اخبار داغ

گزارش/

قدمی رو به جلو برای توسعه/ مردم خراسان جنوبی منتظر تحقق وعده‌های مکرر مسئولان

قدمی رو به جلو برای توسعه/ مردم خراسان جنوبی منتظر تحقق وعده‌های مکرر مسئولان
اکنون اخبار خوشی از راه‌آهن به گوش می‌رسد و این قدمی رو به جلو برای توسعه است. این اخبار خوش، بارها در زمان‌های مختلف تکرار شده است. ضمن قدردانی از تلاش‌های مسئولان، مردم منتظر نتیجه و به زمین‌خوردن کلنگ احداث راه‌آهن و احداث سریع این پروژه هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، از ابتدای شکل‌‌گیری خراسان‌جنوبی یکی از نخستین موضوع‌‌های زیربنایی که مدنظر مسئولان قرار گرفته بهره‌‌مندی این استان از حمل و نقل ریلی بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان, خاورستان,
 
,
خراسان‌جنوبی سال‌ها در انتظار ساخت راه آهن و رسیدن این استان به مسیر توسعه است و مطالعه و احداث راه آهن بیرجند (چابهار- زاهدان- بیرجند- مشهد) در سال‌های ۸۹ تا ۹۳، از مصوبات اولین سفر هیئت دولت احمدی‌نژاد در سال 84 به خراسان جنوبی بود که بر امیدواری­‌ها برای برخورداری از این زیرساخت در استان افزود.
,
 
,
اولین معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی حدود 14 سال قبل برای اولین بار از پیگیری­‌ها برای مطالعه احداث راه آهن استان سخن گفت. بعد از پیگیری های مختلفی از وی مسئولان و نمایندگان وقت برای احداث راه‌آهن خراسان‌جنوبی صورت گرفت.
,
 
,
اردیبهشت سال 93 حجت الاسلام عبادی، نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که پروژه راه آهن شرق کشور در لایحه بودجه 94 ردیف اعتباری مستقل گرفت، نوید اتصال خراسان جنوبی به شبکه ریلی کشور را به مردم استان داد. 
,
 
,
وی گفت: همچنین مقرر شد برای تکمیل راه آهن، اگر منابع داخلی کافی نبود، از اعتبارات فاینانس استفاده شود.
,
 
,
پس از اختصاص ردیف اجرایی مجزا برای خراسان جنوبی، به این استان بی مهری شد و این اعتبارات آنطور که باید و شاید به این استان نرسید.
,
 
,
29 فروردین ماه سال 97، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی طی گفتگویی به روزنامه آوای خراسان جنوبی گفت: راه آهن با سرمایه گذاری تیراژ به بیرجند می‌آید.
,
 
,
, ,
 
,
هم چنین آبان ماه سال 97 مدیرکل راه وشهرسازی این استان در گفت‌وگو با خاورستان، از ورود سرمایه گذار در پروژه راه آهن شرق کشور خبرداد و گفت: طبق پیگیری‌هایی که صورت گرفته حدفاصل بیرجند تا ایستگاه یونسی چهار هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که قرار شده کنسرسیوم تامین مالی تحت عنوان سرمایه گذار گروه ریلی خراسان‌جنوبی تشکیل شود.
,
 
,
وی ضمن اشاره به این‌که لیدر این سرمایه‌گذاری شرکت تیراژ است، گفت: در حال حاضر قرار است در این پروژه از تسهیلات صندوق توسعه ملی بهره گرفته شود.
,
 
,
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی با بیان این‌که برآورد اولیه این تفاهم نامه دو هزار و 500 میلیارد تومان است، گفت: در کنسرسیوم، بانک رفاه قبول کرده سرمایه گذاری کند؛ بانک‌های دیگر به عنوان سرمایه‌گذار نیز اعلام آمادگی کرده‌اند که کارهای رایزنی آن توسط گروه سرمایه گذاری ریلی خراسان‌جنوبی که شرکت های تیراژ و آرادان زیرمجموعه این گروه سرمایه ای است، صورت می‌گیرد.
,
 
,
جعفری خاطرنشان‌کرد: برای احداث و راه اندازی انتقال راه آهن بیرجند به ایستگاه یونسی، با شرکت زیر ساخت و حمل و نقل کشور تفاهم نامه قرارداد صورت می‌گیرد که این مبلغ اگر موافقت شد از صندوق توسعه ملی گرفته شود عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.
,
 
,
وی ادامه داد: برای راه آهن بیرجند به زاهدان شرکت توسعه سرمایه‌گذاری خراسان‌جنوبی با استفاده از فاینانس خارجی کار را آغاز می‌کنند که سرمایه‌گذار چینی به نام "سایناهیدرو" که رابط آن با کشور ایران شرکت سرمایه گذار ریلی توسعه سرمایه گذاری خراسان جنوبی است کار را انجام می دهد.
,
 
,
پس از این سخنان مدیرکل راه وشهرسازی خراسان جنوبی، این رسانه با شرکت تیراژ گفت‌وگویی گرفت که میثم باقری مدیرفنی شرکت تیراژ از سرمایه‌گذاری این شرکت در پروژه راه آهن خراسان‌جنوبی خبرداد و گفت: راه آهن خراسان‌جنوبی شامل ایستگاه یونسی گناباد به بیرجند و مسیر زاهدان به بیرجند است.
,
 
,
, ,
 
,
وی افزود:  این پروژه ها ادامه مسیر چابهار به زاهدان بوده که در حال ساخت است و حدود 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
,
 
,
معاون فنی شرکت تیراژ خاطرنشان‌کرد: ادامه راه آهن شرق کشور زاهدان را به بیرجند متصل می‌کند که این مسیر 625 کیلومتر است و با استفاده از تسهیلات فاینانس منابع خارجی که در حال مذاکره برای انعقاد قرارداد واخذ مجوزهای لازم است، کار خود را آغاز خواهد کرد.
,
 
,
باقری خاطرنشان کرد: مسیر دیگر این راه آهن، از بیرجند به سمت یونسی گناباد بوده که مسیر آن 270 کیلومتر است  و با استفاده از سرمایه‌گذار داخلی و قسمتی از منابع صندوق توسعه ملی و مشارکت وزارت راه و شهرسازی ساخته می‌شود.
,
 
,
وی تصریح کرد: موافقت نامه بسته شده است؛ در حال تهیه اسناد قرارداد و دریافت مجوزها هستیم که در مسیر روبه جلو خصوصا در مسیر بیرجند به ایستگاه یونسی گناباد است.
,
 
,
معاون فنی شرکت تیراژ با بیان این‌که زمانی راه آهن اجرا خواهد شد که مطالعات نهایی تصویب و مجوز، اخذ شده باشد؛ گفت: ظرف مدت چهار سال باید هر کدام از دو مسیر بیرجند به زاهدان و بیرجند به یونسی ساخته شود.
,
 
,
باقری ضمن تاکید براین‌که زمانی که قرارداد سرمایه‌گذاری امضا شود کار ساخت آغاز می شود، خاطرنشان کرد: چون قرارداد سرمایه گذاری است اگر بیشتر مدت زمان تعیین شده طول بکشد ممکن است اعتباری تعلق نگیرد از این رو باید در مدت زمان تعیین شده به پایان برسد.
,
 
,
معاون فنی شرکت تیراژ اضافه‌کرد: در این پروژه تمام کارهای زیرسازی و روسازی، غیر از ناوگان که دولت عهده دار است باید ظرف مدت چهارسال انجام شود که با توجه به حجم کار و طول پروژه این یک رکورد در کشور است.
,
 
,
معاون فنی شرکت تیراژ گفت: اگر انعقاد قرارداد صورت بگیرد و مجوزها اخذ شود کار کلنگ زنی راه آهن انجام خواهد شد.
,
 
,
باقری توضیح‌داد: بعد از انعقاد تفاهم نامه در ابتدای کار، ارگان‌های دولتی مجوز می‌گیرند، این شرکت کارهای قراردادی اعم از نقشه ها و مطالعات را تکمیل کرده و زمانی که مجوزهای لازم گرفته شد قرارداد بسته و کار اجرایی آغاز می‌شود.
,
 
,
علی رغم این‌که مسئولان خراسان‌جنوبی کلنگ‌زنی راه آهن را منوط به سفر وزیر راه و شهرسازی در 28 اردیبهشت‌ماه 1398 کردند اما  وزیر در سفر خود به این استان کلنگ‌زنی را به سه ماه دیگر موکول کرد و گفت: راه آهن خراسان جنوبی سه ماه دیگر کلنگ‌زنی خواهد شد.
,
 
,
باید منتظر بود که آیا این وعده در مردادماه 1398 بالاخره محقق خواهد شد؟
,
 
,
حال که شاهد چاپ آگهی های مناقصه راه آهن در روزنامه هستیم این سوال مطرح می‌شود که مگر آبان ماه سال 97 مدیر کل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی از سرمایه گذاری شرکت تیراژ برای راه آهن خراسان جنوبی خبر نداده بود؟ و این شرکت به طور رسمی وارد کار برای اجرای پروژه راه آهن نشده است؟
,
 
,
میثم باقری، معاون فنی شرکت تیراژ هفته گذشته در این رابطه به خاورستان، گفت: زمانی کلنگ راه آهن به زمین زده می‌شود که سریعتر اسناد این قرارداد تهیه شود؛ اسناد قراردادهایی که طرف مقابل خارجی باشد زمان‌بر است و بعد از تهیه اسناد قرارداد و توافقات مالی صورت خواهد گرفت.
,
 
,
وی بیان‌کرد: یک قسمت از بیرجند به سمت ایستگاه یونسی می رود که به محور بافق مشهد متصل می شود که از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی تامین اعتبار می شود که در مرحله گرفتن مجوز هیات وزیران و تهیه پیش نویس قرارداد است.
,
 
,
مدیر فنی شرکت اجرای پروژه راه آهن شرق کشور یادآورشد: قسمت دوم از بیرجند به سمت زابل است که این مربوط به خارجی‌ها و سرمایه‌گذاری شرکت چین است.
,
 
,
باقری افزود: این دو محور راه آهن جزو راه آهن شرق کشور است اما از منابع مختلفی تامین اعتبار شده و در دو کنسرسیوم جدا حساب می‌شود که یکی صندوق توسعه ملی و یکی سرمایه‌گذار از کشور چین است.
,
 
,
وی بیان‌کرد: این پروسه خیلی طولانی است اما این طرح جزو طرح‌هایی اولویت دار دولت است که هیات دولت و رئیس جمهور به این طرح علاقه‌مند هستند که امیدواریم زودتر اسناد تکمیل شود.
,
 
,
مدیر فنی شرکت اجرای پروژه راه آهن شرق کشور ادامه‌داد: ما هر هفته بابت این پروژه‌ها غیر از جلسات داخل شرکت با وزارت راه جلساتی برگزار می‌کنیم و کار جلو می‌رود و در ایده‌آل‌ترین حالت کلنگ‌زنی این پروژه یک سال آینده کلنگ زنی خواهد شد.
,
 
,
باقری خاطرنشان‌کرد: در حالت واقع بینانه این پروژه یک سال طول خواهد کشید اما شاید فردا شخص رئیس جمهور دستور دهد که این کار سریع انجام شود و همه چی توافقی حل شود و پروسه کارشناسی آن کم شود.
,
 
,
وی با بیان این‌که این پروژه در هر شرکت و با هر قراردادی زمان‌بر است، گفت: از بیرجند به ایستگاه یونسی 270 کیلومتر است و از بیرجند به زاهدان چون از زابل عبور می‌کند 610 کیلومتر است.
,
 
,
هرچند استاندار خراسان جنوبی بر کلنگ‌زنی راه‌آهن تأکید دارد و خبر اجرای مناقصه را در چند روز آینده داده است و آگهی مناقصه نیز چاپ و منتشر شده است اما آن‌چه تامل دارد قول‌های مکر استانداران قبلی و سخنان مدیرفنی شرکت تیراژ در چند رو قبل و در آبان ماه سال 97 است.
,
 
,
آن‌چه مهم به نظر می‌رسد این است که مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی آبان‌ماه سال گذشته از سرمایه‌گذاری شرکت تیراژ در راه آهن خبر داده بود اما اکنون اعلام می‌کنند راه‌آهن در راه مناقصه است. هرچند این خبرهایی خوب برای مردم استان است و مردم کم‌برخوردار خراسان جنوبی از این که قرار است اتفاقات خوبی برای این استان در حوزه زیرساخت‌ها و راه آهن بیفتد، خوشحال هستند.
,
 
,
اکنون اخبار خوشی از راه‌آهن به گوش می‌رسد و این قدمی رو به جلو برای توسعه است. آبان‌ماه سال گذشته بود که ورود سرمایه‌گذار به پروژه راه‌آهن امیدواری در دل مردم ایجاد کرد. این اخبار خوش، بارها در زمان‌های مختلف تکرار شده است. ضمن قدردانی از تلاش‌های مسئولان، مردم منتظر نتیجه و به زمین‌خوردن کلنگ احداث راه‌آهن و احداث سریع این پروژه هستند. آن‌چه مهم است، قول‌های مسئولان است. مردم امیدوارند که این قول‌ها به نتیجه برسد و خبر خوش استاندار فعلی، در زمانِ تعیین‌شده محقق شود.
, اکنون اخبار خوشی از راه‌آهن به گوش می‌رسد و این قدمی رو به جلو برای توسعه است. آبان‌ماه سال گذشته بود که ورود سرمایه‌گذار به پروژه راه‌آهن امیدواری در دل مردم ایجاد کرد. این اخبار خوش، بارها در زمان‌های مختلف تکرار شده است. ضمن قدردانی از تلاش‌های مسئولان، مردم منتظر نتیجه و به زمین‌خوردن کلنگ احداث راه‌آهن و احداث سریع این پروژه هستند. آن‌چه مهم است، قول‌های مسئولان است. مردم امیدوارند که این قول‌ها به نتیجه برسد و خبر خوش استاندار فعلی، در زمانِ تعیین‌شده محقق شود.,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه