اخبار داغ

گزارشی از نوسازی و بهسازی مسکن روستایی؛

دولت بهسازی و نوسازی مسکن روستایی را جدی بگیرد

دولت بهسازی و نوسازی مسکن روستایی را جدی بگیرد
با توجه به وجود بلایای طبیعی مانند زلزله و سیل در کشور مقاوم سازی مسکن روستایی از اهمیت بالایی برخوردار است و در استان قم حدود 11هزار مسکن روستایی غیرمقاوم وجود دارد که باید برنامه دقیق و مستمری برای این موضوع اجرا شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، همانطور که امروز مسکن یکی از دغدغه های اساسی برای مردم تبدیل شده است باید به ایمنی مسکن هم توجه ویژه ای شود و مسکن خود را مقاوم و ایمن بنا کنیم چرا که برخی حوادث طبیعی مانند زلزله و سیل عاملی برای حوادث تلخ شوند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  , پایگاه خبری تحلیلی قم فردا, ,

طبق آمار ایران ششمین کشور زلزله‌خیز دنیا محسوب می‌شود و سالانه ۲۴۰ مورد زلزله‌ با بزرگی بیش از ۴ ریشتر در آن اتفاق می‌افتد و طبق آمار موجود به‌طور متوسط در ایران هرسال یک زلزله بزرگ و هر ۱۰ سال یک زلزله با بزرگی ۶ درجه و بیش‌تر در مقیاس ریشتر به وقوع پیوسته است که گواه این مسئله می توان به زلزله اخیر در کرمانشاه اشاره کرد.

60درصد روستاهای کشور با کوچک‌ترین زلزله فرو می‌ریزند
این در حالی است که مهمتر از مسکن شهری باید به مسکن روستایی هم اشاره کرد چرا که بیشتر مسکن های روستایی مقاوم نیست و باید برای مقاوم سازی و بهسازی مسکن روستایی اقدامات جدی تری و سریعتری انجام بگیرد از همین رو طبق آمارهای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، تنها ۲.۲ میلیون واحد مسکن روستایی معادل ۴۰ درصد از کل مسکن‌های روستایی موجود به صورت مقاوم هستند و مابقی حدود ۳.۱ میلیون واحد نیاز به بهسازی و نوسازی دارد. به عبارت دیگر ۶0 درصد از مسکنهای روستایی سطح کشور با کوچک‌ترین زلزله فرومی‌ریزند و به این ترتیب، جان 13 میلیون روستایی در خطر است.
در زلزله اخیر کرمانشاه که در سال قبل رخ داد به دلیل وجود 70 درصد خانه‌های روستایی غیر مقاوم، 14 هزار واحد روستایی در زلزله اخیر به‌طور کامل تخریب شدند و عمده جان‌باختگان و مجروحین روستایی، مربوط به خانههای روستایی غیر مقاوم بودند که همین موضوع اهمیت مقاوم سازی و بهسازی مسکن روستایی را می رساند.

دولت بهسازی و نوسازی مسکن روستایی را جدی بگیرد
از طرفی هم می توان به سیل اخیر در کشور هم اشاره کرد که طبق نظر کارشناسان سیل هم ممکن از هر چند سال یکبار درایران رخ دهد که باید برای این موضوع هم آمادگی های لازم را داشت پس این مسئله مستلزم این است که دولت و مسئولین این موضوع را جدی بگیرند تا بعد از رخ دادن بلایای طبیعی این چنینی مجبور نباشد تمام بودجه کشور را برای جبران خسارت های مادی دیده شده هزینه کند که طبق برآوردی که صورت گرفته است این مقدار حدود ۳ برابر شرایط عادی هزینه‌ بر دولت تحمیل می‌کند.

11هزار واحد مسکونی غیرمقاوم در روستاهای قم وجود دارد
این درحالی است که استان قم هم یکی از شهرهایی می باشد که روستاهای بسیاری دارد که نیازمند مقاوم سازی است؛ طبق آمار سرشماری سال 95 حدود 400 روستا در استان قم وجود دارد که بیش از 15هزار خانوار در آن ها زندگی می کنند که در این خصوص بلدی رئیس بنیاد مسکن استان قم در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به تعداد مسکن غیر مقاوم در قم، گفت: هنوز حدود 11000 واحد مسکونی غیر مقاوم در روستا های قم وجود دارد که نشان از درجه اهمیت موضوع است.
وی ادامه داد: از سال 1384 تا الان تعداد 10500 متقاضی احداث مسکن روستایی به بانک های عامل معرفی و مقاوم سازی تعداد 8500 واحد اتمام و پایان کار اخذ کرده اند.

بیشترین پروانه دریافت وام روستایی توسط کهک صادر می شود
در همین راستا خوبرو، بخشدار کهک در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به روستاهای بخش کهک، اظهار داشت: ما با بنیاد مسکن برای مقاوم سازی مسکن روستای همکاری بسیار خوبی داریم.
وی ادامه داد: در این راستا مردم را تشویق به اخد تسهیلات مقاوم سازی مسکن می کنیم و در این زمینه بیشترین پروانه را ما صادر می کنیم.
بخشدار کهک خاطرنشان کرد: تمام پرونده های که برای دریافت وام و تسهیلات مقاوم سازی صادر می شود در نهایت وام خود را دریافت می کنند.

گلایه روستاییان از دریافت ضامن توسط بانک ها
 اما در این میان یکی از اقدامات موثر دولت برای ترغیب روستاییان به دریافت وام روستایی افزایش وام از 25 میلیون تومان به 40میلیون تومان است ولی با افزایش وام هنوز تمایل به مقاوم سازی در روستاها پایین می باشد که روستاییان مشکل اصلی خود را سخت‌گیری بانک‌ها در اعطای وام می دانند و معتقدند تسهیلات ابلاغی به طور کامل به دست روستاییان نمی رسد. به طور مثال در مصوبه قانونی دولت ضامن به‌صورت سفته زنجیره‌ای پیش‌بینی شده، به‌نحوی‌که هر سه متقاضی ضامن یکدیگر می‌شوند و هرکدام یک فقره وام دریافت می‌کنند. با این وجود برخی از بانک‌ها ضمانت زنجیره‌ای را قبول نمی‌کنند و از متقاضیان دو نفر کارمند به‌عنوان ضامن می‌خواهند که با شرایط موجود بیش‌تر روستاییان به مشکل برخورده‌اند.
این در حالی است که رئیس بنیاد مسکن قم با اشاره به تعداد افراد دریافت کننده وام 40میلیونی مسکن روستاییان در سال 98، گفت: با توجه به ابلاغ تسهیلات طرح ویژه سال 98 در هفته اخیر و اعلام شعب از طرف بانک های عامل جهت پرداخت تسهیلات ، تا این تاریخ تعداد 70 متقاضی جهت تشکیل پرونده و انعقاد قرارداد به بانک های عامل معرفی شده اند .
وی اضافه کرد: روستائیان از سختگیری های بانک های عامل در مسئله ضامن گله دارند که در این خصوص با استاندار قم و بانک های عامل جلسات متعددی را برگزار کرده ایم و به دنبال رفع این مشکل هستیم.

علاوه بر این، وام 40 میلیونی با توجه به هزینه بالای انتقال مصالح به روستاهای دور دست و افزایش قیمت مصالح صرفاً 30 درصد هزینه ساخت را تشکیل می دهد و با توجه به وضعیت اشتغال در روستاها تأمین سایر هزینه ها بسیار مشکل خواهد بود.
در هر حال امیدواریم که شرایط به نوعی فراهم شود که روستائیان به بهسازی و مقاوم سازی منازل خود نسبت به قبل تمایل بیشتری داشته باشند تا در آینده شاهد حوادث تلخی همچون حوادث زلزله و سیل اخیر در کشور نباشیم.

انتهای پیام/

,
,
, 60درصد روستاهای کشور با کوچک‌ترین زلزله فرو می‌ریزند,
, ,
, ,
,
, دولت بهسازی و نوسازی مسکن روستایی را جدی بگیرد,
,
,
, 11هزار واحد مسکونی غیرمقاوم در روستاهای قم وجود دارد,
,
,
,
, بیشترین پروانه دریافت وام روستایی توسط کهک صادر می شود,
,
,
,
,
, گلایه روستاییان از دریافت ضامن توسط بانک ها,
,
,
,
,
,
,
,
, انتهای پیام/]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه