرام گفت: خرچنگ ماهی هم طبق فقه شعیه و هم دراهل سنت حرام بیان شده است.

,
,

حمزه ای با اشاره به خرید و فروش آبزیان حرام گوشت عنوان کرد: باید مردم شریف به کمک ما بیاید چه در رستوران ها وچه در حاشیه بازار کسانی که به فروش این ماهی ها هستند را تذکر بدهند.

,

وی تاکید کرد :19 نوع آبزی حرام گوشت  در هرمزگان شناسایی شده و بنر های آن در بازار ماهی فروشان و هم درمساجد نصب شده است ازجمله این آبزیان عبارتند: خرچنگ ، ماهی مرکب ؛قورمه ماهی ،صدف و کوسه ماهی ،مار ماهی و غیره که همگی حرام هستند.

,

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی استان هرمزگان با اشاره به اینکه داستگاه های فراوانی متولی مبارزه با خرید و فروش آبزیان حرام گوشت هستند، خاطر نشان کرد:صداسیما اداره فرهنگ وارشاد اسلامی ،دانشگاه علوم پزشکی ،شیلات و... متولیان مبارزه با عرضه آبزیان حرام گوشت هستند.

,

 

,

, ,

 

,

سواحل جنوب کشور در قرق آبزیان حرام گوشت

, سواحل جنوب کشور در قرق آبزیان حرام گوشت,

با تحقیق میدانی از سایر استان های جنوبی کشور که فرهنگشان با دریا عجین شده می توان دریافت که آبزیان حرام گوشت در آن مناطق نیز رونق دارد و سواحل جنوبی کشور در فرق این حرام گوشتان قرار گرفته است.

,

دلایل منع خوردن ماهیان بدون فلس نیز گوشت‌خوار بودن ماهیان بدون پولک ، مردار خوار بودن آنها و آلودگی بدن و گوشت آنها به خاطر نبود پولک است که ماهی‌های پولک‌دار و گیاه‌خوار از آلودگی‌های دریا در امان هستند.

,

با توجه به اینکه در جامعه اسلامی زندگی می کنیم انتظار می رود متولیان امور شهری و صنوف با تمهیدات،  تدابیر خاص و برخورد قاطع از عرضه آبزیان حرام در بازار و رستوران هاجلوگیری کنند تا علاوه بر حفظ سلامت شهروندان با عرضه آبزیان حلال و مفید لقمه های حرام را از جامعه اسلامی پاک کنند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه