اخبار داغ

وضعیت نمایندگان فارس در کمیسیون های تخصصی مجلس؛

سال افول لیست امیدی‎ها، اصولگراهای فارسی روسای کمیسیون عمران و فرهنگی

سال افول لیست امیدی‎ها، اصولگراهای فارسی روسای کمیسیون عمران و فرهنگی
در میان استان های کشور پس از استان های تهران با 35 نماینده، اصفهان و آذربایجان شرقی با 19 نماینده، استان فارس با دارا بودن 18 نماینده بیشترین عضو را در مجلس شورای اسلامی دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از شیرازه، سال 98 از همان ابتدا با تب و تاب خاصی به دلیل در پیش بودن انتخابات مجلس در دوم اسفندماه شروع شد و به قول معروف سالی که نکوست از بهارش پیداست. از طرفی سال 98 سال چهارم و پایانی نمایندگان مجلس شورای اسلامی دوره دهم می باشد و بسیاری از نمایندگان که سودای تمدید نمایندگی خود در دوره بعد را هم دارند، تلاش کردند که در کمیسیون های حساس این نهاد قانون گذار، نقشی اساسی و مهم داشته باشند تا بتوانند در انتخابات پیش رو بهره کافی را ببرند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شیرازه,

,
, ,

در میان استان های کشور پس از استان های تهران با 35 نماینده، اصفهان و آذربایجان شرقی با 19 نماینده، استان فارس با دارا بودن 18 نماینده بیشترین عضو را در مجلس شورای اسلامی دارد و می توانند نقش مهم و تاثیرگذاری در کشور، مجلس، استان و تک تک شهرستان های آن داشته باشند.

در اسفند ۱۳۹۴ از تعداد 18 نماینده استان فارس در 18 حوزه انتخابی این استان، در حوزه شهرستان شیراز ، همه 4 نماینده از لیست امید برخاستند و راهی صحن مجلس شدند و در سایر حوزه ها شاهد رای آوری نمایندگان اصلاح طلب لیست امیدی، اصولگرا و مستقل بودیم.
,
,
,
,
 
,
با انتخاب شدن اعضای هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، ترکیب تمام اعضای کمیسیون های تخصصی مجلس برای ادامه کار در سال چهارم عمر خود معلوم شد که در ادامه به بررسی ترکیب اعضای هیئت رئیسه و وضعیت نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی در سال پایان دوره دهم مجلس شورای اسلامی در کمیسیون ها خواهیم پرداخت.
,
 
,

 
روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس دهم


کمیسیون آموزش و تحقیقات؛ عارف شرکت نکرد

,

, ,
 
,
روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس دهم
, روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس دهم, روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس دهم,


کمیسیون آموزش و تحقیقات؛ عارف شرکت نکرد

,
, کمیسیون آموزش و تحقیقات؛ عارف شرکت نکرد,
این کمیسیون در سال چهارم شاهد حضور مجدد محمد مهدی زاهدی از فراکسیون ولایی های مجلس در راس خود، پس از وقفه ای یک ساله و حضور محمدرضا عارف بود. در میان شگفتی محمدرضا عارف، عضو شاخص و برجسته فراکسیون امید کاندید ریاست این کمیسیون نشد و فاطمه سعیدی را برای این رقابت از فراکسیون امید فرستاد که نتیجه ای را در بر نداشت.
 
,
,
در این کمیسیون محمود نگهبان سلامی نماینده خواف و رشتخوار خراسان رضوی از فراکسیون امید و قاسم احمدی لاشکی نماینده مردم نوشهر و چالوس مازندران از فراکسیون مستقلین به ترتیب به عنوان نائب رئیس اول و دوم، سید حمایت میرزاده از گرمی اردبیل عضو فراکسیون مستقلین سخنگو و فریده اولاد قباد نماینده فراکسیون امید و علیرضا سلیمی از مستقلین به عنوان دبیر اول و دوم انتخاب شدند و بدین ترتیب هیچ یک از 18 نماینده فارس در ترکیب هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات در سال پایانی حضور ندارند.
, هیچ یک از 18 نماینده فارس در ترکیب هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات در سال پایانی حضور ندارند.,
 
,
کمیسیون اقتصادی؛ تغییر پس از سه سال در ریاست
, کمیسیون اقتصادی؛ تغییر پس از سه سال در ریاست,
سرانجام پس از سه دوره ریاست پیاپی ،محمدرضا پور ابراهیمی نماینده مردم کرمان از فراکسیون ولایی، جای خود را به الیاس حضرتی نماینده مردم تهران در فراکسیون امید داد تا شاهد تغییری مهم در این کمیسیون باشیم.

 عامر کعبی نماینده آبادان از فراکسیون ولایی، احمد انارکی محمدی نماینده رفسنجان و انارک از فراکسیون امید به عنوان نواب اول و دوم، سید حسن حسینی شاهرودی نماینده شاهرود از فراکسیون ولاییون، سید تقی کبیری عضو فراکسیون ولایی و علی اسماعیلی از فراکسیون مستقلیون به ترتیب به عنوان سخنگو و دبیران اول و دوم این کمیسیون انتخاب شدند.
,
,
,
در این کمیسیون نیز هیچ از نمایندگان فارس در ترکیب هیئت رئیسه حضور ندارند.
, در این کمیسیون نیز هیچ از نمایندگان فارس در ترکیب هیئت رئیسه حضور ندارند.,
 
,
کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی؛ حضور دو نماینده فارس در هیئت رئیسه
, کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی؛ حضور دو نماینده فارس در هیئت رئیسه,
آخرین کمیسیونی که اعضای هیئت رئیسه خود را شناخت، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بود که در پایان مجتبی ذوالنور از فراکسیون ولایی توانست به ریاست این کمیسیون مهم برسد. در این کمیسیون محمد مهدی برومندی، نماینده مردم مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان و عضو فراکسیون ولاییون مجلس توانست خود را به عنوان نائب رئیس اول معرفی نماید.

محمد جواد جمالی نوبندگانی، نماینده مردم فسا استان فارس دیگر عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی می باشد که جایگاه نائب رئیسی دوم را به دست آورد. در این کمیسیون هاجر چنارانی دبیر اول، قاسم جاسمی دبیر دوم و سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون از فراکسیون ولایی انتخاب شدند.
 
,
,
, محمد جواد جمالی نوبندگانی،,
,
محمدمهدی برومندی در این دوره از مجلس در سال اول عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، سال دوم نائب رئیس دوم و سال های سوم و چهارم به عنوان نائب رئیس اول این کمیسیون انتخاب شده بود.
 
, محمدمهدی برومندی,
,
محمدجواد جمالی نوبندگانی نماینده مردم فسا در مجلس توانسته است طی چهار سال حضور جایگاه خود را در هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تثبیت نماید که در سال های اول، دوم و سوم به عنوان دبیر اول بوده است. 
 
,
,
همچنین مسعود گودرزی، نماینده حوزه ممسنی استان فارس و سید محسن علوی نماینده لامرد و مهر استان فارس در این کمیسیون حضور دارند تا این کمیسیون شاهد حضور پرتعداد نمایندگان استان فارس باشد.
 
, مسعود گودرزی, سید محسن علوی,
,
سید محسن علوی فرزند ارشد سید محمود علوی، وزیر اطلاعات می باشد که با حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی توانست در سال اول و سوم خود را به عنوان دبیر دوم این کمیسیون معرفی نماید اما در سال چهارم و پایانی اثری از وی در هیئت رئیسه این کمیسیون نمی باشد.
,
 
,
کمیسیون انرژی؛ نماینده پرحاشیه دبیر دوم
, کمیسیون انرژی؛ نماینده پرحاشیه دبیر دوم,
فریدون حسنوند رئیس کمیسیون از فراکسیون ولایی، حسین امیری خامکانی نائب رئیس اول از فراکسیون امید، عدل هاشم پور نائب رئیس دوم از مستقلین، عبدالحمید خدری از فراکسیون امید، کوروش کرم‌پور نماینده مردم فیروزآباد و عضو فراکسیون مستقلین به ترتیب دبیر اول و دوم و سکینه الماسی نماینده عضو فراکسیون مستقلین انتخاب شدند.
 
,
,
کرم پور نماینده پرحاشیه استان فارس از سال اول در هیئت رئیسه کمیسیون انرژی حاضر بود و سمت دبیر اولی را برعهده داشت اما در سال های بعد و طی سه سال به عنوان دبیر دوم این کمیسیون انتخاب شد.
, کرم پور ,
 
,


 
,
, ,
,
 
,
کمیسیون اجتماعی مجلس
, کمیسیون اجتماعی مجلس,
عبدالرضا عزیزی از مستقلین، علی ساری از امید، محمد وحدتی و روح‌الله بابایی از مستقلین، ناهید تاج الدین از امید و جلیل مختار از ولایی به ترتیب به عنوان رئیس، نواب اول و دوم، دبیر اول و دوم و سخنگوی کمیسیون اجتماعی انتخاب شدند. در سال های اول و سوم سلمان خدادادی نماینده مردم ملکان رئیس این کمیسیون بود و عزیزی پیش از این در سال دوم عهده دار ریاست بوده است.
 
,
,
علیرغم حضور مسعود رضایی، نماینده مردم شیراز در مجلس در این کمیسیون،هیچ از یک نمایندگان فارس جایگاهی در هیئت رئیسه ندارند. رضایی در سال دوم نائب رئیس اول و در سال سوم نائب رئیس این کمیسیون بود.
, مسعود رضایی, هیچ از یک نمایندگان فارس جایگاهی در هیئت رئیسه ندارند,
 
,
 کمیسیون بهداشت و درمان
,  کمیسیون بهداشت و درمان,
علی نوبخت حقیقی پس از سال های اول و دوم که ریاست این کمیسیون را برعهده داشت و سال سوم این جایگاه را به حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان واگذار کرده بود، توانست با 14 رای مجدد در سال چهارم به ریاست این کمیسیون برسد.

محمدحسین قربانی و سیدمرتضی خاتمی هر دو از فراکسیون ولایی به عنوان نواب اول و دوم، جمالی سوسفی و احمد حمزه از فراکسیون امید به عنوان دبیران اول و دوم و اکبر ترکی به عنوان سخنگوی این کمیسیون در سال چهارم انتخاب شدند.
,
,
,
در هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان نیز نامی از نمایندگان فارس وجود ندارد.
, در هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان نیز نامی از نمایندگان فارس وجود ندارد.,
 
,
کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات
, کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات,
غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران استان کهگیلویه و بویراحمد و عضو فراکسیون امید برای چهارمین سال پیاپی به عنوان ریاست کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات انتخاب شد.

 جهانبخش محبی نیا از مستقلین، هادی قوامی از ولاییون به عنوان نواب اول و دوم، علی قربانی از امید، محسن بیگلری از مستقلین دبیران اول و دوم و محمد خدابخشی از فراکسیون ولایی به عنوان سخنگوی این کمیسیون انتخاب شدند.
,
,
,
در این کمیسیون نیز هیچ از یک نمایندگان فارس جایگاهی در هیئت رئیسه ندارند.
, در این کمیسیون نیز هیچ از یک نمایندگان فارس جایگاهی در هیئت رئیسه ندارند.,
 
,
 
,
 کمیسیون فرهنگی؛ توفیق نماینده لارستان در سال چهارم
,  کمیسیون فرهنگی؛ توفیق نماینده لارستان در سال چهارم,
یکی از کمیسیون های مهم مجلس کمیسیون فرهنگی می باشد که جمشید جعفرپور، نماینده مردم خنج، لارستان و گراش در مجلس از فراکسیون ولایی توانست به عنوان رئیس این کمیسیون معرفی شود.

 جعفرپور در سال اول مجلس نائب رئیس اول، سال دوم رئیس این کمیسیون، سال سوم تنها عضوی ساده و مجدد در سال چهارم توانست به کرسی ریاست کمیسیون فرهنگی مجلس برسد. احمد سالک، سیدصادق طباطبایی‌نژاد از فراکسیون ولایی به عنوان نواب اول و دوم، احد آزادیخواه و علیرضا ابراهیمی از فراکسیون ولایی دبیران اول و دوم و سیده فاطمه ذوالقدر از فراکسیون امید به عنوان سخنگوی این کمیسیون انتخاب شدند.
 
,
,
,
,
مهم ترین و بزرگترین توفیق نمایندگان استان فارس در سال چهارم با ریاست بر کمیسیون فرهنگی به جمشید جعفرپور تعلق گرفته است که البته باید دید پس از طی این یک سال چه رهاوردی برای استان فارس خواهد داشت.
, مهم ترین و بزرگترین توفیق نمایندگان استان فارس در سال چهارم با ریاست بر کمیسیون فرهنگی به جمشید جعفرپور تعلق گرفته است که البته باید دید پس از طی این یک سال چه رهاوردی برای استان فارس خواهد داشت.,
در این کمیسیون همچنین علی اصغر مسعودی حاضر می باشد که علیرغم نائب رئیسی اول در سال دوم و نائب رئیسی دوم در سال سوم، در سال چهارم جایگاهی در هیئت رئیسه کمیسیون فرهنگی ندارد.
, علی اصغر مسعودی,
 
,
 کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور
,  کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور,
در ترکیب هیئت رئیسه کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور نامی از نمایندگان استان فارس وجود ندارد و در سال پایانی محمدجواد کولیوند از فراکسیون ولایی به عنوان رئیس، بیت الله عبداللهی و سیدحمیدرضا کاظمی به عنوان نواب کمیسیون، پروانه مافی و سهراب گیلانی به عنوان دبیران اول و دوم و اصغر سلیمی به عنوان سخنگو انتخاب و معرفی شدند.
, در ترکیب هیئت رئیسه کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور نامی از نمایندگان استان فارس وجود ندارد ,
 
,
 کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی
,  کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی,
در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی نیز هیچ توفیقی برای 18 نماینده استان فارس حاصل نشد.
, در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی نیز هیچ توفیقی برای 18 نماینده استان فارس حاصل نشد.,
رئیس این کمیسیون احمدعلی کیخا، نواب اول و دوم عباس پاپی‌زاده و رضا کریمی، دبیران اول و دوم علی محمد شاعری و شمس الله شریعت نژاد و سخنگو علی ابراهیمی می باشد.
 
,
,
سید علاالدین خادم، نماینده مردم سپیدان در این کمیسیون بوده که در طی چهار سال هیچگاه موفق به حضور در ترکیب هیئت رئیسه نشده و تنها عضو این کمیسیون بوده است.
, سید علاالدین خادم،,
 
,
 کمیسیون صنایع و معادن
,  کمیسیون صنایع و معادن,
عزیز اکبریان رئیس کمیسیون صنایع و معادن، فریدون احمدی و رضا علیزاده نواب اول و دوم، عبدالله رضیان و سیدجواد حسینی کیا دبیران اول و دوم و سعید باستانی به عنوان سخنگو انتخاب شدند و دست نمایندگان فارس از جایگاهی در این کمیسیون خالی ماند.
, دست نمایندگان فارس از جایگاهی در این کمیسیون خالی ماند.,
باوجود حضور داریوش اسمعیلی، نماینده خرامه و سروستان و نائب رئیسی اول در سال اول این کمیسیون، در سال چهارم هیچ توفیقی برای حضور در هیئت رئیسه کمیسیون برایش حاصل نشد. همچنین رضا انصاری دیگر نماینده استان فارسی از حوزه داراب و زرین دشت می باشد که در این کمیسیون حضور دارد.
, داریوش اسمعیلی, رضا انصاری,
 
,
 کمیسیون حقوقی و قضایی؛ دبیری اول به یک استان فارسی رسید
,  کمیسیون حقوقی و قضایی؛ دبیری اول به یک استان فارسی رسید,
رئیس این کمیسیون الهیار ملکشاهی از فراکسیون ولایی می باشد که به همراه یحیی کمالی‌پور و محمد کاظمی بهعنوان نواب، حسین رضازاده نماینده مردم کازرون و جلیل رحیمی جهان آبادی دبیران اول و دوم و حسن نوروزی به عنوان سخنگئوی کمیسیون ترکیب اعضای هیئت رئیسه این کمیسیون را در سال چهارم تشکیل داده اند.
 
, حسین رضازاده ,
,
حسین رضازاده متولد کازرون و دانشجوی دکترای رشته حقوق جزا در سال اول مجلس دبیر اول، سال دوم نائب رئیس اول، سال سوم دبیر دوم و در سال پایانی به عنوان دبیر اول کمیسیون قضایی و حقوقی در عرصه مجلس دوره دهم حاضر بوده است.
, حسین رضازاده,
 
,
 کمیسیون عمران؛ رئیس بلامنازع از جهرم
,  کمیسیون عمران؛ رئیس بلامنازع از جهرم,
محمدرضا رضایی کوچی نماینده مردم جهرم در مجلس و عضو فراکسیون ولایی با سابقه حضور در دوره های هشتم و نهم توانسته در چهار سال دوره دهم جایگاه خود را به عنوان ریاست کمیسیون عمران مجلس تثبیت نماید. در ترکیب اعضای هیئت رئیسه این کمیسیون ابوالفضل موسوی و سید احسن علوی به عنوان نواب اول و دوم، علیم یار محمدی و حسین نیازآذری به عنوان دبیران کمیسیون و صدیف بدری به عنوان سخنگو انتخاب شدند.
 
, محمدرضا رضایی کوچی,
,
فرج اله رجبی، نماینده لیست امید از شیراز و سید حسین افضلی، نماینده مردم اقلید در مجلس با وجود حضور در این کمیسیون اما جایی در ترکیب اعضای هیئت رئیسه در طی چهار سال نداشتند.
, فرج اله رجبی, سید حسین افضلی,
 
,
کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس؛ حضور نماینده شیراز در ترکیب هیئت رئیسه
, کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس؛ حضور نماینده شیراز در ترکیب هیئت رئیسه,
رئیس این کمیسیون غلامرضا کاتب، عباس پاپی‌زاده و مهرداد بائوج لاهوتی نواب اول و دوم، محمد عزیزی و علی اکبری نماینده مردم شیراز دبیران اول و دوم و عزت‌الله یوسفیان‌ملا به عنوان سخنگو انتخاب شدند.
 
,
,
علی اکبری در سال اول مجلس عضو کمیسیون های تدوین آیین نامه داخلی مجلس و کشاورزی، آب و منابع طبیعی بود. وی در سال دوم رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و دبیر دوم کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس، سال سوم دبیر دوم کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و دبیر دوم کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس و سال چهارم نیز مسئول دبیر دومی کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس می باشد.
, علی اکبری,
 
,
 کمیسیون ویژه حمایت از تولید؛ سخنگو؛ نماینده مردم آباده 
,  کمیسیون ویژه حمایت از تولید؛ سخنگو؛ نماینده مردم آباده ,
این کمیسیون به دلیل اهمیت بحث تولید و پس از نام گذاری عنوان سال 98 به نام رونق تولید در مجلس تشکیل شده است که ریاست آن را حمیدرضا فولادگر، نواب اول و دوم محمود بهمنی و هادی قوامی، محمود شکری و نادر قاضی پور دبیران اول و دوم و رحیم زارع به عنوان سخنگوی این کمیسیون انتخاب شدند.
 
,
,
رحیم زارع، نماینده مردم آباده، بوانات و خرمبید در سال اول عضو کمیسیون اقتصادی، سال دوم سخنگوی این کمیسیون بود و در سال سوم نائب رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید و نظارت بر اجرای سیاست های کلی اصل 44 انتخاب شد و نهیتا در سال چهارم دوره دهم مجلس به عنوان سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید معرفی شده است.
, رحیم زارع,
 
,
به گزارش شیرازه؛ در میان 15 کمیسیون تخصصی در کمیسیون های اقتصادی، بهداشت و درمان، کشاورزی آب و منابع طبیعی و برنامه بودجه و محاسبات شاهد حضور یکی از اعضای فراکسیون امید در قامت ریاست کمیسیون هستیم و از مابقی سهم فراکسیون ولایی 9 کمیسیون و ریاست دو کمیسیون باقی مانده به مستقلین رسیده است.
 
, شیرازه,
,
در میان 18 نماینده استان فارس در مجلس شورای اسلامی دوره دهم، دو نفر آقاین رضایی کوچی و جعفرپور در سال چهارم تواسنتند به ریاست کمیسیون برسند و از تعداد کل 18 نفر تنها 9 نفر توانستند در ترکیب اعضای هیئت رئیسه این 15 کمیسیون تخصصی جای بگیرند.
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه