اخبار داغ

سرنوشت شبه‌نظامیان مزدور ابوظبی در یمن

سرنوشت شبه‌نظامیان مزدور ابوظبی در یمن
نیروهایی را که امارات در جنوب یمن تشکیل داده، همچنان از حمایت های این کشور بهره مند هستند که این مسئله سبب تداوم نقش تخریبی این نیروها در یمن خواهد شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در سایه حرف و حدیث ها از عقب نشینی بخشی از نظامیان اماراتی از یمن، سئوالاتی درباره سرنوشت نیروهای طرفدار آن که امارات از آنها حمایت کرده و در یمن به ویژه در جنوب مستقر کرده است، مطرح شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
گمانه زنی ها درباره تصمیم امارات برای جایگزین کردن نیروهای رسمی اش در  مناطق تحت سیطره خود و آوردن مزدوران به جای آنها و یا اینکه آیا تصمیم عقب نشینی شامل پایان دادن به حمایت از نیروهای طرفدارش هم خواهد شد یا خیر، جریان دارد آنچه به «جنبش انقلابی جنوب» معروف است، پیشتر ابوظبی را به تلاش برای منفجر کردن اوضاع در شهرهای جنوبی یمن از طریق نیروهای هوادار خود با هدف تحکیم سیطره بر میادین نفتی و بنادر حساس و حیاتی این مناطق متهم کرده بود.
,
 
,
پایگاه خبری عربی 21 در گزارش خود آورده است : شورای انتقالی جنوب و نیروهای طارق هر چند با نیروهای حوثی(جنبش مردمی انصارالله) می جنگند، ولی هر دوی آنها حاضر نیستند منصور هادی را به رسمیت بشناسند، امارات حدود 90 هزار سرباز را آموزش داده و در برهه اخیر اقدام به یکپارچه کردن تمام نیروهای  نظامی وابسته به خود در غرب یمن از جمله نیروهای مستقر در شهر الحدیده تحت فرمانده طارق صالح کرده  برای تقویت سیطره خود بر این نیروها برای جلوگیری از هرگونه درگیری و تنش نظامی میان آنها تلاش کرده است. از جمله گروه های مسلحی که امارات در یمن از آنها حمایت می کند، گردان های موسوم به ابوالعباس است که نفوذش در شهر تعز افزایش یافته است، نیروهای جزیره سقطری یکی دیگر از گروه هایی است که امارات از آنها حمایت می کند به طوری که پادگان های آموزشی را در این جزیره احداث کرده تا آنها را به عنوان نیروی امنیتی و پلیس جزیره به خدمت بگیرد، امارات همچنین از تشکیل آنچه گردان های حماه سقطری خوانده می شود، حمایت کرده و آنها را در ابوظبی آموزش داد و سپس آنها را به جنگ افزارها و تجهیزات نظامی مجهز کرد.
,
 
,
امارات همچنین از نیروهای موسوم به کمربند امنیتی در عدن که بحث و جدل زیادی درباره آنها به وجود آمده حمایت کرده و دامنه نفوذ خود را در خارج از عدن گسترش داده که تا شهرهای لحج و ابین هم امتداد می یابد.اما در استان نفت خیز شبوه، نیروهای الشبوانیه طرفدار ابوظبی اقدام به ایجاد مواضعی در داخل شهر کرده و بدون هماهنگی با کمیته امنیتی این استان، زره پوش های خود را در آن مستقر کرده اند، این نیروها بر مناطق حساس و مهم و میادین تولید و بنادر صادراتی سیطره یافته اند، این در حالی است که نیروهای اماراتی همچنان از شرکت گاز در بلحاف به عنوان پایگاه نظامی خود استفاده می کنند، این نیروها همچنین حاکمیت عبدربه منصور هادی را به رسمیت نمی شناسند و مستقیما از فرماندهی نیروهای اماراتی در «بلحاف» دستور می گیرند.
,
 
,
وی در گفت وگو با پایگاه خبری عربی 21 می گوید امارات از مأرب و برخی از  مناطق غربی یمن عقب نشینی کرده، ولی همچنان به حضور خود در مناطق جنوبی یمن ادامه می دهد. دشیله افزود امارات به دنبال آن است تا شمال یمن را به جنبش حوثی تسلیم کرده و جنوب یمن را به گروه هایی واگذار کند که خود تشکیل داده است و جنبش حوثی هم به آن اعتراضی ندارد و در صورتی که این سناریو اجرا شود، یمن وارد تونل تاریکی خواهد شد و عربستان هم متضرر خواهند شد.
,
 
,
سرنوشت شبه نظامیان مورد حمایت امارات
,
دشیله تحلیلگر یمنی  درباره سرنوشت نیروهای مورد حمایت امارات در یمن ابراز عقیده می کند که این مسئله به رویکردها و سیاست های آتی ابوظبی مرتبط است، اگر امارات به حمایت سخاوتمندانه خود از آنها ادامه دارد، شرایطی را که خود می خواهد بر جنوب یمن تحمیل می کند که برای این کار تلاش می کند. این تحلیلگر افزود اما در صورتی که امارات حمایت خود از این شبه نظامیان را متوقف کند، در اولین رویارویی واقعی با دولت از هم فروخواهند پاشید و سرنوشت آنها شکست خواهد بود همانند جریان جدایی طلب که در سال 1994 شکست خورد، چرا که تلاش کرد آنچه را خود می خواهد با حمایت مستقیم کشورهای عربی حاشیه خلیج(فارس) شرکت کننده در توفان قاطعیت(جنگ رژیم سعودی و امارات علیه یمن)بر جنوب یمن تحمیل کند.
,
 
,
نقش خرابکارانه امارات
,
یاسین التمیمی دیگر تحلیلگر سیاسی یمنی می گوید نیروهایی را که امارات در جنوب یمن تشکیل داده، همچنان از حمایت های این کشور بهره مند هستند که این مسئله سبب تداوم نقش تخریبی این نیروها در یمن خواهد شد. وی در گفت وگو با عربی 21 اظهار داشت عقب نشینی امارات از یمن همچنان مبهم است و در سطح کاهش حضور نظامی مستقیم در سطح نظامیان و جنگ افزارهایش قرار دارد.
,
 
,
وی در این زمینه به سخنان انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه امارات استناد کرد که در گفت و گو با روزنامه آمریکایی واشنگتن پست گفته بود امارات همچنان به عنوان بخشی از ائتلاف(جنگ افروزان سعودی ) باقی خواهد ماند. با این حال قرقاش اهمیت این باقی ماندن و سطح آن را پس از عقب نشینی ابوظبی از جبهه های اساسی که در سال های اخیر جنگ مدیریت کرده بود، از جمله جبهه ساحل و به ویژه الحدیده مشخص نکرد.
,
 
,
آمار گروه های مسلح وابسته به امارات
,
در یمن التمیمی تعداد شبه نظامیان وابسته به امارات در یمن را 90 هزار نفر اعلام کرد. وی ابراز عقیده می کند که ابوظبی تاکتیک مشخصی را در پیش گرفته که بر بقا و تداوم نفوذش از طریق تشکیلات نظامی و امنیتی که تعداد نیروهایش به حدود 90 هزار نفر در
,
جنوب یمن می رسد، تکیه می کند. التمیمی افزود این نوع تاکتیک نشان می دهد که ابوظبی همچنان بر تداوم نفوذ و سیطره بر بخش های وسیع و ناآرام جنوب یمن اصرار دارد بدون اینکه پیامدها و اثرات فاجعه بار احتمالی آن را برعهده بگیرد.
,
 
,
گزینه‌های فاجعه‌بار امارات؛ جدایی طلبی جنوب یمن
,
تحلیلگر یمنی می گوید از جمله گزینه های فاجعه بار، سوق دادن یمنی ها به سمت گزینه همه پرسی است که امارات معتقد است ابزارهای محلی خشن و تنش آفرین وابسته به آن در راستای تحمیل جدایی طلبی گام برخواهند داشت حتی اگر این مسئله منجر به شعله ور شدن آتش جنگ داخلی شبیه آنچه در ژانویه 2018 در عدن رخ داد، شود. وی ابراز عقیده کرد ابوظبی گام های پرشتابی را به سمت آتش بس برداشته و چه بسا این کار را با حوثی ها هماهنگ کرده است و همزمان با آن انعطاف پذیری غیرمنتظره ای در ارتباط با تهران از خود نشان داده که این رویکرد در پی مواضع آمریکا در قبال امنیت منطقه در رویارویی با ایران اتخاذ شده است. این کارشناس یمنی درباره احتمال ادغام نیروهای طرفدار امارات در ارتش یمن(وابسته به منصور هادی) گفت وقوع چنین مسئله ای  تا زمانی که تحول دراماتیکی که نفوذ امارات را برهم بزند، و امارات را وادار به خروج باقی مانده نیروها و پایان حضورش در یمن رخ ندهد، دشوار است.
,
 
,
التمیمی به اطلاعاتی اشاره می کند که از محافل نیروهای مورد حمایت امارات به دست آورده مبنی بر اینکه آنها به سبب مدیریت سیطره جویانه و غیردوستانه ای که امارات در برابر فرماندهان و نیروهایی که به نیابت از این کشور می جنگند، آماده ادغام در ارتش نظامی هستند.
,
 
,
سیطره بر جزیره سقطری
,
تحلیلگر یمنی تاکید می کند امارات تا این لحظه به شدت برای پیروزی در  نبرد جلب طرفداری و نفوذ لازم برای بقا و تداوم سیطره و نفوذ مستقیم بر جزیره سقطری تلاش می کند، ولی هیچ نسخه ای که این مسئله و تحکیم نفوذش را در سایه تردید و دودلی در طرفداری از این کشور در محافل اجتماعی و نظامی و امنیتی برایش تضمین کند، وجود ندارد.
,
 
,
 
,
منبع: تسنیم
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه