اخبار داغ

گزارشی از مشکلات روستای مؤمن آباد؛

سرمایی که کام پسته‌داران دامغانی را تلخ کرد

سرمایی که کام پسته‌داران دامغانی را تلخ کرد
روستای مومن آباد دامغان یکی از روستاهایی است که علاوه بر مشکل کمبود کشاورزی سرما سالجاری نیمی از درختان پسته این روستا را از بین برده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، برخی روستاها با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند که سرانجام و در صورت برطرف نشدن آن ساکنان آن را نه به اختیار و از سر تمایل و اشتیاق بلکه به اجبار آنها را از خانه و زادگاهشان دور کرده و مجبور به مهاجرت به شهر می کند که صدالبته این مهاجرت و کوچ  از روستا به شهر نیز خود مشکلاتی دیگر را هم برای روستانشینان و هم برای شهرنشینان به دنبال دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

 بسیاری از روستاهای شهرستان دامغان با مشکل کمبود آب کشاورزی مواجه اند و اگر این قضیه کمبود آب همچنان ادامه پیدا کند روستاهای این شهرستان از رونق می افتد.

,

روستای مومن آباد شهرستان دامغان از آن روستاهایی است که با مشکل کمبود آب کشاورزی روبه رو است اما با این مشکل بزرگ اما همچنان روستا خوشبختانه با مهاجرت معکوس همراه بوده است.

,

حمیدرضا شمس دهیار روستای مومن آباد شهرستان دامغان در گفتگو با خبرنگار مرآت، با اشاره به اینکه روستای مومن آباد در 35 کیلومتری شهرستان دامغان در دامنه کوه این شهر قرار دارد، گفت: جمعیت روستا به 700 نفر می رسد و قریب به 2 هزار و پانصد نفر به صورت متغیر در آن زندگی می کنند.

,

دهیار روستای مومن آباد با بیان اینکه وضعیت جاده های متصل به روستا نامناسب نبوده و آسفالت آن فرسوده شده است، مطرح کرد: روستای مومن آباد در 3 مسیر سیل قرار دارد که در سالجاری با پیشگیری های انجام شده سیل وارد روستا نشد اما به باغات و زمین های کشاورزی خسارت وارد کرده است.

,

شمس با توجه به اینکه سیل متاسفانه زمین های کشاورزی را ازبین برده و موجب خرابی دیوارها و کت بندی باغاتی که در مسیر سیل قرار گرفتند، شده است، اظهار کرد: در بهار سالجاری قریب به 50 درصد از درختان پسته زمین های کشاورزی دچار سرمازدگی شده اند.

,

وی در ادامه افزود:بیشتر مردم روستا به شغل کشاورزی و دامداری مشغول هستند و برخی افراد در زمان برداشت پسته از زمین های کشاورزی روستا به کار سورتینگ را انجام می دهند.

,

دهیار روستای مومن آباد کمبود آب کشاورزی را از مهم ترین مشکلات روستا دانست و گفت: در ایام تابستان روستا به شدت با مشکل کمبود آب کشاورزی مواجه است و پیشنهاد شده که با حجم آب وارد شده توسط سیل، دو سد خاکی برای عدم هدر رفت آب احداث شود.

,

شمس با اشاره به اینکه متاسفانه سفره های زیرزمینی رو به خالی شدن هستند، افزود: قریب به دو سال است که برای احداث سد خاکی پیگیر هستیم اما فقط ارگان های دولتی منابع طبیعی و جهاد کشاورزی نداشتن بودجه لازم را برای این کار را مطرح می کنند.

,

وی بیان کرد: جمعیت روستا مومن آباد با رشد رو به رو بوده و مهاجرت معکوس داشته و به دلیل متقاضی زمین در روستا شهرک جدید در دست احداث قرار گرفته است.

,

 دهیار روستای مومن آباد کمبود منابع رفاهی را از دیگر مشکلات روستا دانست و اظهار کرد: برای ساخت یک سالن ورزشی در سال های متمادی از مسئولین مختلف و ارگان های ذی ربط درخواست شده اما متاسفانه هنوز پاسخی دریافت نکرده ایم و علی رغم آنکه نماینده مردم دامغان در ایام انتخابات این قول را دادند هنوز عملی نشده است.

,

شمس با بیان اینکه شهرک در دست احداث  روستا قریب به 20 سال است که زمین های آن واگذار شده اما متاسفانه کار جدول گذاری، شن ریزی و آسفالت آن نیمه کاره است، گفت: دهیاری روستا در طی یک سال گذشته تقریبا 50 درصد شهرک را جدول گذاری کرده است.   

,

وی اذعان کرد: روستا در محور مواصلاتی تهران، مشهد قرار دارد، و به دلیل تصادفاتی که منجر به آتش سوزی می شوند منطقه نیازمند یک ایستگاه آتش نشانی می باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه